Łobzów – rejon ulic Łokietka i Wrocławskiej, zyska miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Nad jego projektem, na zlecenie Urzędu Miasta, pracuje Instytut Rozwoju Miast w Krakowie (IRM). Przygotowana została właśnie wstępna koncepcja planu – i przedstawiona mieszkańcom.
– Pod kątem ochrony terenów zielonych wygląda to dobrze. Natomiast pomysł tworzenia parkingu park&ride w środku miasta jest absurdalny – kwituje propozycje urbanistów jeden z mieszkańców tego rejonu.
Plan przygotowywany jest dla obszaru o powierzchni prawie 39 ha, pomiędzy ul. Odrowąża, Wrocławską i linią kolejową. Ma zatrzymać chaotyczną zabudowę tych terenów.
Koncepcja planu w większości przeznacza ten obszar pod domy wielorodzinne (generalnie wysokości do 25 metrów). Utrzymana została zabudowa jednorodzinna w kilku miejscach – tam, gdzie stoją domy wpisane do rejestru zabytków. Są też wyznaczone tereny dla obiektów o funkcji usługowej.
Planiści zadbali o zachowanie terenów zielonych. Największy z nich to ten w trójkącie ulic Łokietka, Składowej i Oboźnej. Inwestorzy chętnie wypełniliby go blokami, ale plan ma go przed tym uchronić: przewidywany jest tu nowy miejski park.
Oczywiście tam, gdzie staną nowe budynki, teren nie może w całości zostać zalany betonem. Rejony przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową mają pozostać zielone w 25 – 40 procentach, a te przeznaczone pod obiekty usługowe – w 25 – 35 proc.
W sąsiedztwie ul. Wrocławskiej przewidziane jest wprowadzenie nieprzekraczalnej linii zabudowy, a ulica ta ma się zamienić w zieloną aleję, obsadzoną drzewami. Warto dodać, że planowana jest obecnie przebudowa Wrocławskiej, dzięki której w przyszłości wygodniejszy będzie przejazd tą ulicą dla komunikacji zbiorowej, priorytet będą mieli piesi i rowerzyści.
Propozycją planistów, której mieszkańcy przyklasnęli, jest stworzenie ścieżki rowerowej między zabudową a torami kolejowymi (wzdłuż nich).
Protesty wywołał natomiast pomysł zbudowania nowej ulicy – przecznicy Wrocławskiej, która prowadziłaby w rejon przyszłego przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Łobzowie. Nie podoba się też propozycja urządzenia tam parkingu.
– Rozważana jest tutaj lokalizacja parkingu wielopoziomowego, związanego z działalnością usługową. Będzie też można na niego podjechać, żeby skorzystać z przystanku kolejowego – tłumaczy Dorota Szlęk-Dziubek z IRM. Według autorów koncepcji mógłby to być też parking rowerowy.
Z kolei nowa ulica pojawiła się w koncepcji na wniosek Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Jak się okazuje, ma zapewnić dojazd do planowanego w tym rejonie biurowca z garażami podziemnymi.
– Ta droga powinna powstać. Był rozważany inny wariant obsługi komunikacyjnej – drogą wzdłuż torów, w kierunku wiaduktu – ale nie nadaje się do realizacji. Skrzyżowanie Wrocławskiej i Czyżewskiego nie przyjęłoby ruchu z tak dużej inwestycji – tłumaczy Krzysztof Rudzki z ZIKiT.
Mieszkańcy wolą, by zamiast ulicy i parkingu pozostawić rosnące na tym terenie drzewa. – Nie powinno się tworzyć parkingu park&ride w środku miasta, bo to pompowanie aut w i tak stale zakorkowany rejon. Ruch z centrum raczej należy eliminować, a nie dodatkowo go intensyfikować – stwierdził też jeden z przeciwników parkingu.
Planiści obiecali mieszkańcom wrócić do rozważenia kwestii nowej drogi i parkingu na spotkaniu z ZIKiT-em w tym miesiącu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?