W marcu podczas spotkania w olkuskim starostwie przedstawiciele PKP zaprezentowali Studium Wykonalności "Modernizacji linii E65 Południe, odcinek Grodzisk Mazowiecki - Kraków/Katowice - Zwardoń/Zebrzydowice - granica państwa". Wtedy nie było jednak pewne, czy nowa linia kolejowa Kraków - Katowice, po której pociągi mogłyby jeździć z prędkością 300 km na godzinę będzie przebiegała przez Olkusz. Nowa linia ma się łączyć z Centralną Magistralą Kolejową prowadzącą do Warszawy. Podróż z Olkusza do Warszawy miałaby trwać godzinę, do Krakowa w 17 minut, a do Katowic w 12 minut. Olkuski poseł Jacek Osuch (PiS), zabiegał, aby nowa linia kolejowa przebiegała jednak w pobliżu Olkusza. - Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych 26 kwietnia wybrał wariant przebiegu przyszłej trasy przez Olkusz. - poinformował posła Krzysztof Łańcucki rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.
- Obecnie trwa przygotowywanie studium wykonalności dla tej inwestycji. Ostateczny wybór trasy nastąpi po jego ukończeniu w końcu 2012 r. Dla tego odcinka przewiduje ona prędkość do 300 km/h i zasilanie niestosowanym dotychczas w Polsce systemem prądu zmiennego 25 kV. Przewiduje się także budowę stacji Olkusz Południe. Zakładamy, że przynajmniej część pociągów będzie się w Olkuszu zatrzymywała. O tym, czy i które pociągi zatrzymają się na konkretnej stacji, zdecyduje przewoźnik. Rozpoczęcie inwestycji jest przewidziane do realizacji w okresie budżetowym 2014 -2020 - dodaje rzecznik PKP PLK.
Pierwsze koncepcje programu budowy systemu kolei dużych prędkości w Polsce powstały jeszcze w latach 90.tych.
(SYP)
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?