Warto zapamiętać

I
- Konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (np. na wycieczce, pielgrzymce, pokazie, u siebie w domu itp.), może od niej odstąpić bez podania przyczyn oraz bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów, składając w terminie dziesięciu dni od zawarcia umowy stosowne oświadczenie na piśmie. Możliwość taką daje mu Ustawa "o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny".

- Do wymiany za towar wadliwy może być użyty przez sprzedawcę wyłącznie towar wolny od wad, fabrycznie nowy. Przepis ten nie dotyczy jednak sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży była rzecz używana. Gdy nabywca żąda wymiany towaru wadliwego na towar tego samego gatunku wolny od wad, nie obowiązuje go żadna dopłata, pomimo że w momencie zakupu towar ten kosztował mniej niż w momencie żądania jego wymiany.

- Skargi na niesłuszne posądzenie lub niegrzeczne zachowanie pracownika ochrony sklepu można składać do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Departament Zezwoleń i Koncesji, ul. Domaniewska 36/38, 02-672 Warszawa. W przypadkach, gdy ochrona przekroczyła swoje uprawnienia, departament może nawet cofnąć koncesję firmie, która zatrudnia takiego pracownika.

-**Zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie higieny środków spożywczych** - za brak właściwych warunków sanitarno-higienicznych w sklepie odpowiada jego właściciel i to właśnie u niego powinni interweniować klienci, gdy stwierdzą w trakcie zakupów, że dana placówka pozostaje na bakier z wymogami higieny.

- Konsumenci korzystający z ofert "last minute" nie są pozbawieni możliwości składania reklamacji w przypadku niedotrzymania warunków umowy przez przedsiębiorcę. Promocyjna oferta, która zazwyczaj jest dużo tańsza, nie wyklucza odpowiedzialności przedsiębiorcy za jej zgodność z umową.

-**Reklamacje czy inne sprawy sporne **między klientem a handlowcami czy usługodawcami dobrze jest załatwiać w obecności osoby zaprzyjaźnionej. W razie konieczności może ona być potem naszym świadkiem w sądzie; jej obecność może nas też uchronić przed nieuprzejmością sprzedawcy.

- Tylko policjant ma prawo przeszukać klienta podejrzanego o kradzież towaru, niezależnie - czy chodzi o kontrolę osobistą, czy też przeszukanie bagażu. Nie może tego zrobić ani sprzedawca, ani pracownik agencji ochrony. Mają oni natomiast prawo zatrzymać klienta sklepu do czasu przyjazdu policji.woływać na te przepisy (mimo że są one jeszcze wywieszone w niektórych sklepach). (I)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie