Równolegle z nowymi przeprawami przez Wisłę powstaną trasy ułatwiające objazd Krakowa z północy na południe
Generalnym wykonawcą obiektu jest Mostostal Kraków. - Mamy szczęście do trudnych i prestiżowych zarazem inwestycji - akcentuje Stanisław Osieka, prezes Mostostalu Kraków. Będzie to most jednoprzęsłowy o długości 168 m. Do realizacji tej inwestycji zużyjemy ok. 5 tys. ton stali. Wcześniej, przypomnę może, zbudowaliśmy najdłuższy most w Polsce, który powstał na Wiśle w Wyszogrodzie.
Decyzja ministra transportu
Nowa przeprawa przez Wisłę będzie stanowiła jeden z najistotniejszych elementów układu komunikacyjnego miasta, połączy bowiem północną obwodnicę Krakowa z południową, wyprowadzając ruch samochodowy w kierunku Warszawy, Wrocławia, Przemyśla, Chyżnego, Zakopanego i Cieszyna.
Pozwolenie na budowę mostu wydane zostało z niewielkim opóźnienie, czy fakt ten ma związek z oprotestowywaniem decyzji władz gminy? - W Krakowie - mówi prof. Andrzej Gołaś, prezydent Krakowa - wszystkie decyzje są oprotestowywane, na szczęście protesty miały niewielki wpływ na decyzje dotyczące inwestycji mostowych. Mogę z satysfakcją stwierdzić, że kolejna uroczystość wytyczenia osi mostu Zwierzynieckiego odbędzie się już 4 listopada. W ub. piątek otrzymaliśmy decyzję ministra transportu Jerzego Widzyka, który zgodził się zwolnić z zasobów moblizacyjnych wojska polskiego konstrukcję mostową. Zostanie ona posadowiona na przedłużeniu ulicy Klasztornej w Nowej Hucie.
Nowy most będzie miał bardzo duże znaczenie dla komunikacji zbiorowej, dzięki niemu bowiem, co podkreślił podczas sobotniej uroczystości wiceprezydent Krzysztof Adamczyk - szybki tramwaj uzyska na wytyczonej dla niego trasie średnią prędkością 40 km na godz. Na moście przewidziano miejsce nie tylko dla dwóch torowisk tramwajowych, ale również dla dwóch jezdni mających po dwa pasy ruchu, dwóch ścieżek rowerowych, dwóch chodników oraz zewnętrznych i wewnętrznych pasów bezpieczeństwa. Filary mostu Kotlarskiego posadowione zostaną na palach o średnicy 150 cm. W dnie Wisły umieszczone zostaną, na poziomie tzw. iłów zwartych, aż 43 pale o długości 17 metrów.
Konstrukcję mostu, tu zmuszony jestem przytoczyć terminologię ściśle techniczną, stanowi układ czterech dźwigarów składających się z łuków, górnych dolnych, górnych i belek podłużnych. Most iluminowany będzie kilkoma rodzajami oświetlenia. Lampy na chodnikach zamontowane zostaną co 15 metrów w linii poręczy. Jezdnie i torowiska oświetlać mają lampy zainstalowane na konstrukcji nośnej w 30-metrowych odstępach.
Ponad dwa kilometry
Zadaniem mostu jest odciążenie m.in. ulic: Starowiślnej i Na Zjeździe, a także mostu Powstańców Śląskich. Budowa przebiegała będzie w dwóch etapach. Inwestycja obejmuje nie tylko sam most, ale również całe jego otoczenie wraz z ulicami dojazdowymi. W pierwszym etapie powstaną, wraz z mostem Kotlarskim, estakady od strony ul. Kotlarskiej, ul. Zabłocie oraz drogi dojazdowe.
Realizowana trasa będzie miała 641 metrów. W drugim etapie wykonany zostanie odcinek o długości 1850 m (dwie jezdnie o szerokości 7 m). Nastąpi wówczas przebudowa ronda Kotlarskiego i powstaną dwupoziomowe węzły komunikacyjne: Zabłocie oraz Podgórski. Drugi etap inwestycji obejmuje również przebudowę skrzyżowania z ul. Dekerta i przedłużenie tej ulicy o 50 metrów. Nad układem dróg w rejonie ul. Zabłocie powstanie wiadukt kolejowy wraz z ekranami akustycznymi.
tekst i zdjęcia:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?