Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gdy mieszkanie ma wady

(WS)
Takie ekstremalne sytuacje mogą pojawić się, gdy podciąga woda
Takie ekstremalne sytuacje mogą pojawić się, gdy podciąga woda Fot. Archiwum
Rynek. Prawo rękojmi nie przechodzi na kolejnych właścicieli nieruchomości.

Jeśli deweloper nie poczuwa się do odpowiedzialności za usunięcie wad, nabywcy mieszkania czy domu pozostaje dochodzenie swoich praw w sądzie. Zanim sprawa trafi jednak do sądu, kupujący mieszkanie czy dom od dewelopera ma możliwość, powołując się na obowiązujące prawo, dochodzić swoich racji na drodze przedsądowej.

14 dni od daty podpisania protokołu
Jeśli wady lokalu mieszkalnego zauważamy już na etapie odbioru lokalu mieszkalnego, dokonywanego w obecności nabywcy, ten powinien zgłosić je do protokołu zdawczo-odbiorczego.

Wówczas deweloper jest zobowiązany, w terminie 14 dni od dnia podpisania protokołu, doręczyć nabywcy oświadczenie o uznaniu wad lub oświadczenie o odmowie uznania wad oraz o przyczynach odmowy.

Następnie deweloper ma 30 dni od dnia podpisania protokołu na usunięcie uznanych wad lokalu. Jeżeli tego nie zrobi w określonym prawem czasie, ma jeszcze możliwość wskazania innego terminu usunięcia wad wraz z uzasadnieniem opóźnienia.

Gdyby deweloper wadę podstępnie zataił lub jeśli przed wygaśnięciem rękojmi nabywca zawiadomi dewelopera o wadzie, deweloper jest nadal zobowiązany do usunięcia istotnych wad. W takiej sytuacji nabywca ma prawo: odstąpić od umowy, żądać obniżenia ceny, żądać usunięcia wad, albo wymienić nieruchomość na wolną od wad.

Jeśli deweloper niezwłocznie usunie wady lub w sytuacji, gdy są one nieistotne, odstąpienie od umowy nie będzie możliwe. Należy również pamiętać, że prawo do rękojmi przysługuje przez 3 lata, gdy chodzi o wady budynku i rok w przypadku innych, a termin płynie od momentu wydania nabywcy nieruchomości, czyli przejęcia mieszkania protokołem przez kupującego. Jeśli chcemy dochodzić roszczeń z tego tytułu, musimy w określonym terminie poinformować dewelopera o wadach.

Jak opracować wezwanie do usunięcia wad?
Prawo rękojmi nie przechodzi na kolejnych właścicieli, jeżeli więc kupujemy mieszkanie czy dom od pierwszego właściciela w krótkim czasie, trzeba zadbać o przeniesienie tego prawa. Wezwanie dotyczące usunięcia wad powinno zawierać m.in.: zestawienie wad i usterek, wezwanie do niezwłocznego ich usunięcia, nazwisko nabywcy i adres. Należy pamiętać, że deweloper jest zwolniony od odpowiedzialności w sytuacji, gdy nabywca wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.

Jeśli deweloper nie wywiąże się z ciążących na nim obowiązków usunięcia wad, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, nabywcy pozostaje dochodzenie swoich roszczeń na drodze sądowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski