Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Urzędnicy ulegli PKP. Zamkną Grzegórzecką

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Wiadukt kolejowy przy Hali Targowej zostanie rozbudowany
Wiadukt kolejowy przy Hali Targowej zostanie rozbudowany Fot. Anna Kaczmarz
W jednym czasie będą prowadzone dwie wielkie inwestycje transportowe w centrum Krakowa. Pasażerów komunikacji miejskiej czekają gigantyczne utrudnienia

To już pewne. Od 15 lipca do 29 września tramwaje nie będą mogły przejeżdżać przez ulicę Grzegórzecką - utrzymany zostanie przejazd dla samochodów. Kolejarze rozpoczynają bowiem dobudowę dodatkowych torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej między stacjami Kraków Główny - Kraków Płaszów.

W tym samym czasie, do końca sierpnia, wciąż zamknięta będzie jednak ul. Basztowa i jej skrzyżowanie z ul. Lubicz, Pawią i Westerplatte. Pasażerów czeka paraliż komunikacyjny, a urzędnicy twierdzą, że... innego wyjścia nie ma.

Całego problemu nie byłoby, gdyby urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zgodnie z planem, czyli już w ubiegłym roku rozpoczęli przebudowę ul. Basztowej. Również kilka miesięcy później niż pierwotnie zakładali kolejarze rozpoczyna się ich inwestycja. Efekt jest taki, że w centrum Krakowa dojdzie do kumulacji utrudnień.

Już teraz zamknięta jest ul. Basztowa, przez co wiele autobusów i tramwajów ma zmienione trasy. Część z nich kursuje objazdem przez ul. Grzegórzecką, która... w połowie lipca ma zostać zamknięta właśnie dla tramwajów. Kolejarze rozpoczynają bowiem rozbieranie ziemnego nasypu kolejowego - w jego miejsce powstaną estakady. Przebudowany zostanie także wiadukt kolejowy w sąsiedztwie Hali Targowej. - Do obecnego wiaduktu zostanie dobudowana nowa część, od strony ronda Grzegórzeckiego - podkreśla Rafał Zahuta ze spółki PKP PLK. I wyjaśnia dlaczego ul. Grzegórzecką będą mogły przejeżdżać samochody, a tramwaje już nie, mimo że zazwyczaj priorytetem jest komunikacja zbiorowa. - Będziemy musieli rozebrać część istniejącego torowiska i w jego miejscu powstaną fundamenty nowych podpór całej rozbudowanej konstrukcji, następnie torowisko tramwajowe ułożymy na nowo - wyjaśnia Rafał Zahuta.

Z kolei Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT broni się przed stwierdzeniem, że urzędnicy ulegli kolejarzom. - To nie jest tak, że ulegliśmy, kolejarze chcieli już od 1 lipca zamknąć dla tramwajów ul. Grzegórzecką. Nie możemy jednak blokować im tej wielkiej inwestycji - mówi Łukasz Franek. - Po drugie, najważniejsze jest, aby ul. Grzegórzecka była przejezdna do 1 października (powrót studentów) i 1 listopada (Wszystkich Świętych), czyli w najbardziej newralgicznym okresie i to się uda, bo ruch tramwajowy zostanie przywrócony pod koniec września - podkreśla wicedyrektor ZIKiT.

Do tego czasu na pewno zostaną jednak zawieszone kursy wielu tramwajów - urzędnicy w najbliższych dniach mają podać szczegóły. Wiadomo, że na odcinku od skrzyżowania ul. Starowiślnej z Dietla, do ronda Grzegórzeckiego, pasażerowie będą musieli przesiadać się do zastępczych autobusów.

Przez skrzyżowanie ul. Basztowej z Lubicz, Westerplatte i Pawią tramwaje będą mogły przejechać od 1 września.

1 lipca całkowicie zostanie zamknięta ul. Blich.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 9

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski