MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa kładki na zakopiance w Mogilanach. Akcja z montażem wielkich przęseł

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Na Zakopiance w Mogilanach (woj. małopolskie) GDDKiA położyła przęsła kładki dla pieszych na przygotowanych wcześniej podporach. Elementy o wadze 16 ton, długości 40 metrów i szerokości 2,3 metra podnosił dźwig o maksymalnym udźwigu 80 ton. Operacja wymagała całkowitego zamknięcia ruchu na DK7 w okolicy prowadzonych prac.

Przez ten odcinek zakopianki każdego dnia przejeżdża ponad 52 tys. samochodów. Dzięki budowie kładki zapewniona ma zostać bezpieczna komunikację między dwiema stronami DK7, co pozwoli na likwidację funkcjonującej dziś w tym miejscu „zebry”.
Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które GDDKiA realizuje dla pieszych przechodzących przez zakopiankę.

Gotowa kładka została dostarczona na plac budowy w czwartek ok. północy. Późnym wieczorem zwężono obie jezdnie zakopianki do jednego pasa ruchu w każdym kierunku i zaczęlto prace związane z montażem deskowania. Następnie o 1:40 zamknięto całkowicie ruch na drodze krajowej nr 7 i rozpoczęto operację przenoszenia dwóch połączonych przęseł na zbudowane w ostatnich miesiącach podpory.

Przęsła o wadze 16 ton, długości 40 m i szerokości 2,3 m, podnosił dźwig o maksymalnym udźwigu 80 ton. Przenoszenie i ułożenie przęseł poszło sprawnie, o 2:20 ponownie otworzono ruch na zakopiance. Nad ranem udostępniono kierowcom dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Kładka w Mogilanach

Kładka jest na trzech podporach – dwie będą po obu stronach Zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja ma 3,4 m szerokości i 40 m długości i biegnie 6 m nad DK7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind.

Koszt inwestycji to 6 mln zł. Prace planujemy zakończyć w listopadzie tego roku.

Bezkolizyjne przejścia nad (i pod) Zakopianką

Kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji, które GDDKiA realizuje dla pieszych przechodzących przez Zakopiankę. Bliżej Krakowa, w Libertowie, w najbliższych latach powstaną trzy kładki:

• koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
• koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
• przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

Te obiekty powstaną w ramach przebudowy Zakopianki w Libertowie. Inwestycja już się rozpoczęła i będzie realizowana do 2027 roku.

Niespełna 1,5 km na południe od przejścia w Mogilanach powstaje kolejna kładka, w Głogoczowie. Jej budowę planuje się rozpocząć na wiosnę. Trwają wstępne prace na budowie węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.

Ostatnia kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt buduje się w ramach większej inwestycji, jaką jest węzeł Myślenice. Oba węzły planujemy zrealizować do końca 2025 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grosicki kończy karierę, Polacy przed Francją czyli STUDIO EURO odc.5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa kładki na zakopiance w Mogilanach. Akcja z montażem wielkich przęseł - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski