18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Za milion złotych sprawdzą, czy opłaci się port lotniczy

Redakcja
Na razie Nowy Targ ma trawiaste lotnisko sportowe. Czy powstanie tam pasażerski port lotniczy? FOT. ŁUKASZ BOBEK
Na razie Nowy Targ ma trawiaste lotnisko sportowe. Czy powstanie tam pasażerski port lotniczy? FOT. ŁUKASZ BOBEK
Małopolscy samorządowcy nie rezygnują z planów budowy lotniska pasażerskiego w Nowym Targu. Jeszcze w tym roku ma powstać szczegółowa analiza opłacalności tego przedsięwzięcia połączona ze wstępnym projektem portu lotniczego. Władze województwa przekazały Nowemu Targowi na ten cel milion złotych. Jednak zdaniem ekspertów budowa kolejnego lotniska w kraju jest nieopłacalna.

Na razie Nowy Targ ma trawiaste lotnisko sportowe. Czy powstanie tam pasażerski port lotniczy? FOT. ŁUKASZ BOBEK

NOWY TARG. Stolica Podhala robi pierwsze projekty dla lotniska. Tymczasem według ekspertów port pasażerski pod Tatrami szybko zbankrutuje

W tym roku w Polsce otwarte zostaną dwa lotniska pasażerskie w Radomiu i Gdyni. Wówczas ruch lotniczy będzie obsługiwać 15 obiektów. - Taka liczba będzie ponad potrzeby naszego kraju - stwierdził w TVP Adrian Furgalski, ekspert ds. transportu z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Boję się, że wkrótce pójdziemy drogą Hiszpanii, gdzie najpierw budowano za miliony, a później zamykano lotniska.

Krytyczne opinie nie zrażają władz Nowego Targu. - O przerobieniu naszego trawiastego lotniska na cywilny port mówi się od dawna - przypomina burmistrz Marek Fryźlewicz. - Dziś wydaje się, że ten pomysł jest bliżej realizacji niż kiedykolwiek.

W ub. roku budowa "Portu Lotniczego - Tatry" (wstępna nazwa nowotarskiego lotniska) została wpisana do głównych zadań inwestycyjnych w długofalowej strategii rozwoju Małopolski. W ślad za tym poszły pieniądze - milion złotych, które marszałek Marek Sowa przekazał właśnie na wstępną koncepcję lotniska i analizę kosztów jego funkcjonowania.

- W najbliższym czasie wybierzemy profesjonalną firmę, która zajmie się tym opracowaniem - mówi Fryźlewicz. - Spytamy linie lotnicze i biura podróży, czy byłyby zainteresowane korzystaniem z tego portu.

Szczególnie ważna będzie opinia tych drugich. W Nowym Targu planowana jest bowiem budowa betonowego pasa startowego o długości jedynie 1600 metrów. To zbyt mało, by lądowały 100- czy 120-osobowe boeingi i airbusy. Przyszłe lotnisko będzie więc dostępne tylko dla samolotów 50-osobowych, a to wyklucza loty popularnych tanich linii lotniczych.

Kto więc może latać pod Tatry? Nowotarscy samorządowcy liczą, że będą to nieduże samoloty czarterowe wożące turystów do Zakopanego, Białki czy Bukowiny Tatrzańskiej. Pasażerowie dolatywaliby większymi maszynami do krakowskich Balic, a następnie przesiadali i lecieli 80 kilometrów dalej. Krytycy twierdzą jednak, że takie rozwiązanie może odstraszać chętnych sporymi kosztami dwóch lotów i koniecznością przechodzenia dwóch odpraw.

- To raczej nie będzie opłacalne - przekonuje Dawid Augustyn, doktorant z Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, który bada ruch lotniczy w Polsce. - Lotniska na podobnych zasadach działają np. w Alpach (przyjmują 40 tys. pasażerów rocznie), ale tam jest bogatszy klient. U nas małe lotniska tylko dla czarterów skazane są na bankructwo. Pokazuje to przykład portu lotniczego w Szczytnie, który miał obsługiwać turystów na Mazurach. Działał w latach 1996-2003 i zbankrutował.

Co na to władze Nowego Targu? - Na razie takimi głosami się nie przejmujemy. Wierzę, że nasze lotnisko powstanie - zastrzega burmistrz Fryźlewicz. - Po to robimy analizy, żeby sprawdzić, czy wspomniane opinie ekspertów są uzasadnione.

Tomasz Mateusiak

Zdaniem urzędników

Ziemia i fach w cenie

* Ostateczna decyzja o budowie lotniska w Nowym Targu jeszcze nie zapadła, ale zdaniem nowotarskich urzędników już teraz wiele osób przygotowuje się na jego otwarcie.
 

- Mam informacje, że w ostatnich miesiącach dużo mieszkańców Białki Tatrzańskiej skupuje od dotychczasowych właścicieli grunty przy lotnisku - mówi burmistrz Fryźlewicz. - Nie ma co się dziwić. Wiedzą, że po otwarciu portu te tereny będą bardzo cenne. Co więcej, Białka na lotnisku zyska najwięcej. Będzie ono zaledwie 15 km od jej stoków.

Być może w przyszłym roku szkolnym w jednym z nowotarskich techników powstanie klasa przygotowująca młodzież do pracy w obsłudze portu lotniczego.

Według nowotarskich urzędników taki pomysł rzucił jeden z szefów Portu Lotniczego Kraków-Balice, który ma wspomagać Nowy Targ po uruchomieniu lotniska. Okazuje się bowiem, że w Polsce nie ma zbyt wiele osób z kwalifikacjami do pracy na lotniskach i jeśli na Podhalu rzeczywiście ono powstanie, to warto byłoby, aby przyszła załoga była gotowa na rozpoczęcie pracy.

Galerie handlowe otwarte od 1 lutego?

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jag

Porządne lotnisko dla ruchu GA, czyli małych cywilnych maszyn oraz dla małego ruchu pasażerskiego-czarterowego(samoloty śmigłowe) absolutnie wystarczy. Pełnoprawne lotnisko w tym miejscu będzie wyłącznie przynosiło straty! W taki sposób należy przygotować pozostałe lotniska aeroklubowe i niektóre powojskowe w Polsce. Taki program zostałby przez UE wsparty finansowo - Unia już zapowiedziała, że nie dopłaci do budowy lub przebudowy lotnisk nie znajdujących się w sieci ten-T.

J
Jo

Warszawa Kraków 1 h, Warszawa Nowy Targ 1,15 h
Tak trzeba liczyc

r
rakieta

Cieawe co za EKSPERT doradza. Chyba kolejny koleżka naszego miłościwie panującego Świętego Marka Fryźlewicza, bo nik normalny by tego nie mógł wymyślić.

Kraków - Nowy Targ - samochodem 60 minut

Kraków - Nowy Targ - samolotem - 2h albo i lepiej (przylot do KRK, rozładunek bagażu, przesiadka i ew. czekanie na wylot, załadunek do kolejnego samolotu, operacja startu, lądowania, rozładunek) MF zrobi interes życia.

Kto mu doradza? Ten sam, co działkę kupił przy lotnisku za milion?

b
baca

To wygląda na jakąś przewałkę, bo jasnie pan burmistrz od prawie 20 lat nie może wybudować nowej targowicy i obwodnicy a za lotnisko chce się brać? Poza tym to jego ostatnia kadencja a takich decyzji nie podejmuje się pod koniec urzędowania. Tym to prokuratura powinna się zająć.... i to z urzędu

Dodaj ogłoszenie