Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chcą powrotu autobusu nr 501 na dawną trasę

Marzena Rogozik
Od blisko dwóch tygodni autobusy linii 501 kończą swój kurs na dworcu w Czyżynach. Już nie dojeżdżają do kombinatu
Od blisko dwóch tygodni autobusy linii 501 kończą swój kurs na dworcu w Czyżynach. Już nie dojeżdżają do kombinatu Fot. Adam Wojnar
Komunikacja. Urzędnicy ZIKiT skrócili trasę linii przyspieszonej z Nowej Huty do Czyżyn. W zamian częściej będzie jeździć „139”, pojawiła się także nowa linia 452. Mieszkańców nie przekonują jednak zastępcze rozwiązania

Od 6 sierpnia trasa jednej z najważniejszych dla Nowej Huty linii autobusowych została skrócona. Popularna „501” z rejonu Bronowic nie jeździ już pod kombinat, ale kończy swoją trasę na dworcu w Czyżynach.

Mieszkańcy Nowej Huty oraz Bieńczyc nie są zadowoleni z takiego rozwiązania, a radni Dzielnicy XVI żądają przywrócenia linii przyspieszonej na dawną trasę. Najbardziej boli ich, że urzędnicy wprowadzili zmiany bez konsultacji z nimi i wysłuchania ich argumentów.

Nie będzie dublowania

ZIKiT nie pozostawia jednak złudzeń: trasa linii 501 została zmieniona na stałe. Urzędnicy przekonują, że musieli ją skrócić i skierować do dworca Czyżyny, bo tylko wtedy mogli zwiększyć częstotliwość linii nr 139.

- Linie 139 i 501 dublowały się dotychczas na odcinku 10 km, a dzięki zmianom linia 139 będzie mogła od końca sierpnia kursować co 7,5 minuty w godzinach szczytu, czyli tak samo często jak wcześniej 139 i 501 łącznie, ale za to bardziej regularnie.- wyjaśnia Piotr Hamarnik z ZIKiT. Dodatkowo pasażerowie korzystający z przystanków „Aleja Róż”, „Żeromskiego”, „Teatr Ludowy”, „Arka” i „Osiedle Jagiellońskie” mogą korzystać z nowej linii 452, która od września będzie jeździć co 20 minut do centrum miasta.

- Poza tym ulica Dąbrowskiej w Czyżynach zyskała całodniowe i całotygodniowe połączenie ze śródmieściem. Dotychczas takiego połączenia nie było - tłumaczą urzędnicy z ZIKiT.

Kolejne uderzenie w Hutę?

Nowohucianie od dawna denerwują się kolejnymi skróceniami tras i zmianami, które zmniejszają mobilność mieszkańców, a według nich alternatywne rozwiązania nie rekompensują straty „501”.

- Nie wiem, jak to będzie funkcjonować w roku szkolnym, czy autobusy linii 139 - poza tym, że od września zapewnią dobrą częstotliwość ? - zapewnią szybki dojazd? - zastanawia się Jakub Gajda z Nowej Huty. Podkreśla, że autobusy linii 139 często stoją w korkach, szczególnie na al. 29 Listopada. - A „501” do Alej dojeżdżała zwykle bez korków - mówi nowohucianin.

Przypomina także, że niedawno wraz z Magistratem Nowohuckim walczył o to, by autobusy linii 501 wróciły na al. Solidarności w weekendy. - Nie tylko nie udało się tego wdrożyć, ale teraz ZIKiT zabrał nam tę linię całkowicie - przyznaje.

Alternatywna linia 452, którą dodatkowo uruchomili miejscy urzędnicy, w opinii mieszkańców nie rozwiązuje problemu. - Ona nie tylko nie kursuje przez cały dzień, ale jeszcze ma kiepską częstotliwość - zauważa Jakub Gajda. - Jeśli trasy linii 139 i 501 się powielały, można było puścić np. 501 do kombinatu inna trasą, choćby przez Kocmyrzowską i Bulwarową, wzmacniając ten odcinek - twierdzi z kolei inna nowohucianka Bożena Trzaska-Gmyrek.

Radni są oburzeni

To właśnie z tego powodu radni Dzielnicy XVI Bieńczyce napisali do ZIKiT z prośbą o przywrócenie kursowania linii 501 po dotychczasowej trasie.

- Dotychczasowy przebieg linii był optymalny i pozwalał mieszkańcom oraz studentom szybko dotrzeć do centrum i na drugi kraniec Krakowa w kierunku Bronowic - twierdzi Marcin Permus, wiceprzewodniczący „szesnastki”. Podkreśla także, że linia 452, która ma teoretycznie poprawić komunikację, nie jest przyspieszona, a liczba kursów jest symboliczna.

- Jestem oburzony tą zmianą - mówi otwarcie Andrzej Buczkowski, przewodniczący Rady Dzielnicy XVI, który sam często korzystał z tej linii. - Decyzje zostały podjęte bez konsultacji z radą dzielnicy i w czasie urlopowym, gdy radni byli na wakacjach - dodaje wzburzony. Przewodniczący zwraca przy tym uwagę, że urzędnicy powinni służyć mieszkańcom, a nie wprowadzać zmiany sprzeczne z ich interesem. - Niestety, ZIKiT nie bierze pod uwagę głosów dotyczących siatki połączeń i zmiany robi według własnego uznania - stwierdza Marcin Permus.

Na najbliższej sesji radni „szesnastki” zamierzają podjąć uchwałę kierunkową, by odzyskać linię 501.

Urzędnicy zapewniają, że myślą nad rozwiązaniem problemu Bieńczyc. - Trwają analizy nad możliwością poprawy dojazdu z przystanków os. Strusia i os. Na Lotnisku do kombinatu - zapewnia Piotr Hamarnik.

Tymczasem ze skierowania linii na dworzec w Czyżynach zadowoleni są mieszkańcy Dzielnicy XIV. - O ile komunikacja tramwajowa z Czyżyn jest ostatnio bardzo dobra, to na połączenia autobusowe mieszkańcy narzekali od dawna - wyjaśnia Jerzy Woźniakiewicz, radny „czternastki”. - Dzięki takiemu rozwiązaniu to może się w końcu zmienić - dodaje.

Urzędnicy Tłumaczą:

*Na ul. Obrońców Krzyża liczba kursów wzrośnie w godzinach szczytu z 8 do 11 na godzinę (po wakacjach), a oba równoległe ciągi ulic w Nowej Hucie posiadają linię autobusową o wysokiej częstotliwości: Obrońców Krzyża - Mikołajczyka - Srebrnych Orłów - Jancarza linię 139, a aleja Andersa - 502.

*Dzięki temu, że linia 452, w przeciwieństwie do linii 501, zatrzymuje się na wszystkich przystankach, łatwiej przemieszczać się również w obrębie Bieńczyc.

*Poprawia się komunikacja w rejonie Mistrzejowic (linia 139), skąd jeszcze rok temu nie było połączenia zal. 29 Listopada, Nowym Kleparzem czy ul. Czarnowiejską.

*Z ulicy Andersa do kombinatu kursuje linia 572 oraz 132, która zostanie przywrócona po wakacjach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski