Wieliczka. Pasażerowie są w rozpaczy

Jolanta BiałekZaktualizowano 
Tak trudnego dojazdu z Wieliczki do Krakowa jak obecnie nie było nigdy wcześniej, a organizatorzy przejazdów twierdzą, że może być jeszcze gorzej. Kolejowe remonty odczują - już w najbliższym tygodniu - także pasażerowie pociągów jadących przez Podłęże

13 proc. - o tyle spadła od 15 września ilość pasażerów składów Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej kursujących na trasie Wieliczka-Kraków. To dane z pierwszego miesiąca utrudnień, spowodowanych kolejowymi remontami, a od 15 października, kiedy znów zmieniono rozkład jazdy pociągów, pasażerowie zaczynają rezygnować z podróży SKA jeszcze częściej.

Przyczynił się do tego obowiązujący od tygodnia rozkład jazdy. Kursy pociągów wyznaczono w nim o tak - jak mówią pasażerowie - absurdalnych godzinach, że nie sposób dojechać nimi teraz na czas do pracy czy szkoły w Krakowie. Grzegorz Stawowy, szef spółki Koleje Małopolskie twierdzi, że nie ma możliwości ułożyć lepszego rozkładu jazdy dla „wielickich” pociągów. - Tendencja jest niestety negatywna. Wszystko wskazuje na to, że także po 10 grudnia, kiedy będzie jeszcze kolejna „rozpiska” kursów pociągów, będą musiały one kursować z Wieliczki w tych samych godzinach co obecnie - mówi Stawowy.

Wieliczanie są tak zdenerwowani obecną komunikacyjną rzeczywistością, że zaczęli sami szukać pomysłu na uzdrowienie sytuacji. Pojawiała się m.in. propozycja by kursy pociągów Wieliczka - Kraków - Balice podzielić na dwie odrębne relacje: Wieliczka - Kraków oraz Kraków - Balice. - Braliśmy pod uwagę takie rozwiązanie, były robione analizy, ale okazało się, że to by nic nie dało - twierdzi Grzegorz Stawowy.

Kraków. Pociągi już jeżdżą po łącznicy Zabłocie-Krzemionki

Dodaje, że rozważano także inny projekt: „puszczenia” pociągów w godzinach szczytu co pół godziny, z tym że połowa tych kursów byłaby tylko do Bieżanowa, gdzie pasażerowie mogliby przesiąść się do wagonów relacji Taranów - Kraków, jadących do Dworca Głównego. - Z tego pomysłu też zrezygnowaliśmy. Dlatego, że by się przesiąść ludzie musieliby przejść na inny przystanek, oddalony o około 150 metrów. Poza tym pociągi jadące w kierunku Tarnowa już teraz mają po kilka minut opóźnienia, a może być z tym jeszcze gorzej. Idzie zima, nie chcieliśmy by podróżni marzli na przystanku czekając na pociąg - powiedział nam szef KM.

Opóźnienia „tarnowskich” pociągów są spowodowane m.in. już rozpoczętą przebudową kolejowego wiaduktu w Kokotowie. Wiadomo już, że trzeba będzie zawiesić nocne (w godz. 23-3.30) kursy tych składów na trasie Podłęże - Kraków Główny. Zmiany, które będą dotyczyć także podróżnych korzystających z stacji PKP w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich wejdą w życie w nocy z 23 na 24 października i potrwają do 10 grudnia. W tym czasie ma funkcjonować tam autobusowa komunikacja zastępcza.

Obowiązujące od 15 października harmonogramy kursów pociągów jadących z Wieliczki do Krakowa spowodowały rewolucję także w godzinach przejazdów tzw. kolejowych autobusów (sześć linii) dowożących do pociągu mieszkańców wielu sołectw w gminie Wieliczka.

Tymi autobusami dojeżdżało do szkół także wielu wielickich uczniów. Obecne rozkłady jazdy tych linii są jednak takie, że dzieci i młodzież nie mają możliwości zdążyć na lekcje na godz. 8. W spółce KM jest już lawina skarg w tej sprawie od mieszkańców wielickiego rejonu.

Także i tu nie ma niestety szans na poprawę sytuacji. - Jeśli zmienimy godziny przejazdów kolejowych autobusów pod kątem uczniów, to linie te będą docierać na stację PKP o takim czasie, że pasażerowie musieliby długo czekać na pociąg. A to są autobusy kolejowe, uruchomione z myślą o pasażerach SKA - zaznacza Grzegorz Stawowy.

Mieszkańcy o utrudnieniach

Zapytaliśmy wieliczan o opinię o obecnej sytuacji komunikacyjnej i pomysły,co można zrobić, by choć trochę ją poprawić.

Przemysław Frąk: Obecnie pociągi docierają do stacji Kraków Główny zbyt późno i podróżni muszą wyjeżdżać do pracy godzinę wcześniej. Optymalne jest to, aby pociągi z Wieliczki odjeżdżały maksymalnie 25 minut po pełnej godzinie.

Od stycznia będzie jeszcze gorzej, bo dojdą remonty mostów w Kokotowie i mniej pociągów ze stacji Tarnów. Sytuację może rozwiązać dodatkowy pociąg dowożący pasażerów do stacji Kraków Bieżanów, a stamtąd pociągi z Tarnowa mogłyby ich zabierać dalej. Czy tak się da ? PKP PLK powinno odpowiedzieć.

Bogdan Szylkiewicz: Równie wielkim utrudnieniem, jak obcięcie liczby kursów pociągów, są ich notoryczne spóźnienia, nie o kilka minut, ale średnio o kilkanaście. Doświadczyłem tego, kiedy jeździłem ostatnio do Krakowa na rehabilitację. Ja jestem emerytem, ale łatwo sobie wyobrazić, co muszą przeżywać w takich sytuacjach ludzie, którzy muszą dojechać na czas do pracy czy szkoły… Mam wrażenie, że to wszystko dałoby się dużo sprawniej przeprowadzić, gdyby koleje lepiej zorganizowały remonty. Powinni pracować nawet na cztery zmiany, by jak najszybciej to skończyć. Tymczasem z okien pociągu często można zobaczyć, że na placu budowy nikogo nie ma, albo stoi trzech panów i „podpiera” łopatę…

Andrzej Masny: Nie jeżdżę już pociągami do pracy w Krakowie, bo przestały kursować punktualnie. Teraz dojeżdżam samochodem do pętli w Bieżanowie, a tam przesiadam się na tramwaj albo korzystam z autobusu 304.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura - odcinek 23

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Materiał oryginalny: Wieliczka. Pasażerowie są w rozpaczy - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
p
pasażer

Jest honorowane całodobowo w tramwajach linii 3 i 50. Od marca br.

zgłoś
i
inżynier

Można było skrócić relację z Wieliczki do Płaszowa z akceptacją biletu w tramwajach...

zgłoś
G
Gość

"Na Bieżanowie są specjalne miejsca do parkowania dla tego typu mieszanej komunikacji samochodowo-tramwajowej"
nie ma
"Kraków dostał na to pieniądze za pośrednictwem Samorządu Województwa."
czyli dzięki panu Masnemu
"ta rządowa spółka "nie przepada" za kolejowymi spółkami wojewódzkimi"
byle dokopać PiSowi

zgłoś
K
Krakus

To jest tak jak szefem dużej i odpowiedzialnej spółki zostaje za "zasługi" partyjny aparatczyk...a nie profesjonalny menager !

zgłoś
O
Obywatel

to od 89 roku miejsce dla znajomych królika, czasem lobby drogowego. Sprzedajni ciemniacy.

zgłoś
A
Andrzej Masny

Proponuję zapoznać się z realem zanim wypisywać bzdury. Na Bieżanowie są specjalne miejsca do parkowania dla tego typu mieszanej komunikacji samochodowo-tramwajowej a zatem nikt nie zajmuje miejsca mieszkańcom . Poza tym kończą się prace związane z realizacją na pętli tramwajowej P&R dla ok. 90 aut - inwestycji współfinansowanej przez UE. Kraków dostał na to pieniądze za pośrednictwem Samorządu Województwa. A co do kolei. Zbyt dużo na raz PKP chce zrobić stąd taki bałagan inwestycyjny. Poza tym ta rządowa spółka "nie przepada" za kolejowymi spółkami wojewódzkimi dlatego też specjalnie nie liczy się z nimi

zgłoś
K
Krzysztof

A wystarczy połączyć Prokocim Wieliczką linią tramwajową i po problemie.

zgłoś
p
pasażer SKA3

Był kiedyś pomysł dla linii SKA3(z Tarnowa) żeby składy jeździły normalnie z odcinku Podłęże-Tarnów. Na odcinku Podłeże-Kraków-Podłęże jeździłyby autobusy Kolejowej Komunikacji Zastępczej dla osób korzystających z przystanków Węgrzce-Płaszów. Natomiast skład z pasażerami korzystającymi z Kr.Głównego jechałby dalej z Podłęża ale przez Nową Hutę(z możliwym przystankiem Kr.Batowice) prosto do Krakowa Głównego. Dzięki czemu autobus KKZ z/do Podłęża nie woziłby wszystkich pasażerów a i podróż do Kr.Głównego nie wydłużyłaby się zbytnio, bo skład z Głównego przez Nową Hutę do Podłżeza nie zatrzymywałby się po drodze. Ciekawe co z tym planem się stało ??? Kolejarze mogliby wtedy rozgrzebać całą linię i zrobić to rzeczywiście w dwa lata, a nie w cztery, z perspektywą na sześć.

zgłoś
p
pasażer z SKA3

Busiarze na liniach z Wieliczki i okolic, oraz z miejscowości na trasie do Tarnowa będą mieli większy dochód. Po uruchomieniu szybkich i częstszych połączeń kolejowych z Wieliczki i Tarnowa na Kraków liczba pasażerów busów spadła i wielu myślało o zmniejszeniu przewozów lub nawet zawieszeniu ich, a tu teraz zapowiada sim się wzrost frekwencji i to w perspektywie najbliższych trzech lat.

zgłoś
c
ciekawy

a ten samochód pozostawiony przez 'Wieliczanina" w Bieżanowie przy pętli to nie zwiększa czasem liczby samochodów w Krakowie - smog! a dodatkowo zabiera miejsca parkingowe mieszkańcom

zgłoś
P
Pik

Sam chciałeś ich dogadywać ?

zgłoś
H
Hehe

Dokladnie najlepiej bylo zamknac ta linie calkowicir bo to nie ma sensu i zrobic ten remont w max. 2 lata nie tak jak teraz beda paprac 4 lata plus 2 lata opoznienia. Bedziemy 6 lat funkcjonowac bez koleji. No i niech nikt nie mysli ze nie bedzie opoznien bo wszedzie sa. Linie do Rzeszowa dopiero koncza choc juz nie pamietam kiedy zaczeli 2009? Miala sie skonczyc w 2013, jest 2017 i dalej grzebia. Ogolnie pomysl tej rozbudowy byl totalnie idiotyczny, duzo bardziej racjonalne bylo wydrazenie tuneli TBM od Krakow Krzemionki - Krakow Bonarka pod Rondo Mateczne - Konopnicka - ATW - Dworzec Towarowy.

zgłoś
l
lol

PKP robi sobie doslownie jaja. Ogolnie pierwotnie obiecywano, ze pociagi dalekobiezne Intercity pojada duza obwodnica z Przemyska do Wroclawia. Przeciez te pociagi powinny miec objazd po duzej obwodnicy przystanki podleze i krakow mistrzejowice. Natomiast po centrum miala jezdzic kolej aglomeracjna. PKP PlK powinno zbudowac na czas remontu przystanki na Mogilskiej i Al. Pokoju i umozliwic Puszczanie pociagow przez mala obwodnice. Totalny brak koordynacji prac w PKP PLK ja nie wiem kto tym zarzadza i dlaczefo tak bezsenaownie pozmieniano plany. Planowany objac pociagpw dalekobieznych po duzej obwodnicy byl sensowny.

zgłoś
W
Wielicznin

Ten rozklad jazdy jest lepszy . wiely pasazerow to potwierdza. Problemem jest niepunktualnosc. Oczywiscie teraz krzycza ci ci im nie pasuje

zgłoś
W
Wieliczanin

"Zapytaliśmy wieliczan" ..... redaktorski dobór "wieliczan"

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3