Rok 2015 nie będzie obfitował w przecinanie wstęg na nowych drogach i budynkach. Z dwóch powodów. Kulminację tego typu wydarzeń mieliśmy w roku ubiegłym, gdy przed wyborami otwierano, co się tylko da. Ale też właśnie skończyły się unijne dotacje przewidziane na lata 2007-2013, a te na okres 2014-2020 zaczną być rozdawane dopiero w tym roku. I to nie na samym jego początku, bo jeszcze kilka miesięcy potrwa uzgadnianie zasad wydawania z Brukselą unijnych funduszy.
Drogi i kolej
Rozpoczęty właśnie rok będzie okresem przygotowań do wielkich inwestycji, które zostaną zrealizowane w następnych latach. Najlepszym tego przykładem jest droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka. W tym roku powinni zostać wyłonieni wykonawcy niespełna 17-kilometrowej trasy z dwukilometrowym tunelem pod Luboniem Małym. W przyszłym ruszy budowa, a tunelem kierowcy przejadą w 2021 r.
Ten rok powinien też przynieść postęp w przygotowaniach do budowy S7 na północ od Krakowa. W najbliższym czasie zostanie wskazany przebieg drogi ekspresowej w kierunku województwa świętokrzyskiego, w połowie roku rozpoczną się prace archeologiczne, a początek robót budowlanych zaplanowano na 2017 r.
Projektów komunikacyjnych będzie więcej. To m.in. nowa droga Brzesko - Nowy Sącz oraz kilka obwodnic (m.in. Zabierzowa, Zatora i Nowego Sącza), a także dodatkowy zjazd z autostrady A4 w Niepołomicach.
Jeszcze szerszy front prac przygotowawczych ma objąć projekty kolejowe. Najważniejszy wśród nich (wciąż pod znakiem zapytania) to nowe połączenie Podłęże - Piekiełko, skracające czas podróży pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza. Ale nie mniej istotna jest druga para torów dla linii aglomeracyjnej w Krakowie, modernizacja trasy Kraków - Katowice i budowa łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, pozwalającej pociągom jadącym do Skawiny ominąć dworzec w Płaszowie. O ile jednak w przypadku inwestycji drogowych harmonogramy przygotowań są dość realne, to dla projektów kolejowych trudno wskazać terminy.
Szpital, zbiornik, lotnisko
Po wielu latach zapowiedzi powinniśmy się doczekać rozpoczęcia budowy nowego Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu. Nie można jednak wskazać dziś dnia, w którym nowa placówka zacznie przyjmować oraz leczyć pacjentów.
Dowodem na to, jak trudno idzie budowanie w Małopolsce, jest zbiornik Świnna Poręba. Pierwsze roboty rozpoczęły się w 1986 r., a więc blisko 30 lat temu, a dopiero w tym roku nastąpi ostateczne zamknięcie tej inwestycji, czyli napełnienie wodą zbiornika, który ma chronić Kraków przed powodzią.
W tym kontekście rozbudowa lotniska w Balicach przebiega wręcz w ekspresowym tempie, choć zakończenie wielkiego programu inwestycyjnego planowano przed Euro 2012, a więc dwa i pół roku temu. Ale nawet oddanie do użytku nowego terminalu pasażerskiego w tym roku, a także przebudowanej linii kolejowej pozwalającej dojechać pociągiem z centrum Krakowa na lotnisko, to sukces, bo przy wielu kłopotach i opóźnieniach inwestycje uda się zakończyć po kilku latach od decyzji o ich realizacji.
Tramwaj i dni młodzieży
W samym Krakowie zostanie oddana do użytku linia tramwajowa łącząca (wiaduktem nad torami kolejowymi w Płaszowie) ulice Lipską i Wielicką. Tę inwestycję zaplanowano w połowie lat 90. ub. stulecia.
Tak długiego okresu przygotowań nie będzie w przypadku wydarzenia najważniejszego dla Krakowa i Małopolski w roku 2016. Już wiadomo, że na Światowe Dni Młodzieży wielu zaplanowanych inwestycji nie uda się skończyć, ale do spotkania młodych z papieżem Franciszkiem i tak dojdzie. W tym roku zdecyduje się, na ile będziemy gotowi do historycznego wydarzenia.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?