Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Myślenice. Dłuższe czekanie na przebudowę newralgicznych skrzyżowań na zakopiance

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Zakopianka w gminie Myślenice
Zakopianka w gminie Myślenice Katarzyna Hołuj
Na budowę węzłów na zakopiance, które mają poprawić bezpieczeństwo kierowców i pieszych, trzeba będzie poczekać dłużej. W porównaniu do harmonogramów sprzed niespełna roku, nie przesunął się tylko planowany na połowę czerwca 2024 roku termin rozpoczęcia budowy węzła w Jaworniku.

Spośród projektowanych aktualnie trzech węzłów to właśnie węzeł w Jaworniku miał być tym, którego budowa ruszy najpóźniej. Tymczasem z aktualnych harmonogramów wynika, że może być odwrotnie.

Planowany termin rozpoczęcia budowy w Jaworniku to nadal połowa 2024 roku, za to terminy rozpoczęcia budów pozostałych węzłów: w Myślenicach (u wylotu ul. Sobieskiego) i Krzyszkowicach (na skrzyżowaniu z drogami lokalnymi) przesunęły się i to mocno.

W przypadku inwestycji w Myślenicach uzyskanie decyzji ZRID, według pierwotnych planów miało nastąpić w pierwszym kwartale 2023 roku. Za to według najnowszych danych nastąpi dopiero w trzecim kwartale 2023.

Tym samym rozpoczęcie robót też się przesunie. Jak podaje GDDKIA z planowanego trzeciego kwartału 2023 na drugi kwartał 2024 roku. Przypomnijmy, że jeszcze przed niespełna rokiem, bo w sierpniu 2021 roku, harmonogramy mówiły o rozpoczęciu budowy tego węzła w… marcu 2023. Miała ruszyć jako pierwsza spośród planowanych trzech budów.

Doprojektują kładkę dla pieszych

Przesunięcie, jak podaje GDDKIA i jak mówił na ostatniej sesji Rady Miejskiej burmistrz Myślenic Jarosław Szlachetka, spowodowane jest zwiększeniem zakresu inwestycji o budowę kładki dla pieszych, której pierwotnie nie było w planach. Ma ona powstać na wysokości cmentarza żydowskiego.

Mieszkańcy musieliby korzystać z przejścia na samym węźle, ale dla tych, którzy mieszkają na Tarnówce lub bliżej Jawornika wiązałby się to z dużą uciążliwością. Udało nam się wynegocjować z GDDKiA, że na wysokości istniejącego dziś przejścia dla pieszych zostanie wybudowana kolejna przeprawa nad zakopiankę – powiedział burmistrz.

Dodał też, że z powodu wprowadzenia do projektu tej zmiany wydana już decyzja środowiskowa będzie musiała zostać wydana ponownie.

Opóźnienia w Krzyszkowicach

Jeszcze bardziej wydłuży się oczekiwanie na przebudowę skrzyżowania w Krzyszkowicach.

Uzyskanie decyzji ZRID pierwotnie planowane na drugi kwartał 2022 roku, według aktualnych założeń przesunie się na pierwszy kwartał 2024. Co za tym idzie, planowane na pierwszy kwartał 2023 roku rozpoczęcie robót przesunięto na trzeci kwartał 2024.

Opóźnienia w stosunku do pierwotnie założonego harmonogramu wynikają z dwóch zasadniczych przyczyn. Po pierwsze, trudności związanych ze znalezieniem nowej lokalizacji dla zabytkowej zabudowy kolidującej z przyjętym rozwiązaniami, a także uzgadnianiem miejsca jej przeniesienia z konserwatorem zabytków. Po drugie, braku zgody właścicieli działek prywatnych na wykonanie niezbędnego rozpoznania geologicznego na ich posesjach. By te badania wykonać w takiej sytuacji konieczne jest uzyskanie wyroku sądu, który pozwoli na przeprowadzenie badań. Wydział Obsługi Prawnej GDDKiA przygotowuje wniosek do sądu w tej sprawie – informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKIA.

Obecnie, jak podaje GDDKIA, opracowywany jest projekt budowlany, w tym m.in.: przygotowywane są materiały do przeprowadzenia Audytu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Ponadto wykonawca dokumentacji opracowuje materiały do wniosku o wydanie Decyzji Wodno-Prawnej i prowadzone są prace projektowe związane z przeniesieniem wspomnianego już zabytkowego budynku, który koliduje z inwestycją, do Parku Edukacyjnego „Branice”.

Na potrzeby budowy węzła w Jaworniku, u wylotu drogi wojewódzkiej 955 na zakopiankę, trwają prace nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym i materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).

Uzyskanie decyzji środowiskowej przewidywane jest na początku 2023 r., a uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację (ZRID) na koniec 2023 roku. Rozpoczęcie robót zaplanowane jest na połowę 2024 roku – informuje Iwona Mikrut.

Trzy węzły to nie wszystko

Oprócz przygotowań do budowy tych trzech węzłów trwają przygotowania do przebudowy odcinka zakopianki w Głogoczowie tak, aby zlikwidować trzy kolizyjne skrzyżowania, skorygować nienormatywny łuku, wybudować dodatkowe pasy ruchu dla skręcających na skrzyżowaniach w prawo.

W marcu br. GDDKiA podpisała umowę z firmą, który przygotowuje dokumentację na potrzeby tej inwestycji. Zgodnie z umową ma na to 35 miesięcy od podpisania umowy (lub 41 jeżeli okaże się, że dla inwestycji będzie wymagany raport oddziaływania na środowisko).

Ponadto w Głogoczowie (Podlesiu) ma powstać kładka dla pieszych nad zakopianką. Będzie to już trzecia taka kładka w tej miejscowości.

Niedawno otwarto oferty w przetargu na jej (i drugiej – w Mogilanach) zaprojektowanie i budowę. Wpłynęły cztery oferty, przy czym tylko dwie mieszczą się cenowo w kosztorysie inwestorskim.

Komisja przetargowa przystąpiła do sprawdzania złożonych przez wykonawców dokumentów. Teraz trwa sprawdzanie przysłanych ofert.

Rosyjska blokada gazu poważnym zagrożeniem dla europejskiej gospodarki. Komentarz Daniela Czyżewskiego

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski