FLESZ - Kosztowna kwarantanna pracowników
Budowa dworca ruszyła z niemal rocznym poślizgiem. - Pogoda sprzyja, roboty idą bardzo szybko. Za chwilę będą gotowe mury budynku na wysokość parteru i można będzie wylać tam „płytę”. Wykonawca prac zamówił już także u producenta okna i drzwi – mówi Krzysztof Kałuża, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta w Wieliczce.
Zgodnie z nowym harmonogramem inwestycji, dworzec ma być gotowy na koniec 2021 roku. Do tego czasu na parkingu przy ul. Dembowskiego, przylegającym do stacji kolejowej „Wieliczka – Rynek - Kopalnia) kierowcy będą mieć do dyspozycji o około 50 proc. mniej miejsc postojowych niż do tej pory. Jak podaje Krzysztof Kałuża, obecnie z placu korzystają tylko pojazdy komunikacji zbiorowej (autobusy Wielickiej Spółki Transportowej i Autobusowych Linii Dowozowych, mających tu przystanek początkowy i końcowy) oraz kierowcy, którzy mieli wykupiony tu abonament parkingowy na dłuższy czas.
Wielicki dworzec o powierzchni blisko 600 mkw. ma być stylizowany na zabytkowy: obiekt ze spadzistym dachem ma przypominać budynek neoklasyczny. Miasto planowało wcześniej dworzec nowoczesny, przeszklony, z płaskim dachem i mniejszy (400 mkw.), ale na taki budynek w tym miejscu nie zgodził się wojewódzki konserwator zabytków.
Dworzec w wersji konserwatorskiej będzie droższy niż zakładano (cena z przetargu - 3,685 mln zł wzrośnie do ok. 5,5 mln zł). Ponadto „zabytkowa” bryła nie podoba się większości mieszkańców. Nakazany przez konserwatora wygląd dworca krytykowali mocno także wieliccy radni miejscy, podczas sesji, na której musiano przeznaczyć dodatkowe pieniądze na tę inwestycję.
- Prosimy teraz konserwatora o zgodę na kilka zmian w wyglądzie powstającego budynku. Chodzi o elementy, które szczególnie rażą mieszkańców, a więc m.in. kolorystyka obiektu, przede wszystkim jego dachu (według decyzji konserwatora dachówki mają być przede wszystkim w kolorach pomarańczowym i cytrynowym – red.) - powiedział nam burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.
W budynku wielickiego dworca przewidziano część pasażerską, m.in. z poczekalnią i zapleczem sanitarnym (na parterze) oraz biura dla obsługi dworca, sale dla kierowców autobusów i inne pomieszczenia administracyjne (na wyższych kondygnacjach), a także punkty gastronomiczne i sklepiki.
Po zakończeniu tej inwestycji konieczne będzie także wyburzenie znajdujących się na parkingu punktów handlowych i toalet publicznych. Tylko to pozwoli zachować placu taką ilość miejsc postojowych, jaka była tam przed rozpoczęciem budowy dworca.
- Rośliny antysmogowe - warto je mieć w swoim domu!
- Jak wyglądały mieszkania w PRL? Zobacz archiwalne zdjęcia
- Koronawirus w Polsce [DANE, MAPY, WYKRESY]
- Kinga Duda niczym Ivanka Trump. MEMY o córce prezydenta
- Spowiedź "Miśka". 10 szokujących fragmentów zeznań byłego lidera gangu kiboli Wisły
- Luksus po krakosku. TOP 15 najdroższych mieszkań
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?