Ewa, Bartek, Kuba i Tarek przez rok pracowali, aby udowodnić, że samodzielnie potrafią przygotować posiłek, pomóc mamie w domu, umyć naczynia i zająć się swoją pasją np. posłuchać muzyki. To uczniowie niepełnosprawni intelektualnie z Gimnazjum Specjalnego w Radwanowi- cach. Za pracę nad sobą otrzymali brązowe odznaki - zwieńczenie I etapu polsko-brytyjskiego programu „The Gateway Award” (Otwarta Droga).
Gimnazjaliści z Radwanowic chcą kontynuować te działania. Teraz przez dwa lata będą zdobywać nowe umiejętności, żeby otrzymać srebrne odznaki.
- Nadrzędnym celem program „The Gateway Award” jest wszechstronny rozwój uczniów i wychowanków z dysfunkcją intelektualną. Odbywa się to poprzez zajęcia uspołeczniające, podczas których poznają nowych ludzi i na własnej skórze doświadczają, jak to jest zdobywać górskie szczyty i radzić sobie bez rodziców. Nasze gimnazjum w tym roku szkolnym pierwszy raz przystąpiło do tego programu. Rok wcześniej brązową odznakę otrzymali uczniowie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z Integracyjnej Szkoły Podstawowej w Radwanowicach - mówi Agnieszka Mitka, nauczycielka z Radwanowic.
Gimnazjaliści Ewa Więcek i Bartłomiej Chochoła z klasy II oraz Jakub Serafin i Tarek Azmy z klasy I otrzymali odznaki od Ewy Nałęcz-Kłos, koordynatorki programu „The Gateway Award” w Polsce. Uroczystość ta odbyła się w sali teatralnej Ośrodka Terapeutyczno-Rehabilitacyjnego Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.
Dziękowano też nauczycielom Kamili Chojnackiej i Dorocie Kieś za zaangażowanie, prezentację multimedialną podsumowującą osiągnięcia gimnazjum i wystawę prac uczniów.
Docenieni zostali też nauczyciele rewalidacyjni: Anna Tokarska, Marta Olek i Anna Redel, za pracę z podopiecznymi Integracyjnej Szkole Podstawowej w staraniach o odznaki srebrne.
- W programie „The Gateway Award” każdy z uczniów musi się wykazać w pięciu sekcjach: hobby, usługi - pomoc innym, przygoda i wyzwanie, sport i rekreacja oraz styl życia. Uczniowie mają segregatory, w których dokumentują swoje działania. Np. w ramach sekcji styl życia dbają o zdrowie i idą na badania, co odnotowują w segregatorze, w tej samej sekcji mieszczą się zajęcia związane z pomocą mamie w kuchni. W ramach wyzwań są np. wycieczki, a w ramach rekreacji udział w zabawach sportowych - mówi Kamila Chojnacka, nauczycielka Ewy i Batrka. - Oczywiście musimy uczniom podpowiadać, mobilizować. Jeśli mówią: „jestem głodny”, to pytamy: co trzeba zrobić? Wtedy sami zaczynają decydować - mówi nauczycielka.
Swoje segregatory uczniowie mają na co dzień w szkole, ale noszą je także do domu. Do pracy mobilizują ich nauczyciele i rodzice tak, by pewne czynności stały się naturalne. Z czasem uczniowie stają się aktywniejsi, bardziej komunikatywni, a nawet starają się pomagać innym.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?