Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz bliżej tunelu na zakopiance czy tylko zagrywka wyborcza

(SN, KAR)
Tunel pod Luboniem Małym
Tunel pod Luboniem Małym ZE STRONY UG LUBIEŃ
Infrastruktura. Przetargi na budowę odcinka drogi S7 z Lubnia do Rabki zostaną ogłoszone w 2015 roku. A grunty, które leżą w pasie drogowym, jeszcze wcześniej mają przejść na własność Skarbu Państwa.

Wicepremier Elżbieta Bieńkowska spotkała się wczoraj z samorządowcami z Podhala, a marszałek Małopolski Marek Sowa ogłosił, że w przyszłym roku ruszą wszystkie ważne inwestycje komunikacyjne na południu Małopolski, w tym budowa odcinka zakopianki Lubień - Rabka. Przypomnijmy, realizacja tej inwestycji jest opóźniona o siedem lat.

Zdaniem przedstawicieli opozycji, taka zapowiedź to jedynie przedwyborcza zagrywka PO.

- To skandal, że według marszałka sukcesem jest realizacja inwestycji z opóźnieniem.Wzywam go, aby przyznał się do porażki - powiedział nam Andrzej Adamczyk, poseł PiS i szef sejmowej Komisji Infrastruktury.

Koszty budowy całego odcinka Lubień - Rabka są szacowane na 3,5 mld zł. Na ponad 16-kilometrowym odcinku powstanie 38 mostów i wiaduktów. Jedna z estakad ma mieć ok. kilometra długości. Najważniejszą konstrukcją będzie jednak tunel pod Małym Luboniem o długości ponad dwóch kilometrów.

- Teraz jestem już spokojny o tę inwestycję i wierzę, że tak jak jest zapowiadane, w przyszłym roku zostanie ogłoszony przetarg, a w 2016 rozpocznie się budowa - mówi Kazimierz Szczepaniec, wójt gminy Lubień.

Jeszcze w maju tego roku w gminie odbyła się seria spotkań z mieszkańcami. Przedstawiciele krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prezentowali na nich, jak należy przygotować się do procedur związanych z przejmowaniem gruntów pod budowę i wypłatą odszkodowań.

Uczulali na to, aby uregulować stan własności ziemi, gdyż tylko prawowici właściciele mogą starać o odszkodowanie.

W samej gminie Lubień działek, które zajmie inwestycja, jest ponad 1500. Na kilku stoją zabudowania, które będą musiały być wyburzone. Wszystkich przewidzianych do wyburzenia budynków na całej trasie planowanej drogi S7 jest ponad 80.

Aktualnie trwa procedura, która ma zakończyć się wydaniem tzw. Zgody na Realizację Inwestycji Drogowej. Jak powiedział wczoraj kierownik projektu Andrzej Kamiński, zakłada się, że dokument zostanie wydany 22 października tego roku.

Wtedy grunty leżące zgodnie z projektem w pasie drogowym przejdą na rzecz Skarbu Państwa, natomiast rzeczoznawcy przystąpią do wycen. Zarówno to, jak i wydawanie decyzji odszkodowawczych ma toczyć się równocześnie z przygotowaniem do ogłoszenia przetargu.

Budowa tunelu ma zająć najwięcej czasu, bo aż 5 lat (2016-21). Krócej będą powstawały odcinki drogi przed i za nim (2016-18).

Jest też decyzja o budowie nowego mostu w Białym Dunajcu. Nie będzie natomiast remontu starej przeprawy w tym miejscu zakopianki. W kwietniu przyszłego roku ma zostać podpisana umowa z wykonawcą. Ponadto, według zapowiedzi, ruszy budowa węzła w Poroninie, która ma zakończyć się w 2016 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski