Fatalny stan szyn w Krakowie. Urzędnicy koncentrują się na... reagowaniu na awarie

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Remont na skrzyżowaniu ul. Lubicz i Rakowickiej potrwa ponad miesiąc Anna Kaczmarz / Polska Press
Już w sobotę (15 maja) rozpocznie się remont newralgicznego torowiska w ścisłym centrum Krakowa. Prace potrwają ponad miesiąc i spowodują bardzo duże utrudnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców. Tramwaje nie będą kursowały ul. Lubicz i Rakowickiej. Krakowscy urzędnicy wciąż nie są jednak w stanie rozwiązać problemu m.in. regularnie wybrzuszających się szyn na ul. Kościuszki, które stają się niechlubnym symbolem miasta. W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa podkreślają, że obecnie planują skoncentrować się na... "szybkim reagowaniu na awarie".

FLESZ - Polacy masowo ruszyli do lombardów

Roboty w rejonie skrzyżowania ul. Lubicz i Rakowickiej trwać mają aż do 26 czerwca br.

W tym czasie na węźle Lubicz-Rakowicka wymienione zostanie torowisko (w tym 4 zwrotnice, układ 12 krzyżownic) wraz z nawierzchnią jezdni w ciągu ul. Lubicz.

- Torowisko zostanie wbudowane w nawierzchnię betonową (zamiast mniej trwałej, tradycyjnej asfaltowej) – co ma rozwiązać problemy jakie występują w miejscach, gdzie na węzłach jest duże natężenie ruchu również samochodów i autobusów (nawierzchnia asfaltowa w tych newralgicznych punktach szybko się krusz, pęka, powstają dziury itd). Zastosowanie tej technologii będzie wymagało odczekania 21 dni (wiązanie betonu), przed dopuszczeniem do ruchu pojazdów. Jeśli nowe rozwiązanie się sprawdzi, będzie stosowane w podobnych miejscach - przekonują urzędnicy miejscy.

Prace te będą jednak powodowały bardzo duże utrudnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej jak i kierowców. W związku z ty, że tramwaje nie będą kursowały ul. Lubicz i Rakowicką, wprowadzone zostaną zmiany w rozkładach jazdy.

Na trasy objazdowe zostaną skierowane tramwaje numer 2, 4, 10, 14, 20 i 52. W zamian ul. Lubicz kursował będzie m.in. autobus 502.

Oto szczegóły:

- linie 12, 17, 44 – w dalszym ciągu będą zawieszone;

- linia 2 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Salwator – … – Teatr Słowackiego – Westerplatte – Starowiślna – Dajwór. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

- linie 4 i 14 – będą kursować po trasach czasowo zmienionych: Wzgórza Krzesławickie / Mistrzejowice – … – Rondo Mogilskie – Dworzec Główny Tunel – Dworzec Towarowy – Kamienna – Długa – Basztowa – Dunajewskiego – … – Bronowice Małe / Bronowice. Przystanek „Dworzec Towarowy” w kierunku Bronowic Małych i Bronowic będzie funkcjonować dwukrotnie: na peronie jak dla linii jadących w kierunku Krowodrzy Górki oraz na ul. Kamiennej, natomiast w kierunku Wzgórz Krzesławickich i Mistrzejowic na nieużywanym na co dzień peronie przy hali sportowej Politechniki Krakowskiej. Częstotliwości kursowania pozostaną bez zmian;

- linia 10 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Pleszów – … – Rondo Mogilskie – al. Powstania Warszawskiego – Grzegórzecka – Dietla – Krakowska – … – Łagiewniki. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

- linia 20 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Mały Płaszów P+R – … – Rondo Grzegórzeckie – Grzegórzecka – Starowiślna – Westerplatte – Basztowa – … – Cichy Kącik. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

- linia 52 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: Os. Piastów – … – Rondo Mogilskie – al. Powstania Warszawskiego – Grzegórzecka – przystanek „Starowiślna” – Dietla – … – Czerwone Maki P+R. Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

- linia 124/424 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: TAURON Arena Kraków Wieczysta / Ugorek – … – Bolesława Chrobrego (powrót: Grochowska) – Grochowska – Rakowicka – Lubomirskiego – Rondo Mogilskie – Lubicz – … – Os. Podwawelskie. Przystanek „Cmentarz Rakowicki” zostanie przeniesiony w obu kierunkach na ul. Rakowicką i będzie zlokalizowany: w kierunku Os. Podwawelskiego na istniejącym przystanku tramwajowym przy bramie cmentarza, w kierunku TAURON Areny Kraków Wieczysta i Ugorka przed wjazdem na pętlę tramwajową. Przystanek „Rondo Mogilskie” w kierunku TAURON Areny Kraków Wieczysta i Ugorkazostanie przeniesiony na ul. Lubomirskiego. Na zmienionym odcinku trasy linia będzie dodatkowo obsługiwać przystanki: „Rakowicka n/ż” (w obu kierunkach na istniejących przystankach tramwajowych) oraz „Uniwersytet Ekonomiczny” (tylko w kierunku Os. Podwawelskiego, na ul. Lubomirskiego, po skręcie w lewo z ul. Rakowickiej). Częstotliwość kursowania pozostanie bez zmian;

- linia 502 – trasa pozostanie bez zmian. Linia będzie dodatkowo zatrzymywać się w obu kierunkach na przystanku „Lubicz”.

Zmiany czekają także kierowców:

  • nakaz skrętu w prawo z ul. Rakowickiej oraz budynków przy ul. Lubicz 23, 23A w ul. Lubicz (brak lewoskrętów) – objazd przez rondo Mogilskie,
  • zmiana kierunku ruchu na ul. Zygmunta Augusta (jeden kierunek od ul. Lubomirskiego do ul. Lubicz) w celu zapewnienia dojazdu do budynków przy ul. Lubicz 23-29,
  • możliwość zawracania na ul. Lubicz dla pojazdów do 3,5 t,
  • zamknięcie przejść dla pieszych na ul. Lubicz – wyznaczone zostanie tymczasowe przejście poza zakresem robót (rejon ul. Ariańskiej), po drugiej stronie piesi będą korzystać z zebry przy ul. Strzeleckiej,
  • wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej – szczegóły w osobnym komunikacie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

W tym samym czasie, gdy trwać będą prace na torowisku w ul. Lubicz, kolejarze planują przeprowadzić renowację wiaduktu nad tą ulicą. - Do końca czerwca wykonawca będzie odnawiał konstrukcję obiektu. W tym czasie mogą występować zmiany w organizacji ruchu - zamykanie chodników i jezdni po jednej lub drugiej stronie ulicy. Ruch drogowy będzie sterowany ręcznie - zaznaczają w PKP PLK.

Tymczasem urzędnicy miejscy od wielu lat nie potrafią rozwiązać innych problemów komunikacyjnych w mieście, przez które regularnie cierpią pasażerowie. Chodzi przede wszystkim o sytuację na ul. Kościuszki, gdzie wciąż, regularnie, nawet kilka razy dziennie wybrzuszają się szyny, powodując wstrzymanie ruchu tramwajowego.

W czwartek, po kolejnej awarii torowiska, przez kilka godzin prowadzona była wymiana odcinka szyny na skrzyżowaniu ul. T. Kościuszki z al. Z. Krasińskiego (wprowadzono m.in. zawężenie jezdni dla pojazdów jadących w kierunku mostu Dębnickiego, co doprowadziło do dużych korków). Ale to tylko drobny remont, których w ostatnich latach już było kilka. I - co znamienne - w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa sami przyznają, że "nie zapewniły one działania torowiska bez awarii w dłuższej perspektywie - jest na tyle osłabione, że wzmocnienie jednego odcinka powoduje dociążenie innego, stąd dochodzi do awarii".

Rozwiązaniem problemu byłaby kompleksowa przebudowa torowiska, zapowiadana przez krakowskich urzędników od lat. Ale wciąż na zapowiedziach się tylko kończy.

Obecnie w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa twierdzą, że koncentrują się na... "szybkim reagowaniu na awarie". - W czasie upałów pogotowie torowe stacjonuje, tak by w razie potrzeby móc możliwie szybko pojawić się na ul Kościuszki - informują pracownicy biura prasowego ZDMK w odpowiedziach na nasze pytania.

Kompleksowy remont zostanie przeprowadzony prawdopodobnie... dopiero w przyszłym roku. Na pytanie "dlaczego wciąż nie jest ogłaszany przetarg na wymianę torowiska na ul. Kościuszki?" w ZDMK odpowiadają: "ponieważ trwają prace projektowe i pozyskiwanie decyzji administracyjnych".

- Problem na tej ulicy jest ogromny, do awarii torowiska dochodzi już praktycznie codziennie. Z naszych informacji wynika, że pierwsze wybrzuszenia na ul. Kościuszki pojawiły się już co najmniej w 2012 roku. Oczywiście to torowisko powinno być gruntownie przebudowane już dawno. Faktem jest, że pojawiały się różnego rodzaju komplikacje przy przygotowywaniu inwestycji (m.in. upadła firma, która przygotowywała dokumentację dla tego projektu), ale ostatecznie jesteśmy w sytuacji, w której to torowisko praktycznie nie nadaje się do normalnej eksploatacji. Mam nadzieję, że obecna ekipa w zarządzie dróg w końcu doprowadzi do rozpoczęcia kompleksowych robót - podkreśla Jacek Mosakowski z popularnej wśród pasażerów Platformy Komunikacyjnej Krakowa.

Wideo

Materiał oryginalny: Fatalny stan szyn w Krakowie. Urzędnicy koncentrują się na... reagowaniu na awarie - Gazeta Krakowska

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
14 maja, 8:40, Gość:

to dzwońcie do dudy.. w końcu mieszka tez w krk ...a tak na powaznie to skad miasto ma wziąśc kase jak morawiecki z pisem pozamykali ludziom interesy , poniszczyli ludziom firmy? ludzie potracili dorobki swojego zycia.... nie ma wpływów z podatków...

Czemu wtrącasz Dudę. PiS nie lubię ale tak się składa że w Krakowie rządzi Jacuś który został poparty przez opozycję. Efekt pracy jego urzędników z ZTP widać. Całe miasto ciągle stoi w jednym wielkim korku. Efekt zwężania dróg i utrudniania komunikacji w każdy możliwy sposób doprowadził do totalnego paraliżu miasta.

G
Gość

Szyny dziadostwo ale juz mysli sie o 17 wieżowcach. Qrła gdzie ja żyje .....

G
Gość

to dzwońcie do dudy.. w końcu mieszka tez w krk ...a tak na powaznie to skad miasto ma wziąśc kase jak morawiecki z pisem pozamykali ludziom interesy , poniszczyli ludziom firmy? ludzie potracili dorobki swojego zycia.... nie ma wpływów z podatków...

Dodaj ogłoszenie