Trybunałem w Polskę

Bruksela
Zdaniem Brukseli polskie przepisy nakładające na osoby sprowadzające używane samochody z zagranicy - z ważnymi badaniami technicznymi - obowiązek poddawania ich dodatkowym testom przed rejestracją w Polsce są niezgodne z unijnym prawem.

Komisja Europejska uważa, że wymóg przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych jest istotną przeszkodą w sprowadzaniu samochodów z innych krajów UE

Komisja Europejska pozwała Polskę do unijnego trybunału za utrudnianie życia osobom sprowadzającym używane samochody z zagranicy.

Komisja Europejska uważa, że wymóg przeprowadzenia dodatkowych badań technicznych jest istotną przeszkodą w sprowadzaniu samochodów z innych krajów UE, a to oznacza złamanie swobody przepływu towarów. KE tłumaczy, że wymogu takich kontroli polskie prawo nie przewiduje bowiem w stosunku do identycznych samochodów, które były już wcześniej zarejestrowane w Polsce.
KE nie zgodziła się z tłumaczeniami polskiej strony, jakoby wymóg kontroli podyktowany był względami bezpieczeństwa i ochrony środowiska. "To nie są środki ani niezbędne, ani proporcjonalne, by osiągnąć te cele" - twierdzi KE w komunikacie.
Zanim KE skierowała sprawę do Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu, wykorzystała polubowną procedurę skłonienia Polski do zmiany przepisów. Nie przyniosła ona jednak efektów. Jeśli Polska przegra sprawę w Luksemburgu - i wciąż nie zmieni przepisów - będzie musiała zapłacić karę.
To nie pierwsza sprawa, która może się skończyć ukaraniem Polski. 18 stycznia przyszłego roku unijny trybunał uzna najpewniej, że wyższa akcyza nakładana w naszym kraju na używane pojazdy sprowadzane z innego kraju UE jest niezgodna z unijnym prawem.
Sprawa trafiła do Luksemburga dzięki Maciejowi Brzezińskiemu, który w 2004 r. kupił w Niemczech używanego volkswagena golfa rocznik 1989 i zakwestionował naliczoną mu akcyzę w wysokości 855 złotych.
Pod koniec września Eleanor Sharpston, rzecznik unijnego Trybunału Sprawiedliwości uznała, że polskie prawo dyskryminuje osoby sprowadzające samochody z innego państwa UE. Wysokość akcyzy jest uzależniona u nas od wieku pojazdu i może sięgnąć nawet 65 proc. ich wartości w przypadku pojazdów siedmio- i ośmioletnich.
Auta sprowadzane z zagranicy są wyżej opodatkowane od samochodów już wcześniej rejestrowanych w Polsce - co zdaniem pani Sharpston - jest sprzeczne z prawem UE.
RAFAŁ RUDNICKI (Bruksela)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3