MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tradycja, nadzieja i wiara. Fokus na Rumunię podczas tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
"Życie pozagrobowe ojca Arseniego"
"Życie pozagrobowe ojca Arseniego" Materiały prasowe
Europejska poetka wolności, walcząca o rodzinę aktorka, przyszły święty o hipnotyzującym spojrzeniu i mnich, który porzucił syna. Z pięciu filmowych spojrzeń na współczesną Rumunię wyłania się kraj pełen kontrastów, w którym nowoczesność ściera się z tradycją, sacrum z profanum, a przeszłość nie daje o sobie zapomnieć. W ramach tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego obejrzymy najciekawsze dokumenty z Rumunii, zrealizowane w ostatnich dwóch latach.

Kto i kiedy powoduje wypadki drogowe w Polsce

emisja bez ograniczeń wiekowych

- "Nigdy nie byli pewni że wiosna powróci/ Zakopani w zaspach/ Nie wiedzieli, czy słońce zdoła jeszcze/ Je roztopić/ I co roku czekali poruszeni, by ujrzeć/ Czy pączki znów się otworzą". Fragment wiersza “Aglomeracja” Any Blandiany, bohaterki jednego z filmów, jest doskonałym mottem do naszego przeglądu. Można go czytać w odniesieniu do kraju i jego historii lub interpretować jako wyraz niepokoju każdego z bohaterów, tej mini społeczności, którą trudno traktować jako reprezentację narodu, ale jej trosk i nadziei doświadcza wielu mieszkańców Rumunii - mówi dyrektor festiwalu, Krzysztof Gierat.

Kinematografia rumuńska od kilku lat zachwyca jurorów międzynarodowych festiwali i kinową publiczność. Nazwiska takie jak Radu Jude, Cristian Mungiu czy Cristi Puiu kojarzą się z bardzo dobrym, społecznie zaangażowanym kinem, nierzadko rozliczającym się z przeszłością. Przegląd "Fokus na Rumunię" w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego, to doskonała okazja, by już tej wiosny sprawdzić, o czym opowiadają tamtejsze filmy dokumentalne i czy są równie znakomite, co nagradzane fabuły.

Zmagania z tradycją

W arystokratycznych, transylwańskich rodach istnieje tradycja przekazywania kielicha. Niepozorny przedmiot, relikt z przeszłości, który wydaje się być antropologiczną ciekawostką w tamtejszych rodzinach pełni ważną funkcję. To herb, symbol prestiżu, który może trafić tylko do męskich potomków rodziny.

Młode aranżowane małżeństwa, takie jak te z dokumentu “Kielich. O synach i córkach” w reżyserii Cataliny Tesar i Dany Bunescu, zmagają się z ogromną presją, jaką jest spłodzenie syna. Kłopoty z zajściem w ciążę czy urodzenie córki, prowadzą do konfliktów rodzinnych, a nawet grożą końcem związku. Aby uniknąć tragedii młode kobiety decydują się na aborcję selektywną.

Nadzieja na sprawiedliwość

Czy poezja może zagrażać dyktaturze? Wiersze, które pisała Ana Blandiana nie tylko oburzały Nicolae Ceaușescu i jego świtę, ale przede wszystkim poruszały i zachwycały czytelników oraz pasjonatów literatury, także spoza komunistycznej Rumunii. Poezja legendarnej autorki przekraczała granice, jej tomiki wierszy ukazywały się na Zachodzie, a ona mimo możliwości emigracji, postanowiła zostać w kraju.

Skromna, uśmiechnięta bohaterka “Między ciszą a grzechem”, nie czuła się politycznym autorytetem, choć niektórzy widzieli w niej członkinię rządu po upadku dyktatora. Jak pokazuje film Diany Nicolae nowy ustrój nie zmienił poetki, która pozostała wierną sobie i krytyczną wobec władzy, mistrzynią słowa.

To nie polityka, a partner okazał się być zagrożeniem dla bohaterek “Zbyt blisko”. Nie pił, pochodził z szanowanej rodziny i co niedzielę uczestniczył we mszy. Kiedy aktorka Andrea się z nim związała, miała już za sobą nieudaną relację, której owocem była dorastająca córka. W nowym związku wszystko wydawało się układać, wspólny dom na wsi, oczekiwanie na narodziny dziecka.

To wszystko się wali, kiedy Andrea poznaje prawdę o niebezpiecznych skłonnościach partnera. Mężczyzna trafia do więzienia, z którego, ku przerażeniu bohaterki i jej córki, a ku uciesze sąsiadów przekonanych o jego niewinności, ma właśnie wyjść. Reżyser Botond Püsök towarzyszy Andrei w najtrudniejszych momentach, kiedy ta, postanawia zawalczyć o sprawiedliwość oraz o lepszą przyszłość dla swojej rodziny.

Wiara w cud

Wsiadajcie do autobusu, jedziemy na pielgrzymkę! Aleksander Solomon w swoim dokumencie “Życie pozagrobowe ojca Arseniego” zabiera widzów w fikcyjną podróż śladami prawdziwego przyszłego świętego.

Już sama fotografia przykuwa wzrok, widzimy na niej twarz młodego przystojnego mnicha o hipnotyzującym spojrzeniu. A do powielanej podobizny dochodzą pogłoski o jego męczeńskiej śmierci. To wszystko sprawia, że o Arsenim Bocce trudno zapomnieć.
Nic dziwnego, że prześladowany przez komunistyczną władzę duchowny, po latach stał się nie tylko symbolem walki z okrutnym ustrojem, ale naczelnym rumuńskim cudotwórcą do którego modlą się rzesze wiernych.

Wiara sporo namieszała w przeszłości reżysera dokumentu “Ojcze nasz”. Pojawienie się na świecie dziecka prowokuje przyszłych rodziców do konfrontacji z własnymi bliskimi. Dla obojga nie jest to łatwe, bo pochodzą z rozbitych rodzin. Paula odbywa kilka zachowawczych rozmów online, ale jej partner, reżyser filmu Andrei Dascalescu, który kilka lat temu stracił matkę, ojca postanawia poinformować osobiście.

Andrei udaje się w wyjątkową podróż aż do klasztoru znajdującego się u podnóża góry Athos. To tam przed laty swoje miejsce na ziemi odnalazł jego tata, dziś oddany wierze, mnich. Reżyser filmu ma ogromne oczekiwania, chciałby nadrobić stracony czas, zrozumieć decyzję ojca, a przede wszystkim dowiedzieć się, jak samemu zostać lepszym rodzicem.

Partnerem sekcji Fokus na Rumunię jest Rumuński Instytut Kultury w Warszawie. Wydarzenie odbywa się ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025.

64. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w kinach od 26 maja do 2 czerwca 2024 roku oraz online na KFF VOD od 31 maja do 16 czerwca 2024 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Tradycja, nadzieja i wiara. Fokus na Rumunię podczas tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski