Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekologiczny i lekki Buzz

(MG)
Fot. Jan Zych
Wynalazki. Elektryczny samochód jest nie tylko przyjazny dla osób niepełnosprawnych, ale także dla środowiska naturalnego.

Ultralekki pojazd dla niepełnosprawnych skonstruowali studenci Politechniki Krakowskiej. Elektryczny „Buzz” dołącza do rodziny ekologicznych pojazdów przyszłości, które powstały na krakowskiej uczelni jako odpowiedź na problemy komunikacyjne mieszkańców wielkich aglomeracji.

Magistranci z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej: Jerzy Pajerski, Filip Przybylski, Dawid Żmuda i Jarosław Rusek, pod kierunkiem opiekuna naukowego profesora Witolda Grzegożka, skonstruowali mały, elektryczny pojazd przeznaczony dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Można z niego korzystać w wygodny i bezpieczny sposób wyłącznie przy użyciu rąk.

Użytkownik nie musi przesiadać się z wózka do auta. Wjeżdża do środka pojazdu na wózku, który – stabilnie zablokowany – pełni funkcję fotela kierowcy. Przestrzeń wewnętrzna „Buzza” jest duża i regularna – bez występów i nadkoli. Wjazd do auta zapewnia dolna klapa, opadająca do powierzchni drogi (pełni rolę podjazdu) i prosto zamykana wraz górną klapą za pomocą jednego uchwytu.

Pojazd wykonano z materiału kompozytowego, którego rdzeń stanowi aluminiowy plaster miodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu masa samonośnego nadwozia to zaledwie 50 kg, a całkowita masa własna pojazdu (bez baterii) to tylko 200 kg.

– Masa „Buzza” to jego podstawowy atut, biorąc pod uwagę elektryczny napęd pojazdu. Dzięki temu może on mieć większy zasięg – podkreśla prof. Witold Grzegożek.

Przyjęta technologia wykonania nadwozia nie wymaga specjalnego oprzyrządowania; można je w prosty sposób skonstruować w średnio wyposażonym warsztacie mechanicznym. Do samonośnego nadwozia przymocowane są elementy zawieszenia kół, wykonane z włókien węglowych. Do napędu zastosowano dwa silniki BLDC, umieszczone w tylnych kołach.

Prototyp pojazdu, wykonany przez studentów PK, osiąga prędkość około 40 km/h, przy zasięgu około 50 km. Moc silników i prędkość maksymalna spełniają wymogi kategorii pojazdów L6e. Pojazd napędzany elektrycznie może być ładowany po prostu ze zwykłego gniazdka.

Niewielkie rozmiary samochodu (1,55 m szerokości x 2,2 m długości) pozwalają go łatwo zaparkować na małej przestrzeni, a nawet wjechać do wąskich drzwi i na podjazdy dla wózków.

Pojazd został zgłoszony do ochrony jako Zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy (Registered Commu­nity Design), co oznacza, że jego wygląd będzie chroniony na terenie całej Unii Europejskiej.

– Na światowym rynku nie ma zbyt wielu ekologicznych pojazdów, przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Nasz projekt wyróżnia się niską ceną, łatwą konstrukcją i znacząco mniejszą masą własną pojazdu – mówi prof. Witold Grzegożek.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski