Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zafira 4x4

j
Jak wyglądać będzie przyszły model opla zafiry z napędem na cztery koła, możemy wyobrazić sobie na przykładzie pojazdu o nazwie snowtrekker.


     Nowości techniczne zastosowane w tym projekcie, takie jak: aluminiowy silnik 2,2 16V o mocy 150 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz stały napęd na cztery koła - wskazują na standardy jakie będą obowiązywać w przyszłości. Wszystkie te cechy, wraz z nowatorskimi rozwiązaniami, jak na przykład zintegrowany schowek w panoramicznym dachu, powodują, iż prototyp ten adresowany jest w szczególności do osób aktywnych, uprawiających sporty, w tym wypadku sporty zimowe. Ale wkrótce pojawi się także zafira przyszłości przygotowana dla miłośników sportów wodnych. Oczywiście, też wyposażona w napęd na cztery koła.
     Zewnętrzne wymiary zafiry snowtrekker (długość: 4435 mm, szerokość: 1818 mm, wysokość: 1847 mm) są trochę większe, niż w modelu podstawowym, choć rozstaw osi - 2700 mm - pozostał niezmieniony. Wrażenie dynamiki powodowane jest przez 18-calowe koła o szerokim rozstawie (1559 mm).
     Stylizacja zafiry przyszłości wykorzystuje trendy samochodu koncepcyjnego G90, opisywanego już na łamach "Jeżdżę z Dziennikiem". Nowym pomysłem, wprowadzonym przez projektantów Opla w snowtrekkerze, jest panoramiczny dach zrobiony z termoizolacyjnego, hartowanego szkła. Pozwala on na bardzo dobrą widoczność i dostarcza maksymalną ilość naturalnego oświetlenia całego wnętrza. Na środku dachu znajduje się... schowek o długości dwóch metrów, wysokości 140 mm i szerokości 400 mm. Jest on podzielony na dwie części dostępne od środka. Mniejsza część może być używana przez pasażerów z przodu, podobnie jak w samolocie. Większa część, w której można, na przykład, trzymać kijki narciarskie, może być załadowana od środka lub od zewnątrz, przez otwartą tylną klapę.
     W snowtrekkerze liczbę siedzeń zredukowano do sześciu, rozmieszczonych w trzech rzędach. W prototypie tym, pomiędzy dwoma siedzeniami w środkowym rzędzie, znajduje się podgrzewany schowek, służący również jako podłokietnik.
     W desce rozdzielczej znalazła miejsce nowa koncepcja oparta tylko na trzech centralnie umieszczonych przyciskach, służących również jako pokrętła. Te trzy guziki sterują klimatyzacją, radiem, telefonem, systemem nawigacyjnym, a także ogrzewaniem tylnej szyby. Wszystkie przełączniki niezbędne w prowadzeniu pojazdu: kierunkowskazów, świateł drogowych, świateł ostrzegawczych i wycieraczek są tradycyjnie umieszczone przy kierownicy. Wrażenie elegancji uzupełniają aluminiowe wsporniki na centralnej konsoli, aluminiowe uchwyty drzwi i pokrywy głośników.
     Prototyp zafiry wyposażony jest w 2,2-litrowy silnik ECOTEC DIRECT o mocy 147 KM. Ta benzynowa jednostka napędowa, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oparta jest na całkiem nowej generacji czterocylindrowych silników ze stopu aluminium.
     Moc z tej jednostki poprzez centralny mechanizm różnicowy ze sprzęgłem lepkościowym, jest przekazywana na obydwie osie koncepcyjnej zafiry. Przyczepność w warunkach jazdy terenowej wspomagana jest poprzez kontrolowane interwencje hamulców w poszczególnych kołach. Tylny dyferencjał, niezbędny przy napędzie na wszystkie koła, wymaga również nowej tylnej osi. Inżynierowie Opla opracowali bardzo małe zawieszenie wahaczowe z czterema punktami kontrolnymi. Przednia oś z kolumnami McPhersona jest podobna do tej w standardowej zafirze, zmieniono tylko ustawienia sprężyn i budowę stabilizatorów.
     (j)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski