reklama

Busy komunikacji lokalnej zostały zlikwidowane. W gminie Jerzmanowice-Przeginia się nie sprawdziły

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Zaktualizowano 
Nie wszędzie sprawdziła się komunikacja gminna dotowana z rządowego programu Fot. Archiwum Polska Press Grupa
Dwa miesiące kursowały busy komunikacji samorządowej po pięciu miejscowościach gminy Jerzmanowice-Przeginia. Z początkiem listopada te przewozy zostały zlikwidowane.

FLESZ - Smartfony zamiast kas fiskalnych. Przedsiębiorcom ma być lżej

Były dotowane z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, miały wsparcie finansowe 1 zł od każdego kilometra przejazdu, a umowa na dofinansowanie była do końca roku. Ale nic z tego, busy nie kursują, dotacji nie będzie, umowa jest rozwiązana. Wszystko dlatego, że mieszkańcy Jerzmanowic-Przegini wcale nie byli zainteresowani tymi kursami.

- Co ciekawe przed wyborami samorządowymi często podnoszonymi postulatami m.in. przez mieszkańców Łaz była właśnie komunikacja gminna. Po wyborach też dopominali się o nią, mówili, że nie mają czym dojechać do centrum gminy, do lekarza, a jak zorganizowałem tę komunikacje, to okazało się, że nie jest potrzebna, nikt tym busami nie jeździ. Sporadycznie na całej podróżowały pojedyncze osoby - mówi Tomasz Gwizdała, wójt gminy Jerzmanowice-Przeginia.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych zakładał dopłaty na trasach, na których linie autobusowe przez lata były likwidowane, zawieszane. W powiecie krakowskim po pierwszych naborach z dotacji skorzystały trzy gminy. Obok Jerzmanowic-Przegini, która zlikwidowała linie, w Skawinie i Sułoszowej funkcjonują z powodzeniem.

Gmina Jerzmanowice-Przeginia zorganizowana nową komunikacje na dwóch trasach z Jerzmanowic do Sąspowa (pod cmentarz) oraz z Racławic przez Przeginię, Szklary, Jerzmanowice i Łazy do Jerzmanowic. Otrzymała na to największą w powiecie krakowskim dotację 31 tys. zł, a lokalny samorząd dokładał do tego 20 tys. zł.

- To była dotacja na cztery miesiące od września do końca roku. Jednak podjąłem decyzje o likwidacji kursów od początku listopada, bo okazało się, że mieszkańcy z tych linii nie korzystali. Sprawdzali to urzędnicy, mnie też się zdarzyło zatrzymać taki bus i sprawdzić ilu jest pasażerów. To było wożenie powietrza. Nie mogłem marnotrawić publicznych pieniędzy - zaznacza wójt Gwizdała.

Ludzie rozmawiając z urzędnikami sugerowali, że gdyby bus jechał w innym czasie, to jeździliby.

- Jedni chcieli przesunąć kurs 10 minut wcześniej, inni o 5 minut później. W końcu okazywało się, że najwięcej do powiedzenia mają ci, którzy z komunikacji publicznej nie korzystają - mówi szef gminy. Na zebraniu wiejskim mieszkanka Łaz pytała, dlaczego ten bus nie dojeżdża do drogi krajowej Kraków-Olkusz. To pokazywało, że ludzie nie mają pojęcia o kursowaniu tych linii, bo bus do krajówki dojeżdżał. W gminie Sułoszowa komunikacja zorganizowana z tego samego programu rządowego działa. Bus wozi mieszkańców z Wielmoży do Sułoszowej w okolice szkoły.

- Mieszkańcy korzystają z tej linii. Mamy umowę na dotowanie jej do końca roku. Będę się ubiegał na dalsze dotowanie tej linii w 2020 r. - mówi Stanisław Gorajczyk, wójt Sułoszowej.

Podobnie jest w Skawinie. Busy z dotacja rządową jeżdżą od centrum gminy do Polanki Hallera.

- Przed laty jeździł tam autobus MPK, ale ze względu stromy podjazd i brak odpowiedniej pętli, na której autobus mógłby zawracać kursy zostały wstrzymane. Teraz w ramach gminnej komunikacji je realizujemy i cieszą się zainteresowaniem mieszkańców. Liczymy, że w przyszłym roku też uda nam się zdobyć rządowe dotacje na realizacje tych połączeń - mówi Tomasz Ożóg, wiceburmistrz Skawiny.

Gorzej jest z kursami organizowanymi przez województwo na trasie Olkusz- Krzeszowice.

- Pasażerów jest jak na lekarstwo. Zamysł był taki, że będą dojeżdżać z Olkusza do linii kolejowej w Krzeszowicach, ale nie opłaca im się to, tracą zbyt dużo czasu. Jedyne w poniedziałki linia cieszy się zainteresowaniem, bo ludzie jeżdżą na targ - mówi jeden z nielicznych pasażerów.

Otwarto nowy wiadukt kolejowy w gminie Krzeszowice z udziałe...

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A czy były prowadzone jakieś rozmowy z mieszkańcami (konsultacje) z jakiej formy, trasy i godzin ludzie by korzystali najchętniej ? Bo do mnie nic takiego nie dotarło... Bus miałby zainteresowanie gdyby jeździły w godzinach szczytu gdy ludzie próbują dostać się do pracy i były zintegrowane z MPK czyli chociaż dowodziły ludzi do pierwszego przystanku w Czajowicach. Ale o tym nikt z radnych ani świty pana Gwizdały nawet nie pomyślał. Do Czajowic MPK da radę jakoś dojeżdżać a kilka km dalej już nie ???

M
Mieszkaniec

Owszem ludzie nie korzystali, bo godziny kursowania były do niczego, zgrać przyjazd graniczyło z cudem i jeździły tylko po fragmentach gminy... Były obszary gdzie Bus nie dojeżdżał...

G
Gość

Jeżeli te busy miałaby rozwiązać problemy dojazdu do lekarza czy do urzędu gminy. jak twierdzi wójt, to dlaczego żaden bus nie miał wyznaczonego przystanku pod urzędem gminy/ ośrodkiem zdrowia. Jak już ktoś wcześniej wspomniał, dodawanie busa który kursuje kilka minut później niż zwykły kursowy, nie rozwiązuje ani problemu seniora ani studenta ani osoby dojeżdżającej do pracy.

X
X

Może p. Gwizdala, się Panu pieniążki z budżetu skończyły i trzeba było zawiesić busy? Każda ściema jest dobra.. A może się uda poraz kolejny mydlic oczy ludzią aż uwierzą.

M
Mieszkaniec Czubrowic

Jak to dobrze, że Pan Gwizdała ma znajomości w gazecie i artykuły są publikowane pod niego 😊😊😊 wszystkie kursy zorganizowane przez urząd były w godzinach kursowania busów, które od dawna już były. Mieszkańcy liczą na połączenia po godz 16 i Pan Wójt dobrze o tym wiedział. A teraz mydli się oczy ludziom w artykułach. Niezła propaganda Panie Gwizdała😃

G
Gość

Myślę że większość mieszkańców oczekiwala jednak busow w godzinach wieczornych lub w soboty i niedziele.

A nie ze komunikacja miejska jedzie 10/20 min po istniejącym już busem. Nie wiadomo czy śmiać się czy płakać w takiej sytuacji.

k
krakus rodowity
23 listopada, 11:30, Ehh:

Cały transport publiczny powinien powstać od ZERA .Człowiek bez prawa jazdy na peryferiach kraju najwyczajniej leży.Sa drogi, wystarczy wydzielić pas i wprowadzić samojezdne floty, a nie kursowe pekaesy, które raz że są niedocelowe,dwa-korzystać z nich może tylko ktoś, kto najzwyczajniej ma czas,kursują w wyznaczone godziny, czasem na pusto,innym razem nawet sie nie zatrzyma, bo przepełniony.Przy wylotach z miasta bez buspasa stoja z 40 osobami za ciągiem 40-stu aut po jednej osobie w kazdym.Do lekarza,do pracy, do szkoły średniej,choćby do knajpy,no nie da się. Takie piękne pojazdy studenci na uczelniach budują i testują,roboty poruszające się po linu i huu z tego .. .Ma być pekaes.

tzn. nie tylko osoby bez prawa jazdy by skorzystały, ale wszystkie gospodarstwa w okolicy. Np. gdy żona potrzebuje gdzieś jechać i bierze auto, to wtedy mąż i dzieci są uziemieni. Transport publiczny by się przydał, ale ludzie przez lata zostali " oskubani" przez rządy liberalne i zmuszeni/przyuczeni do radzenia sobie na własną rękę nawet kosztem niewygód, lub poruszania się jakimś starym ale "własnym" samochodem całymi rodzinami. Teraz trudno ich będzie z tego wyciągnąć.

G
Gość

Jak już pisiory coś wymyśla to musi się tak skończyć

E
Ehh

Cały transport publiczny powinien powstać od ZERA .Człowiek bez prawa jazdy na peryferiach kraju najwyczajniej leży.Sa drogi, wystarczy wydzielić pas i wprowadzić samojezdne floty, a nie kursowe pekaesy, które raz że są niedocelowe,dwa-korzystać z nich może tylko ktoś, kto najzwyczajniej ma czas,kursują w wyznaczone godziny, czasem na pusto,innym razem nawet sie nie zatrzyma, bo przepełniony.Przy wylotach z miasta bez buspasa stoja z 40 osobami za ciągiem 40-stu aut po jednej osobie w kazdym.Do lekarza,do pracy, do szkoły średniej,choćby do knajpy,no nie da się. Takie piękne pojazdy studenci na uczelniach budują i testują,roboty poruszające się po linu i huu z tego .. .Ma być pekaes.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3