Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziś protesty przeciwko Strefie Czystego Transportu w Krakowie. Pierwsza demonstracja odbędzie się przed urzędem

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W środę (22 listopada) na ulicach Krakowa odbędą się protesty przeciw Strefie Czystego Transportu.
W środę (22 listopada) na ulicach Krakowa odbędą się protesty przeciw Strefie Czystego Transportu. mat. organizatora
"Nie dla Strefy Czystego Transportu w Krakowie! Nie oddamy miasta!” - pod takim hasłem ruch społeczny "Nie oddamy miasta" organizuje 22 listopada, protest przeciwko Strefie Czystego Transportu. Pikieta odbędzie się przed Urzędem Miasta. Manifestacji w centrum Krakowa ma być więcej, kolejne rozpoczną się od al. Krasińskiego i ul. Zwierzynieckiej. Jaką formę przybiorą? Czy aktywiści zatamują ruch w Krakowie?

"Wybór dnia społecznego protestu jest zbieżny z terminem obrad na sesji Radnych Miasta Krakowa. Będzie to pierwsze posiedzenie organu uchwałodawczego Miasta Krakowa po złożeniu obywatelskiego projektu uchwały z wnioskiem o likwidację SCT w Krakowie. Złożenie przez komitet społeczny „Kraków dla kierowców” obywatelskiego projektu uchwały nie przeszło bez echa. Poinformowały o nim niemal wszystkie media – nie da się bowiem przemilczeć faktu, że pod obywatelskim projektem uchwały (czyli za likwidacją SCT w Krakowie) podpisało się ponad 7100 osób. To rekord w skali polskiego samorządu!" - podkreślają organizatorzy protestu.

Plan protestu pod nazwą „Nie dla „strefy czystego transportu” w Krakowie! Nie oddamy miasta!”:
godz. 14 – Urząd Miasta Krakowa, Plac Wszystkich Świętych: pierwsza pikieta, organizowana w czasie sesji Rady Miasta Krakowa. Społecznicy będą nawoływać do przyjęcia obywatelskiego projektu i tym samym odrzucenia SCT.
godz. 15.15 – pod „Jubilatem” – róg al. Krasińskiego i ul. Zwierzynieckiej: zbiórka przed serią pikiet w centrum miasta. Szczegóły co do tego gdzie odbędą się kolejne protesty, aktywiści ustalą na miejscu.

Jak mówią organizatorzy, pikiety w publicznych miejscach w Krakowie mają na celu mobilizowanie mieszkańców (w tym kierowców samochodów) do oporu przeciwko SCT. - Będą też rozprowadzane ulotki alarmujące przed społecznymi i ekonomicznymi skutkami wprowadzenia „strefy” - dodaje Sławomir Skiba, z "Ruchu nie oddamy miasta". Zapewnia też, że aktywiści nie będą blokować ruchu samochodowego.

Przypomnijmy, że komitet społeczny "Kraków dla kierowców" złożył projekt uchwały ws. uchylenia na terenie Krakowa Strefy Czystego Transportu (SCT). Teraz ma się nim zająć Rada Miasta Krakowa. Miasto nie zamierza jednak zrezygnować z wprowadzenia ograniczeń w ruchu dla pojazdów emitujących nadmierną ilość spalin i zanieczyszczających powietrze.

- Myślę, że protest przeciwko SCT ma przede wszystkim charakter mocno propagandowy, bowiem zaplanowane od przyszłego roku zmiany dotyczą dwóch procent najstarszych pojazdów. To pojazdy powyżej 30 lat, a w przypadku diesli nawet powyżej 32 lat. Z informacji wynika, że to są pojazdy często nawet nie ubezpieczone, widnieją w ewidencji, ale tak naprawę nie wyjeżdżają na ulice Krakowa. Będziemy obserwować efekty wprowadzenia SCT. Badania wykazują, że zanieczyszczenia transportowe są jednym z podstawowych źródeł najpoważniejszych chorób, a w szczególności układu oddechowego - mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zaznacza: - Trzeba pamiętać, że obowiązująca uchwała o Strefie Czystego Transportu jest konsekwencją realizacji zapisów w Programie Ochrony Powietrza, który został uchwalony przez Sejmik Województwa Małopolskiego. Jeżeli teraz miasto wycofałoby się z SCT, to naruszyłoby wytyczne wskazane w uchwale Sejmiku i mogłoby to się skończyć wyciągnięciem wobec miasta konsekwencji przed Sądem Administracyjnym.

W ramach Strefy Czystego Transportu z ulic Krakowa mają zniknąć pojazdy emitujące najwięcej spalin.

Czy prezydent i radni zmienią zdanie przed wyborami i zlikwi...

Kraków jest pierwszym miastem w Polsce, które uchwaliło SCT. Z kolei w Europie jest już ponad 300 takich miejsc, a kolejnych 200 ma powstać w najbliższych dwóch, trzech latach. SCT ma obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.

Sztuczna inteligencja przewidzi pogodę

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski