Witaminy z grupy B

(DD)
Dobrym źródłem witamin B1 i B2 jest pieczywo razowe
Dobrym źródłem witamin B1 i B2 jest pieczywo razowe FOT. 123RF
Udostępnij:
Zdrowie na talerzu. Rozpuszczalne w wodzie, wchodzą w skład enzymów lub je aktywują. Potrzebne są głównie naszym nerwom, ale nie tylko.

Witaminy z grupy B występują w większych ilościach w drożdżach, wątrobie, produktach zbożowych pełnoziarnistych; w mniejszych – w mięsie, w warzywach strączkowych i jajach. Muszą być dostarczane organizmowi codziennie. Niektóre z nich w niewielkich ilościach są syntetyzowane przez florę bakteryjną jelit.

Witamina B1 (tiamina) – uczestniczy w przemianie węglowodanów (glukozy) na energię, korzystnie wpływa na układ nerwowy, poprawia sprawność umysłową, jest również potrzebna do właściwej koordynacji mięśniowej. Niedobór witaminy B1 prowadzi do rozwoju choroby beri-beri, objawiającej się zaburzeniami w układzie nerwowym i mięśniowym.

Najwięcej jest jej w drożdżach piwowarskich oraz pieczywie razowym, otrębach, płatkach owsianych i kaszy gryczanej. Znajdziemy ją też w grochu, fasoli, soi, mięsie, mleku, jajach i orzechach. Witaminę B1 niszczą substancje zawarte w kawie i herbacie. Organizm potrzebuje jej więcej przy większym spożyciu węglowodanów oraz w sytuacjach stresowych, w chorobie i po zabiegach chirurgicznych.

Witamina B2 (ryboflawina) – konieczna w procesach oddychania komórkowego (utleniania i redukcji). Jest składnikiem wielu enzymów biorących udział w przemianie białek, tłuszczów, węglowodanów, niezbędna do utrzymania sprawnego działania układu nerwowego i odpornościowego, odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu narządu wzroku.

Dobrym źródłem witaminy B2 jest mleko i jego przetwory, ciemne pieczywo, mięso, podroby, ryby, drożdże, a także groch i fasola. Jest wrażliwa na światło – szybko ulega rozkładowi pod wpływem promieniowania nadfioletowego, dlatego mleka należy trzymać w ciemnym miejscu.

Niedobór to m.in. problemy z oczami, wypadanie włosów, zaburzenia snu i koncentracji. Posiłki, w których znajdzie się mleko i jego przetwory, pokryją dobowe zapotrzebowanie na witaminę B2.

O kolejnych witaminach z grupy B – za tydzień

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie