Na odcinku autostrady, który w razie potrzeby ma się zmienić w pas startowy, nie będą montowane na stałe żadne elementy infrastruktury.
Pasy drogowe - o łącznej szerokości 36 metrów - na co dzień przedzielone zostaną betonowymi rozsuwnymi barierami. Tak, żeby szybko mogli przestawić je wezwani na miejsce żołnierze. Aby samoloty mogły lądować bez problemu, lokalną drogę z Róży do Jaźwin przepuszczono pod autostradą. Na początku i końcu odcinka powstaną tzw. MPS-y, czyli miejsca postoju samolotów.
Plan budowy w tym miejscu drogowego odcinka lotniskowego powstał w 1998 r., lokalizację wskazało Ministerstwo Obrony Narodowej.
- Nie korzystaliśmy z drogowych odcinków lotniskowych od dziesięciu lat, nie ma i nie było takiej potrzeby operacyjnej. Lotniska, którymi dysponujemy, wystarczają nam na czas pokoju - mówi pułkownik Artur Goławski z Dowództwa Generalnego Sił Zbrojnych RP. - Chociaż rzeczywiście ostatnio dyskutowano o potrzebie wznowienia szkolenia pilotów w lądowaniu na autostradach. Mamy jednak możliwość zrobić to w miejscu, gdzie nie trzeba wstrzymywać ruchu aut.
Pas o długości 3 km jest wystarczający, by mogły na nim wylądować nawet największe samoloty transportowe używane przez polskie lotnictwo, czyli C-130 Hercules.
Zdecydowana większość polskich lotnisk wojskowych ma pasy startowe o długości ok. 2,5 kilometra (tak jest m.in. w Balicach, gdzie samoloty wojskowe korzystają z jednego pasa na równi z cywilnymi), a lądują na nich znacznie cięższe samoloty transportowe używane przez państwa NATO - Globemaster i Galaxy.
Odcinek lotniskowy między Tarnowem i Dębicą ma być również lotniskiem awaryjnym dla samolotów cywilnych, które z przyczyn technicznych nie będą mogły dolecieć do Balic czy do podrzeszowskiej Jasionki.
W okresie PRL-u istniało w Polsce ponad 20 drogowych odcinków lotniskowych, głównie w zachodniej i północno--zachodniej części kraju, m.in. w okolicach Szczecina, Gdyni i Grodziska Wielkopolskiego. Zlokalizowano je na drogach krajowych, ale też wojewódzkich. Niestety, znaczna część z nich przestała istnieć wskutek modernizacji dróg, m.in. budowy wysepek, barierek itp.
Lokalizacja odcinków lotniskowych jest tajna.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że obecnie dostępne są cztery takie odcinki, w tym DOL Kliniska, położony na północ od Wielgowa, dzielnicy Szczecina, w pobliżu skrzyżowania z drogą krajową S3. To właśnie tam w 2003 r. ostatni raz lądowały Migi-29 z 41. Eskadry Lotnictwa Taktycznego w Malborku.
Odcinek autostrady od węzła Krzyż w Tarnowie do węzła Dębica Pustynia, o długości 35 kilometrów, ma być oddany do użytku w listopadzie 2014 r. Buduje go Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?