Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie protest na ulicach Krakowa przeciwko Strefie Czystego Transportu

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Komitet Społeczny "Kraków dla Kierowców" zaprasza na pikietę przeciwko planom wprowadzenia Stefy Czystego Transportu w Krakowie. Protest organizowany jest przez Ruch Społeczny "Nie Oddamy Miasta", a sama pikieta odbędzie się pod nazwą "Nie dla “strefy czystego transportu” w Krakowie! Nie oddamy miasta!" Termin: 22 listopada (środa).

Pikieta odbędzie się o godz. 14, przed Urzędem Miasta Krakowa, na Placu Wszystkich Świętych. To będzie pierwsza pikieta, organizowana w czasie sesji Rady Miasta Krakowa. "Będziemy nawoływać do przyjęcia obywatelskiego projektu i tym samym odrzucenia SCT"

Z kolei od godz. 15:15, pod „Jubilatem” – róg al. Krasińskiego i ul. Zwierzynieckiej odbędzie się zbiórka przed serią pikiet. "Szczegółowy podział zadań ustalimy na miejscu. Będziemy nawoływać i mobilizować mieszkańców (w tym kierowców samochodów) do oporu przeciwko SCT. Będziemy też rozprowadzać ulotki alarmujące przed skutkami wprowadzenia „strefy”.
Przyjdź i pokaż swój sprzeciw!" - piszą organizatorzy. Zapewne pojawią się w wielu miejscach w Krakowie

Strefa Czystego Transportu wywołuje emocje, bo wielu kierowców obawia się, że będą musieli wymienić swoje samochody na nowsze i bardziej ekologiczne, bo inaczej nie wjadą do Krakowa i nie będą mogli się po nim poruszać. Wielu na wymianę pojazdu nie ma pieniędzy lub po prostu mocno obciąży to ich budżety.

Przypomnijmy, że Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które uchwaliło SCT. Z kolei w Europie jest już ponad 300 takich miejsc, a kolejnych 200 ma powstać w najbliższych dwóch, trzech latach.

Zaproponowane rozwiązanie dla Krakowa będzie miało dwa etapy. Pierwszy, bardzo łagodny, ma wejść w życie od 1 lipca przyszłego roku. Wtedy ograniczenia mają objąć auta około trzydziestoletnie, niespełniające bardzo jeszcze starych norm Euro 1 (dla benzyny) i Euro 2 (dla samochodów z silnikiem wysokoprężnym). Jeśli ktoś zmienił auto w ostatnim półroczu (po 1 marca 2023), pojazd ten będzie musiał spełniać już nieco wyższe wymagania – Euro 3 dla benzyny i Euro 5 dla diesla. Mówimy tu o autach około 24-letnich (w roku 2024) z silnikami benzynowymi i około 14-letnich z silnikami wysokoprężnymi. Wyższe normy, już dla wszystkich pojazdów, wejdą w życie dwa lata później – od 1 lipca 2026 r.

Sztuczna inteligencja przewidzi pogodę

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski