Umowę dotyczą budowy obwodnicy Miechowa podpisał wczoraj wicemarszałek Wojciech Kozak ze starostą miechowskim Marianem Gamratem, burmistrzem Miechowa Dariuszem Marczewskim i dyrektorką Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Martą Maj.
- To piętnasta obwodnica budowana w ostatnich latach przez województwo. W północnej części Małopolski następne będzie obejście Wolbromia - zapowiada wicemarszałek województwa Kozak. Droga ominie Wolbrom 3,8-kilometrowym odcinkiem. Województwo planuje na nią wydać w przyszłym roku 8,6 mln zł.
Mieszkańcy Miechowa od lat czekali na zbudowanie nowej drogi omijającej miasto. - Ruch tu jest bardzo duży, najgorsze są ciężarówki, które choć nie dojeżdżają do Rynku, utrudniają poruszanie się nie tylko samochodom osobowym, ale też pieszym - mówi Kazimierz Guzawski, który z Oświęcimia często przyjeżdża do Miechowa w odwiedziny do siostry, mieszkanki miasta od 30 lat.
Ale zarówno on, jak i rozmawiający w Rynku seniorzy nie wierzą w budowę drogi. Dopiero gdy dowiedzieli się, że jest już wyłoniony wykonawca i że wczoraj została podpisana umowa, nie ukrywali zadowolenia.
- Obwodnica rozwiąże istniejący od lat problem komunikacyjny w centrum miasta. Odciąży istniejące drogi, które nie mają odpowiednich parametrów do ciężkiego transportu - mówi Dariusz Marczewski burmistrz Miechowa.
Marian Gamrat dodaje, że obwodnica będzie wybawieniem dla dróg powiatowych. - Ponieważ tiry jadące tranzytem przez Miechów nie mogą wjechać do Rynku ze względu na ograniczenie tonażu, kierują się na drogi powiatowe. Większość dróg jest wyremontowanych, a ciężki transport je niszczy i skraca ich żywot, więc obwodnica pozwoli na dłuższą ich eksploatację - podkreśla starosta.
Budowa będzie kosztowała prawie 52,3 mln zł, z czego 85 procent będzie stanowić dotacja unijna. Z pozostałych 15 procentami województwo pokryje połowę, a po 3,5 procent dołożą powiat i gmina. Dodatkowo gmina Miechów wyda pieniądze na ścieżki rowerowe. - Staraliśmy się, by powstały na drogach serwisowych wzdłuż obwodnicy - mówi burmistrz.
- To trzecia inwestycja, która będzie dofinansowywana z nowych programów unijnych - mówi dyrektor Marta Maj. Wymienia obejście Oświęcimia oraz Węzeł Mirowski. - Już otworzyliśmy przetarg na kolejne obwodnice: Gdowa oraz Skawiny - zapowiada. Zaznacza też, że obwodnica Miechowa będzie najdłuższą z dotychczas zbudowanych obwodnic w Małopolsce.
Wyznaczono ją na prawie 8,4 km długości, z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 km każdy. Będzie przebiegać przez: Podmiejską Wolę, las Chodówki, Siedliska, skąd za zabytkowym kościółkiem poprowadzona zostanie do drogi krajowej nr 7. Stąd dotrze do Bukowskiej Woli. Na całym odcinku zaplanowano budowę czterech rond: w Podmiejskiej Woli, Siedliskach, przy krajowej nr 7 oraz w Bukowskiej Woli. Powstaną dwa obiekty inżynieryjne: wiadukt nad torami kolejowymi oraz most na rzece Cicha.
Burmistrz Marczewski podkreśla jeszcze inne ważne zoczenie obwodnicy: na pewno przyczyni się do rozwoju gminy, gdyż będzie się przy niej rozwijać działalność gospodarcza.
Wykonawca, firma „Skanska”, rozpocznie budowę drogi w tym miesiącu. Zakończy ją we wrześniu 2018 r. - Nie mamy obaw o dotrzymanie terminu czy jakieś większe problemy z wykonawstwem. Teren nie jest trudny, a budowę ułatwia system zaprojektuj-wybuduj, pozwalający na bieżące konsultacje - informuje Dariusz Migała, dyrektor ds. zespołu projektów w „Skanskiej”, która w drodze przetargu wygrała przetarg na tę inwestycję.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?