Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Mistrzejowic w Krakowie. Kłótnia na radzie budowy. Jednak wytną 90 drzew przy Lublańskiej?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Linia łącząca skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach powstanie w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu ok. 4,5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować już w 2025 roku, z częstotliwością nawet 90 sekund.
Linia łącząca skrzyżowanie ulic Meissnera i Lema z pętlą w Mistrzejowicach powstanie w ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Dzięki temu ok. 4,5-kilometrowemu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować już w 2025 roku, z częstotliwością nawet 90 sekund. Szymon Korta/Anna Kaczmarz
Jak donoszą mieszkańcy było ostro na kolejnej radzie budowy związanej z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic w Krakowie. Poszło o drzewa przy Lublańskiej. Jak donoszą mieszkańcy mają za chwilę pójść do wycinki. Spór o wycinanie drzew trwa od początku inwestycji, ale miasto zapewniało, że ograniczy ich usuwanie. Mieszkańcy informują, że jednak nie i czują się oszukani. Miasto tuż po radzie budowy opublikowało komunikat...

Mieszkańcy domagali się ograniczenia inwestycji, zmiany projektu, ocalenia jak największej liczby drzew. Teraz donoszą, że dowiedzieli się, że takich zmian nie będzie, bo powodowałyby one zbyt duże modyfikacje w dokumentacji inwestycji i trzeba by występować o nowe (decyzja ZRID). Na FB posypały się gromy w kierunku Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz firmy, która nadzoruje projekt. Według mieszkańców wycinka 90-100 drzew ruszy nawet w piątek, 19 stycznia.

Protest w miejscu wycinki zapowiadają mieszkańcy na sobotę na godzinę 12.00. - Są rozgoryczeni tym, że 7 grudnia na Radzie Budowy został in przedstawiony projekt gdzie można oszczędzić niemal wszystkie drzewa, zrobić chodnika na górze skarpy pomiędzy drzewami a na dole ścieżkę rowerowa a wczoraj usłyszeli, że miasto i wykonawca nie zrealizują tej zmiany w projekcie tylko wytną wszystkie drzewa. Jak udowodniono da się tam zrobić lepiej i zachować drzewa ale tego nie zrobią - komentuje Marcin Borek, radny dzielnicy Prądnik Czerwony. - Tan drzewa pełnią dodatkową funkcje jaka jest tłumienie hałasu od ulicy która jest bardzo ruchliwa. Mieszkańcy zauważają różnice pomiędzy okresem zimowym kiedy nie ma liście na drzewach a letnim. Dlatego też nie wyobrażają sobie takiej wycinki drzew w miejscu które nie jest bezpośrednio na trakcie realizowanej linii tramwajowej.

Szybko po zakończeniu rady budowy pojawił się komunikat, który ma łagodzić nastroje:

"Podczas dzisiejszej, siódmej już, prowadzonej z udziałem mieszkańców, rady budowy poruszane były kwestie sposobu realizacji inwestycji w rejonie ul. Lublańskiej. W sierpniu ubiegłego roku Prezydent Krakowa zadeklarował, że do projektu KST4 wprowadzone zostaną zmiany postulowane przez mieszkańców, mieszczące się w ramach decyzji ZRID. Dziś, po przedstawieniu przez Partnera Prywatnego wyników analiz finansowych, formalnych i technicznych, możemy potwierdzić, że 10 z 11 zmian zostanie wprowadzonych do projektu"

Brzmi nieźle, ale właśnie chodzi o Lublańską...

"Dla 10 zaproponowanych zmian istnieje możliwość ich wprowadzenia, bez wpływu na termin realizacji zadania. W przypadku korekty na ulicy Lublańskiej, od ronda Polsadu do ronda Barei, po stronie zachodniej, nie ma takiej możliwości. Po konsultacjach z instytucjami odpowiedzialnymi za nadzór nad inwestycją, została podjęta decyzja, aby zrealizować go zgodnie z wydaną decyzją ZRID."

I chodzi o pieniądze...

"Koszt prac w tym obszarze został oszacowany na 6 milionów złotych. Dodatkowo, miasto musiałoby pokryć koszty finansowania kredytu związane z przedłużeniem realizacji projektu, na poziomie około 10 milionów złotych miesięcznie. Biorąc pod uwagę czas potrzebny na wprowadzenie korekt w dokumentacji, ponownych uzgodnień i procedowanie samej decyzji, projektant oszacował czas pozyskania decyzji na około 6 miesięcy. Oznacza to wzrost kosztów realizacji projektu o 50–60 milionów złotych."

Tramwaj do Mistrzejowic w Krakowie. Kłótnia na radzie budowy. Jednak wytną 90 drzew przy Lublańskiej?

Drzewa będą, ale... nowe

"Natomiast wprowadzone zostaną korekty szerokości pasów ruchu i rodzaju nasadzeń zamiennych. Przestrzeń uzyskana poprzez zwężenie wewnętrznych pasów ruchu do szerokości 3 metrów będzie przeznaczona na zagospodarowanie zielenią po stronie zewnętrznej. Podniesione zostaną standardy projektowanych nasadzeń – średnica drzew będzie wynosić 20–24 cm, lub więcej, w miarę możliwości. Zastosowane zostaną gatunki dobrze radzące sobie w warunkach miejskich. Ponadto propozycja projektanta pozwala na wykonanie nasadzeń drzewa w dwóch płaszczyznach, co spowoduje, że bilans zieleni się nie zmieni a jej jakość znacznie wzrośnie. Pozostawiona zostanie rezerwa pozwalająca na wprowadzenie w razie potrzeby ekranów akustycznych."

Czy koniec wojny na Ukrainie jest możliwy w tym roku?

od 12 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski