Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekrany muszą być! Ale kiedy?

SYP
POWIAT. Do końca 2013 roku wzdłuż przebiegającej przez powiat olkuski ruchliwej trasy 94 ma zostać wybudowane ponad 10 km ekranów akustycznych. Taki obowiązek nakłada na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przyjęty przed kilkoma dniami przez sejmik wojewódzki "Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa małopolskiego na lata 2009-2013".

- Nie mamy w budżecie pieniędzy na ekrany - mówi Magdalena Chacaga z krakowskiego oddziału GDDKiA. Program zakłada, że w Małopolsce ma powstać prawie 83 km ekranów. Koszt ich budowy to ponad 497 mln zł. Ekrany mają zostać wybudowane w pobliżu dróg o natężeniu powyżej 6 mln pojazdów rocznie i linii kolejowych o natężeniu powyżej 60 tys. pociągów rocznie.
Tymczasem mieszkańcy domów i olkuskich bloków położonych przy ruchliwej trasie 94 od lat walczą o ustawienie ekranów, które ochroniłyby ich przed hałasem i spalinami. O tym, że budowa ekranów jest konieczna, mówiły opracowane przed dwoma laty tzw. mapy akustyczne. Zgodnie z rozporządzeniem ministra środowiska dopuszczalny poziom hałasu powodowanego przez drogi dla obszarów budownictwa wielorodzinnego to 60 decybeli, a domów jednorodzinnych 55 decybeli. Tymczasem, wzdłuż 16 km odcinka trasy 94, przebiegającego przez powiat olkuski, jest 3341 domów narażonych na nadmierny hałas, z czego 1178 poniżej 55 dB, 1179 pomiędzy 55-60 dB, 112 pomiędzy 70-75 dB, a 28 domów powyżej 75 decybeli. Już dźwięki w granicach 75-100 decybeli są określane, jako ryzykowne, a 100 decybeli wydaje np. młot pneumatyczny, albo startujący samolot odrzutowy. Tymczasem na całym odcinku trasy 94 przebiegającym przez powiat olkuski jest tylko 340 mb ekranów, z czego połowa na wiadukcie w Olkuszu.
Poziom hałasu jest zależny od natężenia ruchu. Jak wynika z przeprowadzonego przed czterema laty generalnego pomiaru ruchu, przebiegający przez Olkusz odcinek trasy 94 jest jednym z najbardziej obciążonych ruchem odcinkiem dróg krajowych w Małopolsce. Przez Olkusz przejeżdża trasą ponad 25 tys. samochodów na dobę. W ciągu 5 lat natężenie ruchu wzrosło o 60 proc.
O budowę ekranów akustycznych walczą także mieszkańcy domów położonych wzdłuż linii kolejowej należącej do spółki PKP Linia Hutniczo Szerokotorowa. Już w marcu 2005 roku Wojewoda Małopolski zobowiązał PKP LHS do sporządzenia przeglądu ekologicznego oddziaływania linii szerokotorowej na odcinku przebiegającym przez Olkusz. Z przeglądu wykonanego w czerwcu 2006 roku wynika, że w Olkuszu występują przekroczenia akustyczne emisji hałasu do środowiska. Dlatego wojewoda zobowiązał spółkę PKP LHS do wykonania 3 odcinków, 3,5 metrowej wysokości ekranów akustycznych o łącznej długości 1 kilometra. Ekrany miały stanąć do końca ub. roku. Ale ekrany nie powstały.
(SYP)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski