MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zielonki. Konieczna nowa droga

Barbara Ciryt
archiwum
Inwestycje. Mieszkańcy i władze Zielonek nie przestają zabiegać o budowę tzw. „nowej trasy wolbromskiej”. Dostali w tej kwestii wsparcie Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały w Krakowie.

Przedstawiciele gminy nasilili starania o „trasę wolbromską” – jednocześnie zachodnią obwodnicą Zielonek – po tym, jak władze województwa nie ujęły jej w Małopolskim Planie Inwestycyjnym.

Po interwencji Bogusława Króla, wójta Zielonek sprawa przyjęcia planu przez radnych sejmiku została wstrzymana. Ale w województwie pojawiały się głosy, że tej drogi nie chcą mieszkańcy IV dzielnicy Krakowa.

Tymczasem Kazimierz Czekaj, radny sejmiku, wraz z wójtem Zielonek Bogusławem Królem prowadzili rozmowy z przedstawicielami dzielnicy. Okazało się, że nie ma protestów przeciwko tej drodze. Na ostatniej sesji Rada Dzielnicy IV rozwiała wszelkie wątpliwości – przyjęła jednogłośnie uchwałę o potrzebie budowy „trasy wolbromskiej”.

– Jesteśmy jak najbardziej za budową tej drogi. Wylot z Krakowa w kierunku północy jest korzystny dla mieszkańców naszej dzielnicy i miasta – zaznacza Grzegorz Chmurzyński, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy Biały Prądnik. – U nas nigdy nie było protestów przeciwko tej inwestycji. Popieramy jej budowę od ul. Opolskiej, skrzyżowania z ul. Pachońs­kiego i dalej w kierunku granic miasta – mówi Chmurzyński.

W Krakowie dyskutowano kiedyś, czy lepiej budować drogę czy linię tramwajową, ale, jak zaznaczają przedstawiciele dzielnicy Prądnik Biały, nie był to protest przeciw „trasie wolb­romskiej”. Uważają, że nowa droga jest potrzebna.

Koncepcja drogi – współfinansowana przez województwo i gminę Zielonki – powstała w 2012 r. Jeszcze w ubiegłym roku w województwie obiecywano, że powstanie do 2019 r. Inwestor, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich miał starać się o decyzję środowiskową i zacząć projektowanie oraz zabiegać o dotacje unijne z puli pieniędzy na lata 2014-2020.

Nagle trasa zniknęła z planów przygotowanych na kolejne 8 lat. Mieszkańcy os. Łokietka w Zielonkach domagają się tej inwestycji i nie chcą połowicznych rozwiązań, czyli budowy drogi tylko na terenie gminy z wlotem do miasta po starej trasie ulicą Glogera, do której powstałby łącznik. Upominają się o budowę tej drogi na całym odcinku, na terenie gminy i miasta.

Jak pisaliśmy, Krzysztof Olaw­ski, przewodniczący Rady Osiedla Łokietka, pod takim postulatem zebrał 570 podpisów. Zaznacza, ze nie można dwupasmowej drogi zakończyć jednopasmowym łącznikiem. – Wówczas auta stanęłyby w korku na naszym osiedlu – mówi. Ruch zostałby wyprowadzony z centrum Zielonek, ale zablokowałby sąsiednie osiedle.

– Ludzie się niecierpliwią, bo od 40 lat mają na swoich działkach rezerwy tereny pod tę inwestycję. Droga nie powstaje, a działek nie mogą zagospodarować – mówi Władysław Orze­chowski, sołtys Zielonek.

PRZEBIEG DROGI

„Nowa trasa wolbromska” była planowana od ul. Opolskiej przez skrzyżowanie z ul. Pachońskiego w Kra­kowie. Dalej przechodziła na teren gminy Zielonki. Miała przebiegać pod linią energe­tycz­ną wysokiego napięcia.

W Zielonkach prowadziła między ul. Na Popie­lówkę i Długopolską, następnie za halą sportową w rejonie ulicy Pękowickiej. Tam w planach jest także węzeł autostradowy odkładanej też od 40 lat Północnej Obwodnicy Krakowa.

Od tego miejsca tzw. „ trasa wolbromska” miała biec ul. Jurajską w Pęko­wicach i dochodzić do ul. Krakowskie Przedmieście przy granicy Zielonek z Trojano­wicami. Następnie miałaby połączyć się z istniejącą trasą Kraków-Wolbrom. Prowadziłaby m.in. przez gminę Skala, gdzie również jest planowana obwodnica miasta, żeby z centrum wyprowadzić ruch tranzytowy.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski