MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zagłosuj na najbardziej konieczną zmianę w krakowskiej komunikacji

Redakcja
NASZA AKCJA. Przez tydzień otrzymaliśmy od naszych Czytelników wiele uwag i propozycji usprawnienia transportu zbiorowego w naszym mieście.

Nasza akcja zbiegła się z przekazaniem władzom miasta przez grupę organizacji listu otwartego w sprawie poprawy komunikacji w Krakowie. Teraz kończymy pierwszą część naszej akcji, w której prowadzona była ożywiona dyskusja na ten temat. Z wszystkich pomysłów wybraliśmy naszym zdaniem najciekawsze.

Zachęcamy do głosowania

, które z przedstawionych rozwiązań poniżej powinno się wprowadzić przede wszystkim. A za tydzień rozpoczynamy dyskusję o parkingach.

Propozycje poprawy komunikacji w Krakowie

1. System przesiadkowy, oparty o zasadę "mniej linii, ale większa częstotliwość kursowania"

System jak w metrze - główne linie jeżdżą bardzo często, a czas podróży skraca się dzięki krótszemu oczekiwaniu na przesiadkę. Autorzy listu otwartego przekonują, że taka organizacja transportu sprawdza się w innych miastach. Przedstawili również porównanie: "W Krakowie na 86,5 km torowisk przypada 27 linii tramwajowych, w Wiedniu na 223 km torowisk - 32 linie, w Dreźnie na 200 km torowisk - 13 linii. To co odróżnia systemy tramwajowe Krakowa i Wiednia czy Drezna to średnia liczba linii kursujących na danym odcinku sieci. W Wiedniu znaczna część odcinków sieci tramwajowej służy tylko jednej linii, ale za to bardzo wysokiej częstotliwości kursowania. Zmianom w systemie tramwajowym musi także towarzyszyć dostosowanie tras autobusów miejskich, które w większym stopniu powinny dowozić pasażerów do przystanków tramwajowych". Czy tak powinno być również w Krakowie?

2.Polepszenie standardu miejsc przesiadkowych

Tworzenie w ważnych punktach (np. rondo Mogilskie) zadaszonych, nowoczesnych centrów przesiadkowych z wprowadzeniem dostępu do usług.

3.Szybkie linie do centrum

Za zmniejszeniem liczby linii tramwajowych i zwiększeniem częstotliwości ich kursowania powinno iść wprowadzenie szybkich połączeń z końców miasta do centrum. Obecnie szybki tramwaj jeździ na trasie Kurdwanów - Krowodrza Górka. Szybki przejazd daje mu wydzielone torowisko, priorytet na światłach, a także tunel z ronda Mogilskiego do stacji "Politechnika". Takie trasy powinny również prowadzić do centrów z najważniejszych kierunków: Nowa Huta, Bronowice, Bieżanów, Borek Fałęcki, a za rok także z Ruczaju, po wybudowaniu tam torowiska.

4.Główny punkt przesiadkowy przy dworcu

Kraków ma taką strukturę, że najwięcej podróży jest do centrum, a tam już nie ma miejsca na dodatkowe torowiska. Obecny system nie pozwoli natomiast na zwiększenie przepustowości. Do tego po ulicach, na których są torowiska jeżdżą samochody. Jedynym rozwiązaniem jest sprowadzenie komunikacji zbiorowej w centrum pod ziemię. Wiadomo, że to kosztowna inwestycja, na którą miasta obecnie nie stać. To jednak powinien być priorytet na przyszłość, którą już teraz trzeba zaplanować. Aż prosi się o to, aby w rejonie ul. Basztowej, gdzie obecnie jest przejście podziemne w przyszłości był podziemny centralny punkt przesiadkowy dla linii tramwajowych, połączony z Dworcem Głównym.
5.Bilety czasowe albo odległościowe

Wprowadzenie systemu przesiadkowego powinno się wiązać ze zmianą taryfy. Przydałyby się w ofercie bilety czasowe pozwalające w czasie przykładowo 20, 40, czy 60 minut na podróż do celu dowolną liczbą pojazdów komunikacji zbiorowej. Innym rozwiązaniem mogą być też bilety na odległości, przykładowo 5, czy 10 przystanków.

6.Priorytet dla tramwajów w centrum

Wiele można byłoby osiągnąć w centrum już teraz bez rozwijania podziemnej komunikacji, ale kosztem ruchu samochodowego. Może to zapewnić odseparowanie torowisk od dróg samochodowych i wprowadzenie na światłach pełnego priorytetu dla tramwajów w centrum, a w szczególnych przypadkach wyeliminowanie ruchu samochodowego z ulic z torowiskami. (TYM)

[email protected]

Nasza Akcja POPRAW KOMUNIKACJĘ

Miejska komunikacja to problem każdego z nas. Zastanówmy się wspólnie, jak można ją usprawnić.

Milion osób jeździ każdego dnia miejskimi autobusami i tramwajami, kilkadziesiąt tysięcy korzysta z własnych samochodów, kolejnych kilkadziesiąt z busów. Denerwują nas korki, zatłoczone tramwaje, brak miejsc do parkowania.

Wielu z nas ma swoje obserwacje i pomysły na usprawnienie ruchu. Chcemy zaproponować forum pomysłów na rzecz sprawnej komunikacji i płynnego ruchu.

Piszcie:

[email protected]

* Każdy pomysł będziemy rejestrować, najważniejsze poddamy ocenie ekspertów i władz miasta.

* Wiemy, że jest wiele osób, które chcą uczestniczyć w dyskusji na ten temat. Czekamy na pomysły!

Zobacz:

www.e-dp.pl/Poprawkomunikacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski