Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W drodze po nagrodę

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Niepełnosprawni gimnazjaliści otrzymali swoje upragnione brązowe odznaki
Niepełnosprawni gimnazjaliści otrzymali swoje upragnione brązowe odznaki Fot. Agnieszka Mitka
Radwanowice. Niepełnosprawni uczniowie za pracę nad zdobywaniem nowych umiejętności otrzymali brązowe odznaki w ramach polsko-brytyjskiego programu „The Gateway Award”.

Ewa, Bartek, Kuba i Tarek przez rok pracowali, aby udowodnić, że samodzielnie potrafią przygotować posiłek, pomóc mamie w domu, umyć naczynia i zająć się swoją pasją np. posłuchać muzyki. To uczniowie niepełnosprawni intelektualnie z Gimnazjum Specjalnego w Radwanowi- cach. Za pracę nad sobą otrzymali brązowe odznaki - zwieńczenie I etapu polsko-brytyjskiego programu „The Gateway Award” (Otwarta Droga).

Gimnazjaliści z Radwanowic chcą kontynuować te działania. Teraz przez dwa lata będą zdobywać nowe umiejętności, żeby otrzymać srebrne odznaki.

- Nadrzędnym celem program „The Gateway Award” jest wszechstronny rozwój uczniów i wychowanków z dysfunkcją intelektualną. Odbywa się to poprzez zajęcia uspołeczniające, podczas których poznają nowych ludzi i na własnej skórze doświadczają, jak to jest zdobywać górskie szczyty i radzić sobie bez rodziców. Nasze gimnazjum w tym roku szkolnym pierwszy raz przystąpiło do tego programu. Rok wcześniej brązową odznakę otrzymali uczniowie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z Integracyjnej Szkoły Podstawowej w Radwanowicach - mówi Agnieszka Mitka, nauczycielka z Radwanowic.

Gimnazjaliści Ewa Więcek i Bartłomiej Chochoła z klasy II oraz Jakub Serafin i Tarek Azmy z klasy I otrzymali odznaki od Ewy Nałęcz-Kłos, koordynatorki programu „The Gateway Award” w Polsce. Uroczystość ta odbyła się w sali teatralnej Ośrodka Terapeutyczno-Rehabilitacyjnego Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.

Dziękowano też nauczycielom Kamili Chojnackiej i Dorocie Kieś za zaangażowanie, prezentację multimedialną podsumowującą osiągnięcia gimnazjum i wystawę prac uczniów.

Docenieni zostali też nauczyciele rewalidacyjni: Anna Tokarska, Marta Olek i Anna Redel, za pracę z podopiecznymi Integracyjnej Szkole Podstawowej w staraniach o odznaki srebrne.

- W programie „The Gateway Award” każdy z uczniów musi się wykazać w pięciu sekcjach: hobby, usługi - pomoc innym, przygoda i wyzwanie, sport i rekreacja oraz styl życia. Uczniowie mają segregatory, w których dokumentują swoje działania. Np. w ramach sekcji styl życia dbają o zdrowie i idą na badania, co odnotowują w segregatorze, w tej samej sekcji mieszczą się zajęcia związane z pomocą mamie w kuchni. W ramach wyzwań są np. wycieczki, a w ramach rekreacji udział w zabawach sportowych - mówi Kamila Chojnacka, nauczycielka Ewy i Batrka. - Oczywiście musimy uczniom podpowiadać, mobilizować. Jeśli mówią: „jestem głodny”, to pytamy: co trzeba zrobić? Wtedy sami zaczynają decydować - mówi nauczycielka.

Swoje segregatory uczniowie mają na co dzień w szkole, ale noszą je także do domu. Do pracy mobilizują ich nauczyciele i rodzice tak, by pewne czynności stały się naturalne. Z czasem uczniowie stają się aktywniejsi, bardziej komunikatywni, a nawet starają się pomagać innym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski