Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Warto zapamiętać

MM
Gdy deweloper zmienia istotne warunki umowy, do których zaliczają się cena czy powierzchnia nabywanego mieszkania, powinniśmy mieć możliwość odstąpienia od umowy bez ponoszenia z tego tytułu jakichkolwiek kosztów.

Jeżeli umowa pomiędzy deweloperem a konsumentem wskazuje kary umowne na wypadek zerwania kontraktu z winy konsumenta, powinna określać także ich wysokość.

W sytuacji, gdy przewoźnik lotniczy zniszczył nasz bagaż, należy od razu na lotnisku wypełnić specjalny formularz tzw. PIR (ang. property irregularity report). Trzeba też w terminie siedmiu dni od odbioru zniszczonego bagażu złożyć reklamację do przewoźnika (termin na jej złożenie wydłuża się do 21 dni, jeśli doszło jednocześnie do opóźnienia bagażu).

Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z usługi w zakładzie fryzjerskim, powinniśmy zgłosić reklamację u fryzjera. Możemy żądać zwrotu wartości usługi oraz ewentualnych zabiegów, które będą miały na celu doprowadzenie naszych włosów do stanu sprzed wykonania usługi.

Firmy docierają do nas ze swą ofertą przez internet, telefon i bezpośrednio do naszych domów. Zawarta wtedy przez nas umowa jest określana jako umowa zawarta na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Konsument ma w takim przypadku szczególne uprawnienia - może się jeszcze rozmyślić i odstąpić od umowy bez ponoszenia konsekwencji np. w postaci kary umownej czy utraty zadatku. Możemy odstąpić od takiej umowy bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od jej zawarcia. Należy wysłać pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy na adres wskazany w umowie - najlepiej listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Skutki odstąpienia są następujące: umowa jest uważana za niezawartą, a konsument i sprzedawca/usługodawca mają obowiązek niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni, zwrócić wzajemnie to, co od siebie otrzymali - konsument towar (w przypadku sprzedaży towaru), a sprzedawca sumę zapłaconą przez konsumenta wraz z odsetkami.

Warto pamiętać, że poinformowanie konsumentów o prawie do odstąpienia od umowy jest obowiązkiem sprzedawcy czy usługodawcy zawierającego umowy w tej formie. Jeśli sprzedawca nie wywiąże się z tego obowiązku - termin na odstąpienie ulega przedłużeniu nawet do 3 miesięcy.

Żywność pakowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, a produkty sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu.

Stały Polubowny Sąd Konsumencki przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej może szybko i tanio rozstrzygnąć spór konsumenta z przedsiębiorcą.

(MM)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski