Wspólny projekt polskich, niemieckich i francuskich choreografów - CapellaCALLS_Poland

OPRAC.:
Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Scena z filmu "CapellaCALLS_POland"
Scena z filmu "CapellaCALLS_POland" Sebastian Dudek
Rekonstrukcje choreograficzne tańców z pierwszej połowy XVII wieku, takich jak m.in. branle, hiszpańskie pawany czy galiardy do muzyki Michaela Praetoriusa, którego 400. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku – tak wygląda międzynarodowy projekt CapellaCALLS_Poland, w którym wziął udział Balet Tańców Dworskich Cracovia Danza. Efekty zobaczymy w filmie, który będzie miał swoją premierę 28 marca.

FLESZ - Będzie doustna szczepionka na COVID-19?

CapellaCALLS_Poland to międzynarodowy projekt artystyczny, w ramach którego choreografowie z Niemiec, Francji i Polski, specjalizujący się w tańcach dawnych: Marie-Claire Bär Le Corre, Pierre-François Dollé i Romana Agnel, podjęli się rekonstrukcji form tanecznych pochodzących z XVII-wiecznych traktatów do muzyki Michaela Praetoriusa. Na warsztat zostały wzięte słynne kompozycje niemieckiego mistrza wczesnego baroku, pochodzące ze zbioru "Terpsichore" z 1612 roku. Do dziś ten cykl Praetoriusa, zawierający tańce różnych narodów, uważany jest za jeden z najciekawszych zabytków muzyki tanecznej początku XVII wieku.

Poprzez pracę choreografów utwory Praetoriusa uzyskały swój taneczny kształt. Było to możliwe dzięki wnikliwej analizie zapisów choreograficznych, zawartych przede wszystkim w niedawno odnalezionym w Darmstadt traktacie "L’Instruction pour dancer" (1610) oraz dzięki dwóm znanym wcześniej traktatom z tamtych czasów: "Mastro da Ballo" Ercole Santucci Perugino (1614) i "Apologie de la danse" Françoisa de Lauze’a (1623).

– Rekonstrukcje były niezwykle trudne. W traktatach informacje na temat kroków i figur poszczególnych tańców przedstawiane są opisowo. Trzeba więc na początku dobrze odczytać te informacje i wyobrazić je sobie w przestrzeni – mówi Romana Agnel, kierująca Baletem Tańców Dworskich Cracovia Danza. – Aby to zrobić potrzebna jest wielka wiedza na temat tańców. Trzeba wiedzieć jak dana forma tańca wyglądała wcześniej, a jak później – dodaje.

Dzięki połączeniu sił muzyków – znanej i podziwianej na wielu koncertach i nagraniach Capelli de la Torre – i tancerzy – Baletu Cracovia Danza, jedynego profesjonalnego polskiego zespołu zajmującego się tańcem dawnym – tańce znane do tej pory jedynie w wersji muzycznej, otrzymały choreograficzne dopełnienie. Praca międzynarodowego grona artystów spowodowała, że po raz pierwszy od kilkuset lat muzyka Praetoriusa otrzyma swój taneczny kształt.

"CapellaCALLS_Poland" jest filmowym zapisem dwumiesięcznej (z powodu pandemii prowadzonej online) pracy muzyków, choreografów i tancerzy. W filmie pokazane zostanie, jak mogły brzmieć i wyglądać tańce wykonywane za czasów Praetoriusa. Oprócz muzyki i tańców w obrazie swoje miejsce znajdą rozmowy artystów, które odsłonią kulisy wspólnej rekonstrukcji oraz artystycznych dociekań i kreacji. Film jest wstępem do wspólnego teatralnego spektaklu "Praetorius Tanz", w którym ten sam skład artystów, być może jeszcze w tym roku w Krakowie, zaprezentuje tanecznego Praetoriusa.

CapellaCALLS_Poland, który swoją premierę będzie miał 28 marca w internecie, na stronie: https://studio4culture.net/

Wideo

Materiał oryginalny: Wspólny projekt polskich, niemieckich i francuskich choreografów - CapellaCALLS_Poland - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie