MKTG SR - pasek na kartach artykułów

2016 rok z wielką budową kolejową, mniejszymi inwestycjami i korkami

Piotr Tymczak, Arkadiusz Maciejowski
Kładka Kazimierz - Ludwinów ma się wyróżniać nietypowym kształtem. Dzięki niemu będzie kolejnym punktem widokowym w Krakowie
Kładka Kazimierz - Ludwinów ma się wyróżniać nietypowym kształtem. Dzięki niemu będzie kolejnym punktem widokowym w Krakowie Wizualizacja: Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak
Plany miasta. W tym roku największym wyzwaniem będzie budowa estakady kolejowej Zabłocie - Krzemionki. Miejscy urzędnicy skupią się na walce ze smogiem, zagospodarowaniu i pielęgnacji terenów zielonych oraz drobniejszych inwestycjach, które mają poprawić komfort życia mieszkańców. Wreszcie ma ruszyć budowa parkingów park&ride. Powstanie też jeden naziemny parking przy hali KS Korona. Ponadto rozpocznie się budowa kładki pieszo-rowerowej Kazimierz - Ludwinów. Po 37 latach planowane jest również dokończenie budowy wieżowca - „szkieletora” przy rondzie Mogilskim.

- To będzie rok wielu mniejszych inwestycji, które poprawią jakość życia w mieście - zapowiada prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Wraz z urzędnikami chce się on skoncentrować na remontach nakładkowych dróg, remontach torowisk, rewitalizacji i zakładaniu nowych parków, modernizowaniu infrastruktury sportowej przy szkołach, modernizowaniu miejskich szpitali i budowie lokali komunalnych.

Miniony rok zdominował temat walki ze smogiem. W tym roku będzie podobnie. Na walkę z niską emisją miasto zarezerwowało 125 mln zł. Prezydent Majchrowski podkreśla, że to najwyższa kwota w historii. Ten rok będzie też pierwszym, w którym w dniach zbyt dużego smogu z tramwajów i autobusów będzie można korzystać za darmo.

Zagospodarowane Bagry, odnowione parki

Zgodnie z życzeniami mieszkańców jedną z ważniejszych dziedzin będzie zagospodarowanie i utrzymanie terenów zielonych. W projekcie budżetu zarezerwowano na to ok. 80 mln zł, z czego połowa będzie przeznaczona na wykupy terenów pod zieleń, a reszta na bieżącą pielęgnację, rewitalizację i zakładanie nowych parków.

Zagospodarowany na cele rekreacyjno-wypoczynkowe zostanie zalew Bagry. Prace obejmą: uporządkowanie terenów zielonych, budowę i modernizację ciągów pieszych, instalację oświetlenia i doposażenie w elementy małej architektury.

W tegorocznym budżecie miasta są też pieniądze na inne zadania, m.in. na drugi etap zagospodarowania parku Wiśniowy Sad, trzeci etap zagospodarowania parku Ratuszowego, pierwszy etap parku rzecznego Ogród Płaszów, zagospodarowanie skweru Konika Zwierzynieckiego, rewitalizację parku Lotników Polskich wraz z dobudową oświetlenia, rewitalizację skweru przy al. Grottgera i ul. Kościelnej, a także rozpoczęcie rewaloryzacji parku Bednarskiego i Wzgórza Lasoty, przebudowy parku im. Anny i Erazma Jerzmanowskich, zagospodarowania parku Duchackiego.

W tym roku wreszcie, po latach oczekiwania, ma powstać oświetlenie i ciągi piesze na dolnych bulwarach wiślanych: Czerwieńskim i Kurlandzkim.

W tym roku ma się też zacząć urządzanie miejskiego parku na Zakrzówku. To wielkie przedsięwzięcie, które z początkiem roku miasto ma zainaugurować sfinalizowaniem zakupu terenu od prywatnego właściciela. Park powstanie za kilka lat.

Budowa łącznicy sparaliżuje miasto

Tegoroczne inwestycje będą podporządkowane najważniejszemu wydarzeniu, jakie czeka Kraków pod koniec lipca: Światowym Dniom Młodzieży (ŚDM). Część inwestycji ma powstać na to wydarzenie, inne będą musiały być tak prowadzone, by na czas ŚDM miasto nie było rozkopane.

Tak też ma być w przypadku przedsięwzięcia, które chyba najbardziej da się we znaki mieszkańcom Krakowa. Będą je prowadzić przez cały rok kolejarze ze spółki PKP PLK.

Chodzi o budowę łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, dzięki której pociągi będą mogły szybciej dojeżdżać m.in. z Zakopanego do Dworca Głównego w Krakowie. Nie będą już musiały wjeżdżać na stację w Płaszowie i tam zmieniać kierunku, ale mają bezpośrednio dojeżdżać do Dworca Głównego. Aby to jednak było możliwe, nad skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich i Powstańców Śląskich muszą powstać dwie ogromne estakady. W najwyższym punkcie mierzyć będą 14,5 metra, w najniższym - 7,5 metra. Długość każdej z estakad wyniesie ponad kilometr.

Od trzech miesięcy w Podgórzu trwa wielkie wyburzanie kilkudziesięciu budynków, które kolidowałyby z estakadą. Dopiero od lutego rozpoczną się jednak prace, które spowodują największe utrudnienia zarówno dla kierowców, jak i pasażerów komunikacji miejskiej. Trzeba się liczyć z częściowym albo całkowitym zamknięciem niektórych ulic, szczególnie na relacji Nowohucka - Powstańców Wielkopolskich, ze skrętami w ul. Limanowskiego i Wielicką. A to spowoduje gigantyczne korki nie tylko w Podgórzu, ale także w innych częściach Krakowa.

Budowa łącznicy ma się zakończyć w 2017 r. Kolejarze zapewniają jednak, że na czas ŚDM utrudnienia zostaną zminimalizowane.

Wybudowane estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Zabłocie i Krzemionki, które zostaną przebudowane. Przystanek Krzemionki ma zostać przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej i „podwieszony” między estakadami łącznicy. Bezpośrednio z niego będzie można dostać się schodami lub windą do tramwaju. Takie rozwiązanie powinno ożywić również terminal autobusowy przy ul. Powstańców Wielkopolskich.

- Powstanie wygodny węzeł przesiadkowy. Pasażerowie będą mieli zapewnioną możliwość dogodnej przesiadki z kolei na komunikację miejską i odwrotnie - zaznacza Rafał Zahuta, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Natomiast na ŚDM ma zostać zrealizowana miejska inwestycja, jaką jest budowa przystanku osobowego Kraków Sanktuarium na linii nr 94, wraz z infrastrukturą komunikacyjną. Obecnie ta inwestycja stanęła jednak pod znakiem zapytania ze względu na trudności z udostępnieniem terenu pod budowę. Trwają starania samorządowców i polityków, aby problem został rozwiązany.

W dawnym dworcu restauracja zamiast kina?

Oprócz budowy łącznicy przed kolejarzami (z tym, że tym razem ze spółki PKP SA) stoją w 2016 roku także inne zadania, jak choćby znalezienie nowej funkcji dla zabytkowego dworca przy placu Jana Nowaka- Jeziorańskiego.

Od chwili przeniesienia całej obsługi pasażerów do nowego, podziemnego dworca, zabytkowy budynek stoi praktycznie bezużyteczny. Kolejarze planowali zorganizować w nim kino, ale niedawno oznajmili, że potencjalny operator tegoż kina - Helios - zrezygnował. Teraz muszą znaleźć alternatywę. W spółce PKP SA wstępnie mówią, że w dawnym dworcu mogłaby zamiast kina pojawić się np. restauracja.

Wreszcie ma się zacząć budowa „szkieletora”

Pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że gmina porozumiała się z użytkownikiem wieczystym niedokończonego wieżowca (tzw. „szkieletora”) przy rondzie Mogilskim.

Dzięki temu porozumieniu uregulowane zostały wszystkie sprawy dotyczące realizacji inwestycji położonej przy ul. Lubomirskiego. Firma zapłaciła miastu zaległe opłaty w wysokości 2,7 mln zł, natomiast gmina wyznaczyła dodatkowe terminy zagospodarowania nieruchomości. Inwestor został zobowiązany do rozpoczęcia budowy najpóźniej w kwietniu i zakończenia jej najpóźniej do końca 2019 roku. Jeżeli tak się nie stanie, miasto zacznie ponownie naliczać kary za brak dokończenia budowy.

Budynek zaprojektowany został przez Biuro Architektoniczne DDJM, a realizacją projektu zajmują się wspólnie firmy GD&K Group i Verity Development. Zgodnie z planami inwestora, nowy wieżowiec będzie miał 27 kondygnacji i mierzył 102,5 metra - to o ponad 10 metrów więcej niż obecnie. W głównej wieży znajdą się biura klasy A, ale również przestrzeń wystawiennicza, a także ekskluzywna restauracja.

Nowe hale, boiska sportowe i muzea

Realizację największych inwestycji kubaturowych miasto ma już za sobą. W minionych latach powstawały stadiony Wisły i Cracovii, hala widowiskowo-sportowa w Czyżynach, czyli Tauron Arena oraz Centrum Kongresowe ICE Kraków.

Po latach mają się wreszcie doczekać realizacji plany budowy hali KS Cracovia wraz z Centrum Sportu Osób Niepełnosprawnych przy al. Focha. To miał być obiekt na 100-lecie tego klubu, ale jego budowa rozpocznie się w roku jubileuszu 110-lecia Cracovii.
W ramach inwestycji sportowych w tym roku ma zostać także oddany do użytku kryty basen przy Zespole Szkół Ogólnokształcących Sportowych nr 1 na os. Handlowym. Natomiast w kilkunastu szkołach zostaną zbudowane lub poddane rewitalizacji boiska.

Będą też inwestycje związane z kulturą. W projekcie budżetu na ten rok prezydent Krakowa zaproponował zarezerwowanie pieniędzy m.in. na oczekiwane od lat Muzeum Podgórza (w Zajeździe św. Benedykta), jak i na pierwsze wyposażenie oddziału Muzeum Historycznego na Bielanach, czyli Thesaurus Cracoviensis.

Parkingi i kolejna kładka przez Wisłę

W połowie tego roku ma być gotowy parking naziemny na 185 miejsc (za ok. 10 mln zł) przy hali KS Korona, u zbiegu ulic Warneńczyka i Zamoyskiego.

Ubiegłorocznym niepowodzeniem było to, że nie powstał żaden parking park&ride („zostaw auto i przesiądź się na komunikację zbiorową”), choć były planowane trzy. Mają zostać wybudowane w tym roku przy pętlach tramwajowych na Kurdwanowie, w Bieżanowie i Małym Płaszowie.

W tym roku ma się również rozpocząć budowa kładki pieszo-rowerowej łączącej Kazimierz z Ludwinowem. Będzie się ona wyróżniać niecodziennym kształtem przypominającym serpentyny. Jej przyczółki wyznaczono na bulwarze między ulicami Wietora i Skawińską, a z drugiej strony między Wilgą a terenem przy dawnym hotelu Forum. Będzie można po niej przejść albo przejechać na rowerze w tradycyjny sposób, po dwóch platformach, ale między nimi architekci zaprojektowali też trzecie przejście - w formie sinusoidy prowadzącej częściowo nad i częściowo pod pozostałymi platformami (patrz wizualizacja).

Najwyższy punkt konstrukcji znajdzie się na wysokości ośmiu metrów od głównego biegu kładki i 15 metrów powyżej górnego bulwaru. W taki sposób powstanie nowy punkt widokowy.

Rozbudowa Igołomskiej za 80 milionów złotych

Na ten rok miasto zaplanowało remonty kilku ważnych torowisk. Przede wszystkim wiosną mają ruszyć prace na kolejnej części ul. Basztowej - od skrzyżowania z ul. Długą w stronę Dworca Głównego PKP.

Po zakończeniu robót na tym odcinku - podobnie jak na Podwalu i na ul. Dunajewskiego - będzie wprowadzony ruch jednokierunkowy dla samochodów. Wraz z wymianą torowiska zlikwidowana zostanie bowiem jezdnia, a w jej miejscu powstanie ścieżka rowerowa.

Prócz tego ma zostać zmodernizowany układ torowy w węźle rozjazdów ronda Kocmyrzowskiego. Zaplanowano także rozpoczęcie modernizacji torowiska tramwajowego na ulicach Zwierzynieckiej i Kościuszki, na odcinku od węzła rozjazdu „Filharmonia”.

Z miejskich inwestycji drogowych najdroższą i największą jest rozbudowa ul. Igołomskiej. Na to zadanie w tegorocznym budżecie zapisano 80 mln zł. Planowany efekt na koniec 2016 roku to zakończona przebudowa skrzyżowania Igołomskiej z ul. Brzeską (I etap), rozpoczęta rozbudowa Igołomskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Brzeską do ul. Giedroycia (II etap).

Studium da odpowiedź, czy budować metro

Wkrótce powinniśmy też poznać założenia „Studium rozwoju systemu transportowego miasta Krakowa, w tym budowy metra”, które powstało na zlecenie miasta. - Jeśli wyniki wskażą na zasadność budowy metra, przygotowane zostaną koncepcja i studium wykonalności dla pierwszej linii metra - zapowiada prezydent Krakowa.

- Wszystkim, którzy spodziewają się nadzwyczaj szybkiego tempa prac przy budowie metra, chciałbym uświadomić, że pochopne podjęcie decyzji w sprawie rozpoczęcia robót będzie się wiązało z gigantycznymi kosztami dla miasta i pod znakiem zapytania postawiłoby zaawansowane już projekty rozbudowy linii tramwajowych na północy Krakowa - zaznacza prezydent.

Trasy dla rowerzystów i nowe kamery

Przypomnijmy, w referendum, które odbyło się w 2014 roku, mieszkańcy Krakowa nie tylko opowiedzieli się za budową metra, ale również za ścieżkami rowerowymi oraz rozbudową systemu monitoringu miasta.

W tegorocznym budżecie znalazły się m.in. zadania dotyczące budowy ścieżek rowerowych: wzdłuż ulicy Wielickiej, od ul. Rożena-Jaksy do ul. Teligi, od ul. Wielickiej wzdłuż ul. Teligi i ul. Ćwiklińskiej, wzdłuż ul. Opolskiej, od kładki dla pieszych do ul. Sosnowieckiej, wraz z przebudowanym wiaduktem nad torami kolejowymi, od klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinka ścieżki przy moście Zwierzynieckim. W planie jest również rozpoczęcie budowy ścieżki rowerowej na odcinku od ronda Matecznego, wzdłuż ul. Kamieńskiego do ul. Wielickiej.

Jeżeli chodzi o monitoring, to w tym roku planowane jest rozbudowanie istniejącego systemu monitoringu wizyjnego o około 20 kamer, umieszczonych na ciągach komunikacyjnych pieszych i kołowych. Będą one głównie wykorzystywane do nadzorowania i zapewnienia bezpieczeństwa podczas Światowych Dni Młodzieży, a także w pobliżu miejsc uroczystości.

Inwestycje w 2016 roku
Tegoroczne plany to m.in. remonty dróg i torowisk, rewitalizacja i zakładanie nowych parków, modernizacja infrastruktury sportowej przy szkołach itp. Oto najważniejsze z planowanych inwestycji:

- budowa łącznicy kolejowej Zabłocie - Krzemionki,
- budowa przystanku osobowego Kraków Sanktuarium,
- budowa hali KS Cracovia wraz z Centrum Sportu Osób Niepełnosprawnych przy al. Focha,
- rozpoczęcie budowy kładki pieszo-rowerowej „Kazimierz - Ludwinów”,
- budowa trzech parkingów park&ride: Kurdwanów, Bieżanów, Mały Płaszów i naziemnego parkingu przy hali KS Korona,
- modernizacja ul. Basztowej na odcinku od skrzyżowania z Długą w stronę Dworca Głównego PKP, a także wymiana torowiska i wprowadzenie ruchu jednokierunkowego,
- rozbudowa ulicy Igołomskiej,
- zagospodarowanie na cele rekreacyjno-wypoczynkowe zalewu Bagry,
- rewitalizacja parku Lotników Polskich wraz z dobudową oświetlenia,
- oświetlenie i ciągi piesze na bulwarach wiślanych: Czerwieńskim i Kurlandzkim,
- montaż tablic informujących o poziomie zanieczyszczenia powietrza w mieście,
- rozpoczęcie dokańczania budowy wieżowca - „szkieletora” przy rondzie Mogilskim.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski