Wakacyjny boom na lotnisku w Krakowie. O 86 procent więcej pasażerów niż w lipcu 2020. Dzięki szczepieniom czwarta fala nie zaszkodzi lotom?

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Na lotnisku w Krakowie-Balicach trwa powrót do normalności. W lipcu 2021 załoga Kraków Airport obsłużyła w sumie 383 358 pasażerów. To wprawdzie o ponad połowę mniej niż w rekordowym dotąd lipcu 2019 roku, ale aż o 86 procent więcej w lipcu 2020 roku, gdy krakowianie i Małopolanie ruszyli w świat po pierwszej fali pandemii. Widać też zdecydowany wzrost w stosunku do czerwca 2021, gdy przez krakowskie lotnisko przewinęło się nieco ponad 202,5 tys. podróżnych. A sierpień zapowiada się jeszcze lepiej. Można wręcz mówić o wakacyjnym boomie. W Krakowie-Balicach jest on największy w Polsce, obok Warszawy (Chopin), Katowic i Gdańska.

- Trwa szczyt sezonu wakacyjnego, dla nas niezwykle istotnego w wielu aspektach. Ruch pasażerski w lipcu miał stałą tendencje wzrostową, o 7, a nawet 10 procent w każdym tygodniu w stosunku do tygodnia poprzedniego. Widać więc, iż mimo nowych zasad podróżowania, transport lotniczy jest konkurencyjnym sposobem dotarcia do celu, chętnie wybieranym przez podróżujących

- komentuje Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.

Wielki powrót Kraków Airport: Odmrożenie starych i dużo nowych połączeń

Bardzo cieszy go świetna współpraca krakowskiego lotniska z przewoźnikami, którzy – czując zapotrzebowanie klientów, czyli wielki głód podróżowania po pandemicznym zamknięciu nieba dla samolotów – postanowili go zaspokoić nie tylko wznawiając dotychczasowe połączenia, ale i uruchamiając nowe.

- Mamy aż dziesięć nowości w letniej siatce i już zapowiedziane są nowe kierunki zimowe. Dowodzi to, jak bardzo atrakcyjnym miejscem do podróżowania i wyruszania w podróż jest Kraków i Małopolska. Wszystkich nas to cieszy, bo krakowskie lotnisko było zawsze kołem zamachowym regionu, a turystyka do Krakowa i Małopolski zwiększała ruch w Kraków Airport. Mamy wzajemnie napędzający się mechanizm i on działa - podkreśla Radosław Włoszek.

W jego opinii, niewątpliwym sukcesem jest powrót od sezonu ZIMA 2021/22 połączenia oferowanego przez Transavię do Paryża Orly, drugiego co do wielkości lotniska w stolicy Francji, obsługującego głównie połączenia w Europie, ale też do Afryki, na Bliski Wschód i na Karaiby. To kolejne okno na świat dla krakowian i Małopolan, którzy mogą nie tylko szybko i komfortowo dotrzeć do stolicy Francji korzystając z coraz bogatszej siatki połączeń (przypomnijmy o regularnych lotach Air France na lotnisko De Gaulle’a), ale i wygodnie przesiąść się tam na loty w dowolnym kierunku.

Czwarta fala pandemii: Kraków Airport ma dobry plan. Ale musimy się masowo zaszczepić

- Wszyscy mamy wpływ na to, jak będą wyglądać następne miesiące. Lotniska i przewoźnicy konsekwentnie wdrażają rozwiązania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa sanitarnego, uczestnicą w akcji szczepień, dbając tym samym o komfort pasażerów i pracowników. Rekomendujemy więc zarówno zaszczepienie się, jak i przestrzeganie zasad sanitarnych, dzięki temu w kolejnych miesiącach będziemy odbudowywać potencjał lotniska, a tym samym turystykę i gospodarkę Krakowa i Małopolski

– apeluje Radosław Włoszek.

Na krakowskim lotnisku dominują turyści złaknieni wypoczynku w rajskich zakątkach globu, ale też ludzie spragnieni prawdziwych, a nie wirtualnych spotkań. Nastroje w branży lotniczej są ostatnio ostrożnie optymistyczne, nawet jeśli nadejście kolejnych fal pandemii wydaje się przesądzone. Dominuje przekonanie, że wzrost zachorowań nie doprowadzi tym razem do zamknięcia granic i zamrożenia nieba.

Dr Artur Bartoszewicz, ekonomista ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, ekspert ds. branży lotniczej, podkreśla, że największe szanse na relatywnie szybką odbudowę ruchu lotniczego mają warszawski Chopin, a po nim Kraków, Katowice i Gdańsk. Jego zdaniem, można ostrożnie prognozować, że koniec roku 2021 i cały rok 2022 będą dla branży lotniczej okresem stabilizacji i stopniowej odbudowy ruchu - z uwagi na to, że dzięki szczepieniom uda się ostatecznie zapanować nad pandemią, a zarazem wprowadzone zostaną skuteczne rozwiązania organizacyjno-prawne, z powszechnym systemem certyfikatów szczepień na czele.

- Jeśli nie wydarzy się coś wybitnie nieprzewidzianego, możemy być nawet mile zaskoczeni tempem tej odbudowy

– podkreśla dr Artur Bartoszewicz.

Według prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), do końca 2021 roku z usług europejskich linii lotniczych skorzysta 2,4 mld pasażerów. To o 600 mln więcej niż w 2020, ale znacznie mniej niż w 2019, kiedy obsłużono 4,5 mld podróżnych. Głównym powodem jest zapaść połączeń międzynarodowych – na trasach krajowych w większości państw popyt odradza się zdecydowanie szybciej. IATA zwraca też uwagę na relatywnie niski wskaźnik wypełnienia samolotów: w rekordowym 2019 roku sięgał 83 proc., a obecne prognozy zakładają 67 proc. W katastrofalnym 2020 r. było wskaźnik ten sięgał 65,1 proc. W oczywisty sposób rzutuje to na finanse przewoźników – wedle szacunków IATA stracą oni w tym roku aż 22 mld dolarów. Jedyne, co może poprawić sytuację, to dobre wieści z frontu boju z pandemią.

Dr Artur Bartoszewicz przypomina, że mieliśmy od wiosny w Polsce spadek zachorowań i zgonów, ale teraz ów trend się zatrzymał. – Mówimy o tym, że jeszcze gorzej jest na Zachodzie i czwarta fala przyjdzie do nas stamtąd. Tymczasem tak naprawdę to my sami ją wytwarzamy przez bardzo szeroko zakorzenioną w społeczeństwie bezmyślność. Ludzie nie chcą się szczepić, nie chcą uczestniczyć w systemie ochrony populacyjnej, a przez to powstaje zagrożenie powtórnego zamykania czy ograniczenia aktywności branży restauracyjno-hotelarskiej, a przede wszystkim transportowej. Dla lotnictwa to jest sprawa życia i śmierci – podkreśla naukowiec.

Wyjaśnia, że gdyby rządy zareagowały na wzrost liczby zachorowań jak wcześniej, wprowadzając zakazy i de facto zamrażając niebo nad większością globu, to wiele firm po prostu musiałoby ogłosić upadłość.

Scenariusz dla branży lotniczej

– Na kolejny lockdown w branży lotniczej nie stać dosłownie nikogo, nawet największych linii lotniczych, które – za przyzwoleniem Komisji Europejskiej - otrzymały olbrzymie wsparcie w ramach pomocy publicznej od swoich rządów. Nie sądzę więc, by do takiego kolejnego zamrożenia branży doszło. Jest zresztą drugi powód, równie ważny: powszechne szczepienia sprawiły, że nawet przy znacznym wzroście zachorowań, jaki obserwowaliśmy w poprzednich tygodniach m.in. w Wielkiej Brytanii, śmiertelność utrzymuje się na relatywnie niskim poziomie, zdecydowanie niższym niż przy poprzednich falach, kiedy szczepionek jeszcze nie było, albo szczepienia nie osiągnęły odpowiedniej skali

– mówi dr Bartoszewicz.

W jego opinii, najbardziej prawdopodobny jest taki scenariusz, że jesienią zachorowalność w Europie, w tym w Polsce, znowu wzrośnie, być może nawet znacząco, ale nie spowoduje to lawinowego wzrostu przypadków śmiertelnych, który zagrażałby stabilności systemu opieki medycznej. – Można mieć nadzieję, że dzięki szczepieniom oraz doinwestowaniu szpitali i reszty placówek zdrowotnych, opanowaliśmy tę pandemię na tyle, że ona nam już nie zablokuje i nie wywróci służby zdrowia, a właśnie takie zagrożenie było głównym powodem wprowadzenia poprzednich lockdownów. Jeśli nie będzie jakichś nowych, nadzwyczajnie groźnych modyfikacji tego koronawirusa, to sytuacja w opiece medycznej winna się ustabilizować. Tym bardziej, że nasze kraje są coraz lepiej zorganizowane pod kątem tego zagrożenia – zwraca uwagę ekspert.

Podstawowy wniosek z tego jest taki, że rządy raczej nie zdecydują się na znane z poprzednich fal pandemii „atomowe” zakazy i ograniczenia, z zamykaniem granic paraliżującym totalnie funkcjonowanie linii i portów lotniczych. Należy się jednak spodziewać upowszechnienia ograniczeń dla osób niezaszczepionych na Covid-19, i to zarówno wprowadzanych przez rządy (jak ostatnio we Francji), jak i opartych na rozwiązaniach stworzonych przez same linie lotnicze (jak certyfikat IATA).

Ważne dla podróżujących – Karta Lokalizacji Podróżnego, eKLP, zasady kwarantanny

Każdy pasażer przylatujący do Polski powinien wypełnić Kartę Lokalizacji Podróżnego przed przekroczeniem granicy Rzeczypospolitej Polskiej. Od 16 lipca możliwe jest korzystanie z elektronicznej wersji karty eKLP dostępnej pod adresem: https://aplikacje.gov.pl/app/klp/#/home

W przypadku braku możliwości wypełnienia eKLP, Kartę Lokalizacji Podróżnego w postaci papierowej należy wypełnić po jej przekazaniu przez personel pokładowy. Karta zapewnia bezpieczeństwo wszystkim osobom, z którymi ma się styczność na pokładzie samolotu. Jeśli na danym rejsie obecna była osoba zakażona, Karta umożliwi szybkie dotarcie do pasażerów rejsu, co pomoże ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa. Szczegóły: https://www.gov.pl/web/gov/wypelnij-klp

Zasady kwarantanny. Pasażerowie podróżujący z państw członkowskich UE, strefy Schengen lub kraju, z którym zawarto szczególne zwolnienie z kwarantanny przysługuje w przypadku:

  • przedstawienia negatywnego wyniku testu na Covid-19 (PCR lub antygenowego), wykonanego przed podróżą (z ostatnich 48h, licząc od momentu otrzymania wyniku);
  • przyjęcia pełnego szczepienia szczepionką dopuszczoną do obrotu w UE, od której upłynęło co najmniej 14 dni;
  • zakończenia w przeciągu ostatnich 6 miesięcy izolacji albo hospitalizacji z powodu zakażenia wirusem SARS-CoV-2;
  • wykonania testu na Covid-19 (PCR lub antygenowego) do 48h po przekroczeniu granicy Polski;
  • zwolnienie z kwarantanny przysługuje dzieciom do 12. roku życia, które podróżują pod opieką osób w pełni zaszczepionych lub posiadających negatywny wynik testu na Covid-19.

Pasażerowie podróżujący spoza strefy Schengen oraz UE zwolnienie z kwarantanny przysługuje w przypadku:

  • przyjęcia pełnego szczepienia szczepionką dopuszczoną do obrotu w UE, od której upłynęło co najmniej 14 dni;
  • zakończenia w przeciągu ostatnich 6 miesięcy izolacji albo hospitalizacji z powodu zakażenia wirusem SARS-CoV-2;
  • zwolnienie z kwarantanny przysługuje dzieciom do 12. roku życia, które podróżują pod opieką osób w pełni zaszczepionych.

W przypadku transferu, osoby, które po przylocie przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie dłużej niż 24 godziny i posiadają bilet lotniczy potwierdzający wylot z RP w ciągu 24 godzin są zwolnione z obowiązku odbycia kwarantanny.

Bieżące informacje dotyczące zasad podróżowania dostępne są TUTAJ.

Praktyki Need Help w Kraków Airport

W lipcu krakowskie lotnisko wznowiło nabór na bezpłatne praktyki studenckie w ramach XIV edycji Programu „Need Help – Potrzebujesz pomocy?”. To autorski program praktyk, który został czterokrotnie wyróżniony w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” w podkategorii „Tworzenie miejsc pracy i rozwój kompetencji”.

Dla uczestników programu praktyki są najlepszym sposobem na poznanie złożoności funkcjonowania lotniska w krótkim czasie. To możliwość zapoznania się m.in. z topografią lotniska, zasadami bezpieczeństwa, zadaniami służb i bieżącym funkcjonowaniem portu. Po zdobyciu odpowiedniej wiedzy, uczestnicy programu przechodzą do zadań praktycznych.

W ubiegłych latach najlepsi studenci otrzymali propozycję pracy. Oprócz Kraków Airport,
z doświadczenia i zdobytych umiejętności praktykantów skorzystali również partnerzy krakowskiego lotniska: firmy handlingowe, spółki córki oraz linie lotnicze.

Centrum Edukacji Lotniczej – wakacyjne campy i branżowe akademie

Trwa kolejna edycja wakacyjnych campów organizowanych przez Centrum Edukacji Lotniczej Kraków Airport. Półkolonie odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 - 16:30; w każdym tygodniu przewidziane są dwie grupy wiekowe: 7 - 10 lat, 11 - 15 lat. Dziewiątego sierpnia rozpocznie się camp „W 5 dni dookoła świata!”. Podczas zajęć uczestnicy poznają elementy kultury danych krajów (m.in. flagi, hymny, potrawy, zwyczaje, zabytki, języki), poruszą tematy z dziedziny geografii (m.in. położenie geograficzne, strefy czasowe, klimat) oraz dowiedzą się jak prawidłowo przygotować swoją podróż (m.in. procedury lotniskowe, ścieżka pasażera). Półkolonia to oczywiście przede wszystkim czas odpoczynku i zabawy, więc wszystkie zajęcia nastawione są na aktywne spędzanie czasu w gronie rówieśników umożliwiające rozwój umiejętności uczestników.

W sierpniu odbędą się także zajęcia specjalistyczne dla uczniów szkół średnich: 16.08-20.08 (Akademia Lotnicza – wiek 16-19 lat), 23.08-27.08 (Akademia Turystyczna – wiek 16-19 lat) To sprawdzone programy zajęć, z których do tej pory korzystali tylko uczniowie szkół branżowych, teraz dostępne dla wszystkich pasjonatów awiacji, szukających swojej ścieżki zawodowej. Zajęcia Akademii Lotniczej poruszają najważniejsze aspekty dotyczące m.in.: zagadnień matematycznych i fizycznych związanych z lataniem, wyposażenia lotnisk, obsługi pasażerów, obsługi samolotu oraz służb pracujących na terenie portu lotniczego. W trakcie Akademii Turystycznej uczestnicy poznają m.in.: szczegóły procedur lotniskowych, wymagania i procedury związane z przekraczaniem granic, budowę terminala pasażerskiego, zawody wykonywane na terenie lotniska oraz zasady planowania wyjazdu. Szczegóły: https://krakowairport.pl/pl/campy-cel/campy

Od października zmiany przy wjeździe do Wielkiej Brytanii

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

:D
"czwarta fala nie zaszkodzi lotom?"

Znaczy: p. Bartuś wyraźnie daje do zrozumienia, że z tą "czwartą falą" to już postanowione i "w końcowej fazie przygotowań"?

Można prosić o więcej szczegółów?
T
Tępy Wsion
a niby jak ma zaszkodzić coś czego nie ma i nie będzie ?
A
A kolej ?
Niestety z jednej strony to fajna sprawa lotnisko ale z drugiej strony to poważny hamulec dla rozwoju kolei - szybkiej kolei. Niemcy to już zrozumieli ale w Polsce nie ma strategów więc się obudzimy z ręką w nocniku. Żeby tą kasę chociaż zarabiał LOT :( Tymczasem Włoszek chwali się czymś co jest powodem do wstydu. Strzela nam w kolano - w obydwa kolana
Dodaj ogłoszenie