Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wysokie kary za brak kanalizacji

Mariusz Urbanke, Irena Grek
Prawo unijne i samorządy. Czy Unia Europejska działa na korzyść mieszkańców? Do końca roku miasta muszą mieć kanalizację.

Traktat Akcesyjny wymaga budowy oczyszczalni ścieków i systemów kanalizacji zbiorczej. Gminy, które nie uporządkują gospodarki wodno-ściekowej, będą ponosić wysokie kary.

Nierealny program
Inwestycje porządkujące gospodarkę wodno-ściekową realizuje w ostatnich latach na dużą skalę wiele małopolskich gmin. Ale nie wszystkie będą w stanie poradzić sobie z takimi inwestycjami. Problemem są koszty przyłączenia do kanalizacji mieszkańców.

Tymczasem do końca 2015 roku miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców muszą być skanalizowane w 98 proc. Tak zakłada Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych.

Kto płaci za przyłączenie, komu grozi kara?
Obecnie kary za odprowadzenie nieczystości do środowiska są naliczane, ale równocześnie termin ich zapłacenia jest odraczany. Jeżeli w wyznaczonym terminie dostosujemy system kanalizacyjny do wymogów UE, to zostaną one umorzone. A jeśli nie, to skutki finansowe będą dla gmin bardzo dotkliwe.

W interesie mieszkańców leży więc przyłączanie się do sieci. Inaczej też odczują ciężar kar nałożonych przez Unię, bo gmina nie zapłaci ich sama.

Tym bardziej, że wiele gmin wprowadza dopłaty oraz liczne ułatwienia, żeby zachęcić mieszkańców do korzystania z nowej sieci. Kto płaci za przyłączenie nieruchomości do sieci? – Rada gminy nie ma prawa do nakładania na mieszkańców obowiązku uiszczania opłat za podłączenie nieruchomości do sieci wodociągowych lub kanalizacyjnych _– wyjaśnia Bartosz Antos, wiceprezes Zarządu Saveinvest Sp. z o.o. _– Może jedynie odzyskać część poniesionych kosztów budowy sieci na drodze opłat adiacenckich lub w __formie samo- opodatkowania się mieszkańców.

Czy gminy mają jakieś instrumenty przymusu
Gminy, nie chcąc płacić unijnych kar, wywierają naciski na właścicieli niepodłączonych do sieci nieruchomości.

Co robić w sytuacji, gdy rada gminy ustala, że opłatę za podłączenie nieruchomości do urządzenia zbiorowego zaopatrzenia w wodę powinni uiścić właściciel lub użytkownik wieczysty danej nieruchomości?

Zdaniem specjalistów z Saveinvest, takie uchwały podejmowane przez gminy nie mają żadnych podstaw prawnych.

– Nie istnieją przepisy ustawowe, które nadawałyby organom gminy uprawnienia do uregulowania w formie aktu prawa miejscowego kwestii finansowego uczestnictwa mieszkańców gminy w __budowie sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej – wyjaśnia Bartosz Antos.

– Na ewentualne pokrycie części kosztów budowy sieci organy gminy mogą liczyć jedynie w drodze opłat adiacenckich, czyli już po __jej wybudowaniu, albo zarządzając przeprowadzenie referendum dotyczącego sprawy samoopodatkowania się mieszkańców, właśnie by zwrócić gminie poniesione przez nią koszty.

Istnieją liczne prawne precedensy
Inne formy finansowania przez wspólnotę samorządową działań gminy (mniej lub bardziej ukryte) niezależnie od faktu, czy dokonywane są w drodze aktów administracyjnych, czy też umów prawa cywilnego, nie mogą być dowolnie kreowane przez organy samorządowe.

Taką interpretację przepisów potwierdzają, w tej materii zazwyczaj jednolite, orzecznictwa sądowe (np.: WSA w Poznaniu – wyrok z 22 sierpnia 2013; wyrok NSA z 9 listopada 2011; WSA w Krakowie – wyrok z 18 kwietnia 2011).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski