Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W końcu przyjdzie kolej na częstszy dojazd do Krakowa

Iwona Krzywda
Wieliczka i Balice już mają Szybką Kolej Aglomeracyjną. Teraz czas na Miechów
Wieliczka i Balice już mają Szybką Kolej Aglomeracyjną. Teraz czas na Miechów Fot. Anna Kaczmarz
Komunikacja. Pierwsze pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej zawiozą pasażerów z Miechowa do stolicy województwa 13 grudnia.

Startujące za ponad miesiąc połączenie będzie trzecią trasą w ramach SKA, obsługiwanej przez Koleje Małopolskie. Od końca ubiegłego roku pociągi kursują już do Wieliczki, a do ponad miesiąca również do lotniska w Balicach.

Według szacunków z połączenia kolejowego z Solnym Miastem skorzystało w tym czasie ponad milion ludzi, zaś w godzinach największego obciążenia w wagonach brakuje miejsc siedzących.

Wojewódzkie władze, regularnie dopłacające do przewozów kolejowych miliony złotych, liczą, że podobnym zainteresowaniem będzie cieszyć się również linia do Miechowa. Miechowski samorząd z myślą o pasażerach chętnych, by skorzystać z SKA zaplanował ponad 100 miejsc parkingowych oraz przebudowę przystanków pośrednich (Kamieńczyce, Szczepanowice i Pstroszyce I), gdzie również funkcjonować mają parkingi w systemie park&ride. To jest jednak dopiero melodia przyszłości, bliższej lub dalszej.

Na razie od grudnia trasę Kraków - Miechów, z kilkoma połączeniami również do Sędziszowa, przejmą Koleje Małopolskie. Trasę będzie obsługiwać 26 pociągów, w godzinach szczytu odjeżdżających co 30 minut, poza nimi co godzinę.

Podróż do Krakowa według zapewnień zarządców infrastruktury PKP PLK trwać ma ok. 40 minut. Spółka przebudowała blokadę liniową, dzięki czemu możliwe będzie również zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Sprawnie działająca szybka kolej, obsługiwana nowym taborem, będzie więc stanowić kuszącą alternatywę dla podróżnych, dotychczas skazanych na samochody i busy, grzęznące w kolosalnych korkach u rogatek Krakowa.

Zwłaszcza, że w rozkładach pozostać mają również pociągi Przewozów Regionalnych, które zatrzymując się w Miechowie na trasie Kraków - Kielce dodatkowo poszerzą liczbę proponowanych pasażerom kursów. W nowym rozkładzie dziennie ma być ich ponad 30, czyli więcej niż obecnie.

Co ważne, razem z połączeniem kolejowym do Miechowa, startuje również Małopolska Karta Aglomeracyjna. Pomysł wojewódzkich władz ma na celu przede wszystkim promocję wśród pasażerów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Karta połączy ofertę komunikacji miejskiej w Krakowie i Tarnowie, usługi Przewozów Regionalnych oraz Kolei Małopolskich.

Pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Wieliczka - Balice
Od września tego roku funkcjonuje już pierwsza linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA). Dzięki temu pociągi co 30 minut kursują na trasie Wieliczka - Kraków Główny - lotnisko w Balicach. Uruchomienie linii było możliwe dzięki modernizacji torów oraz remontów i budowy nowych przystanków kolejowych. W 2012 roku przeprowadzono kompleksową modernizację linii z Krakowa Bieżanowa do Wieliczki.

We wrześniu tego roku zakończono modernizację na odcinku Kraków Główny - Kraków Lotnisko. W ramach inwestycji wybudowano oraz przebudowano blisko 12 km linii kolejowej z Krakowa Głównego do lotniska w Balicach. Powstały wiadukty kolejowe nad ul. Balicką i ul. Armii Krajowej, a także nowe przystanki kolejowe: Młynówka, Zakliki i Olszanica. Do tego zmodernizowano przystanek w Łobzowie. Natomiast przy porcie lotniczym powstał nowy przystanek kolejowy, z którego można przejść łącznicą bezpośrednio do nowego terminalu pasażerskiego. Cena biletu na trasie Kraków Główny - Kraków Lotnisko wynosi 8 zł.

Do 2020 r. planowana jest dobudowa nowych torów między Dworcem Głównym a Płaszowem i Bieżanowem. Wartość całej inwestycji oszacowano na ok. 1,7 mld zł. Nowe tory, na odcinku około 800 metrów (od ul. Kopernika do ul. Miodowej), zostaną poprowadzone na estakadzie. Dodatkowe tory są potrzebne, bo jedna ich para, którą jeżdżą też pociągi dalekobieżne, w przypadku rozbudowy SKA nie wytrzymałaby obciążenia. Druga para torów jest niezbędna do uruchomienia kolejnych linii SKA: Trzebinia - Kraków Główny - Tarnów, Sędziszów/Miechów - Kraków Główny - Skawina.

Piotr Tymczak

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski