Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieliczka. Trwa budowa dworca autobusowego. Wciąż trwają negocjacje z konserwatorem zabytków [ZDJĘCIA]

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Budowa wielickiego dworca ruszyła we wrześniu br. Obiekt za 5,5 mln zł ma być gotowy na koniec przyszłego roku
Budowa wielickiego dworca ruszyła we wrześniu br. Obiekt za 5,5 mln zł ma być gotowy na koniec przyszłego roku zdjęcia: UMiG Wieliczka
5,5 mln zł – tyle pochłonie budowa dworca autobusowo-kolejowego w centrum Wieliczki. Rozpoczęta przed miesiącem inwestycja spowodowała także ograniczenie miejsc postojowych na miejskim parkingu u zbiegu ul. Dembowskiego i Daniłowicza, który jest teraz przede wszystkim placem budowy. Roboty idą pełną parą, ale wciąż trwają rozmowy z wojewódzkim konserwatorem zabytku dotyczące wyglądu budynku dworca.

FLESZ - Kosztowna kwarantanna pracowników

Budowa dworca ruszyła z niemal rocznym poślizgiem. - Pogoda sprzyja, roboty idą bardzo szybko. Za chwilę będą gotowe mury budynku na wysokość parteru i można będzie wylać tam „płytę”. Wykonawca prac zamówił już także u producenta okna i drzwi – mówi Krzysztof Kałuża, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta w Wieliczce.

Zgodnie z nowym harmonogramem inwestycji, dworzec ma być gotowy na koniec 2021 roku. Do tego czasu na parkingu przy ul. Dembowskiego, przylegającym do stacji kolejowej „Wieliczka – Rynek - Kopalnia) kierowcy będą mieć do dyspozycji o około 50 proc. mniej miejsc postojowych niż do tej pory. Jak podaje Krzysztof Kałuża, obecnie z placu korzystają tylko pojazdy komunikacji zbiorowej (autobusy Wielickiej Spółki Transportowej i Autobusowych Linii Dowozowych, mających tu przystanek początkowy i końcowy) oraz kierowcy, którzy mieli wykupiony tu abonament parkingowy na dłuższy czas.

Wielicki dworzec o powierzchni blisko 600 mkw. ma być stylizowany na zabytkowy: obiekt ze spadzistym dachem ma przypominać budynek neoklasyczny. Miasto planowało wcześniej dworzec nowoczesny, przeszklony, z płaskim dachem i mniejszy (400 mkw.), ale na taki budynek w tym miejscu nie zgodził się wojewódzki konserwator zabytków.

Dworzec w wersji konserwatorskiej będzie droższy niż zakładano (cena z przetargu - 3,685 mln zł wzrośnie do ok. 5,5 mln zł). Ponadto „zabytkowa” bryła nie podoba się większości mieszkańców. Nakazany przez konserwatora wygląd dworca krytykowali mocno także wieliccy radni miejscy, podczas sesji, na której musiano przeznaczyć dodatkowe pieniądze na tę inwestycję.

- Prosimy teraz konserwatora o zgodę na kilka zmian w wyglądzie powstającego budynku. Chodzi o elementy, które szczególnie rażą mieszkańców, a więc m.in. kolorystyka obiektu, przede wszystkim jego dachu (według decyzji konserwatora dachówki mają być przede wszystkim w kolorach pomarańczowym i cytrynowym – red.) - powiedział nam burmistrz Wieliczki Artur Kozioł.

W budynku wielickiego dworca przewidziano część pasażerską, m.in. z poczekalnią i zapleczem sanitarnym (na parterze) oraz biura dla obsługi dworca, sale dla kierowców autobusów i inne pomieszczenia administracyjne (na wyższych kondygnacjach), a także punkty gastronomiczne i sklepiki.

Po zakończeniu tej inwestycji konieczne będzie także wyburzenie znajdujących się na parkingu punktów handlowych i toalet publicznych. Tylko to pozwoli zachować placu taką ilość miejsc postojowych, jaka była tam przed rozpoczęciem budowy dworca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski