Ultralekki pojazd dla niepełnosprawnych skonstruowali studenci Politechniki Krakowskiej. Elektryczny „Buzz” dołącza do rodziny ekologicznych pojazdów przyszłości, które powstały na krakowskiej uczelni jako odpowiedź na problemy komunikacyjne mieszkańców wielkich aglomeracji.
Magistranci z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej: Jerzy Pajerski, Filip Przybylski, Dawid Żmuda i Jarosław Rusek, pod kierunkiem opiekuna naukowego profesora Witolda Grzegożka, skonstruowali mały, elektryczny pojazd przeznaczony dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Można z niego korzystać w wygodny i bezpieczny sposób wyłącznie przy użyciu rąk.
Użytkownik nie musi przesiadać się z wózka do auta. Wjeżdża do środka pojazdu na wózku, który – stabilnie zablokowany – pełni funkcję fotela kierowcy. Przestrzeń wewnętrzna „Buzza” jest duża i regularna – bez występów i nadkoli. Wjazd do auta zapewnia dolna klapa, opadająca do powierzchni drogi (pełni rolę podjazdu) i prosto zamykana wraz górną klapą za pomocą jednego uchwytu.
Pojazd wykonano z materiału kompozytowego, którego rdzeń stanowi aluminiowy plaster miodu. Dzięki takiemu rozwiązaniu masa samonośnego nadwozia to zaledwie 50 kg, a całkowita masa własna pojazdu (bez baterii) to tylko 200 kg.
– Masa „Buzza” to jego podstawowy atut, biorąc pod uwagę elektryczny napęd pojazdu. Dzięki temu może on mieć większy zasięg – podkreśla prof. Witold Grzegożek.
Przyjęta technologia wykonania nadwozia nie wymaga specjalnego oprzyrządowania; można je w prosty sposób skonstruować w średnio wyposażonym warsztacie mechanicznym. Do samonośnego nadwozia przymocowane są elementy zawieszenia kół, wykonane z włókien węglowych. Do napędu zastosowano dwa silniki BLDC, umieszczone w tylnych kołach.
Prototyp pojazdu, wykonany przez studentów PK, osiąga prędkość około 40 km/h, przy zasięgu około 50 km. Moc silników i prędkość maksymalna spełniają wymogi kategorii pojazdów L6e. Pojazd napędzany elektrycznie może być ładowany po prostu ze zwykłego gniazdka.
Niewielkie rozmiary samochodu (1,55 m szerokości x 2,2 m długości) pozwalają go łatwo zaparkować na małej przestrzeni, a nawet wjechać do wąskich drzwi i na podjazdy dla wózków.
Pojazd został zgłoszony do ochrony jako Zarejestrowany Unijny Wzór Przemysłowy (Registered Community Design), co oznacza, że jego wygląd będzie chroniony na terenie całej Unii Europejskiej.
– Na światowym rynku nie ma zbyt wielu ekologicznych pojazdów, przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych. Nasz projekt wyróżnia się niską ceną, łatwą konstrukcją i znacząco mniejszą masą własną pojazdu – mówi prof. Witold Grzegożek.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?