Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Połączenia dowozowe z Alwerni do Krzeszowic
Wielu mieszkańców gminy Alwernia dojeżdża codziennie do pracy, szkoły, czy na studia w Krakowie. Część własnymi samochodami, inni busami. Zabiera to sporo czasu, szczególnie w samym Krakowie. Do tego sporo do życzenia pozostawia komfort podróży busami.
Stąd pomysł, aby uruchomić całkiem nowe połączenia autobusowe, które umożliwiałyby mieszkańcom Alwerni dojechanie do stacji w Krzeszowicach, a stamtąd m.in. do Krakowa. Wszystko na jednym zintegrowanym bilecie, który byłby ważny na autobus do Krzeszowic, potem na pociąg, a samym w Krakowie pasażerowie mogliby skorzystać jeszcze z autobusów miejskich.
W tej sprawie odbyło się spotkanie przedstawicieli władz Alwerni i Kolei Małopolskich. Ustalono, że na początek realizowane będą kursy między godziną 5.30 a 23 w dni robocze w innych godzinach niż obecnie jeżdżący bus na tej trasie. Gminę kosztowałoby to rocznie ok. 300 tys. zł.
- To znacznie poprawiłoby szybki dojazd do centrum Krakowa. Mieszkańcy mogliby bez samochodu udać się do Krakowa, co często zgłaszali seniorzy - podkreśla Beata Nadzieja-Szpila, burmistrz gminy Alwernia, dodając, że wkrótce planowane są kolejne bardziej szczegółowe rozmowy.
Na powrót pociągów do Alwerni w najbliższych latach nie ma szans. Linia kolejowa z Trzebini do Wadowic przez Alwernię została zamknięta w 2002 roku. Po uznaniu jej przez kolej za nierentowną zaczęła popadać w ruinę. W ostatnim czasie zmieniło się to podejście, tym bardziej, że coraz więcej pasażerów wybiera kolej.
Wiele linii kolejowych po latach doczekało się modernizacji. PKP Polskie Linie Kolejowe w zamierzeniach inwestycyjnych planuje także reaktywację linii 103 z Trzebini przez Spytkowice do Wadowic poprzez modernizację i ponowną elektryfikację. Zabiegają o to samorządowcy z powiatu wadowickiego. Dla Wadowic była to istotna linia, bo dawała połączenie ze Śląskiem.
Nie ulega wątpliwości, że do tego potrzebne są wielkie nakłady. Torowiska są zdewastowane, rozkradzione, podobnie jak przystanki i reszta infrastruktury. Nieprzejezdne są odcinki Wadowice - Spytkowice a także Trzebinia - Okleśna.
Na razie na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowywane jest wstępne studium wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce, obejmujące m.in. możliwość odbudowy i przywrócenia przewozów na odcinku linii nr 103. - Ewentualna realizacja tego przedsięwzięcia uzależniona będzie m.in. od pozyskania środków finansowych - zaznaczają w PKP PLK.
Podróż z Alwerni do Nieporazu jedynie turystyczną drezyną
Dzięki pasjonatom od degradacji udało się uratować i odbudować jedynie fragment linii między Alwernią a Nieporazem, na której od lipca 2017 roku odbywają się kursy turystyczne drezyną.
- Nasza propozycja nieustannie cieszy się dużym zainteresowaniem. Dla niektórych osób jest to rodzaj podróży sentymentalnej - zauważa Grzegorz Pater z Lokalnej Kolei Drezynowej.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Kolej modernizuje drugą linię z Oświęcimia do Krakowa przez Skawinę ZDJĘCIA
- Miejski Ośrodek Sportu w Zatorze będzie sportową wizytówką gminy i Doliny Karpia
- Salezjanie w Oświęcimiu nadają blask zabytkowemu sanktuarium
- Oryginalny mural na dworcu kolejowym w Oświęcimiu na ukończeniu WIDEO
- Piknik wojskowy z okazji 84. rocznicy bitwy pod Rajskiem. WIDEO
- Hokeiści Re-Plast Unii Oświęcim spotkali się z kibicami. WIDEO
Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?