MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dźwiękowy przycisk w tramwaju ułatwi podróż niewidomym

Redakcja
Specjalny przycisk jest obecnie zamontowany w jednym tramwaju, kursującym na liniach nr 1, 14 lub 22 Fot. Anna Kaczmarz
Specjalny przycisk jest obecnie zamontowany w jednym tramwaju, kursującym na liniach nr 1, 14 lub 22 Fot. Anna Kaczmarz
KOMUNIKACJA. Na krakowskie ulice wyjechał tramwaj, w którym został zamontowany specjalny, emitujący dźwięk przycisk do otwierania drzwi - podaje Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Ma to być ułatwienie dla niewidomych pasażerów.

Specjalny przycisk jest obecnie zamontowany w jednym tramwaju, kursującym na liniach nr 1, 14 lub 22 Fot. Anna Kaczmarz

Przycisk znajduje się przy drzwiach przeznaczonych do wsiadania dla osób niepełnosprawnych. - Umożliwia on łatwą lokalizację miejsca umieszczenia przycisku, a tym samym drzwi wagonu, co w konsekwencji ułatwia wejście do tramwajów osobom niewidomym i słabowidzącym. To rozwiązanie docenili już podopieczni ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących. Jak sami przyznają, dla nich jest to ułatwienie w podróżowaniu komunikacją miejską w Krakowie - informuje Marek Gancarczyk.

Specjalny przycisk jest na razie zamontowany w jednym tramwaju, który najczęściej kursuje na liniach numer 1, 14 lub 22. Jest obecnie testowany, ale MPK planuje - jeśli rozwiązanie takie zostanie zaakceptowane przez środowiska osób niepełnosprawnych - montaż tego rodzaju przycisków we wszystkich pojazdach, przy drzwiach przeznaczonych do wsiadania dla niepełnosprawnych.

Marek Gancarczyk dodaje, że nie jest to jedyne udogodnienie dla pasażerów, jakie przygotowało MPK. Wkrótce na drzwiach pojazdów, które mają niskopodłogowe wejścia, zostaną naklejone piktogramy przedstawiające wózek inwalidzki oraz wózek dziecięcy.

- Będą duże - po to, by osoby niepełnosprawne, a także podróżujące z dziećmi w wózkach mogły szybko zlokalizować wejście, którym najłatwiej mogą dostać się do tramwaju i autobusu. Ten sposób oznakowania będzie szczególnie pomocny w tych pojazdach, gdzie istnieje tylko jedno wejście w części niskopodłogowej pojazdu, a więc np. w wagonach EU8N, kursujących np. na liniach numer 11 czy 20 - podaje przedstawiciel MPK. - To nie jedyne udogodnienia.

W Krakowie wszystkie autobusy komunikacji miejskiej mają niską podłogę, ma ją także blisko połowa tramwajów. Ponadto większość tramwajów oraz duża część autobusów jest wyposażona w system głosowego zapowiadania przystanków.

(J.ŚW)

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski