Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Wieliczka. Wybudują kolejne P&R. Powstanie ścieżka rowerowa wzdłuż drogi krajowej

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Wieliczka ma kolejowy P&R od 2013 roku. W ciągu dwóch lat takie centra przesiadkowe – w sumie na ok. 200 miejsc, powstaną także w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich
Wieliczka ma kolejowy P&R od 2013 roku. W ciągu dwóch lat takie centra przesiadkowe – w sumie na ok. 200 miejsc, powstaną także w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich fot. Agnieszka Rogalska
Centra przesiadkowe przy stacjach kolejowych w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich mają być gotowe za dwa lata. W ramach tego samego przetargu gmina Wieliczka szuka wykonawcy także ścieżki rowerowej przy DK 94. Wartość inwestycji, które zapowiadano od kilku lat, jest szacowana na 7,5 mln zł.

FLESZ - Tik Tok szpieguje? Duda rezygnuje

Wykonawca przedsięwzięcia, które będzie prowadzone w formule zaprojektuj i wybuduj, powinien zostać wybrany w ciągu dwóch miesięcy.

- Zakładamy, że prace budowlane rozpoczną się w marcu przyszłego roku. Wynika to z tego, że na przygotowanie projektu nie trzeba zbyt wiele czasu. Wystarczy na to około pół roku, nie powinno być tu problemów m.in. z własnością gruntów, bo działki na których zaplanowano inwestycję są własnością gminy - powiedział nam wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.

Nowa komunikacyjna infrastruktura powstanie z pomocą unijną. Przy stacji PKP w Kokotowie zaplanowano parking typu park&ride (parkuj i jedź) na 150 miejsc, a przy przystanku kolejowym w Węgrzcach Wielkich - na 50 miejsc. W obu rejonach będą również stanowiska dla rowerów oraz zatoki postojowe „kiss&ride”, a także m.in. system monitoringu i elektronicznej informacji dla podróżnych.

Bardzo wyczekiwana przez mieszkańców ścieżka rowerowa wzdłuż drogi 94 poprowadzi od ulicy Krakowskiej w Wieliczce do granicy z Krakowem. Jak mówi Piotr Krupa, trasa dla jednośladów o długości blisko 2 km będzie budowana głównie po południowej stronie drogi (po stronie Pól Półchłopka). Może okazać się konieczne wykonanie także jednego lub dwóch „przejść” przez DK 94 (te szczegóły będę znane po zakończeniu prac projektowych).

Budowę P&R w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich zapowiadano od 2017 roku. Roboty te zablokowała jednak czasowo wciąż trwająca przebudowa linii kolejowej Kraków – Tarnów.

Dodatkowo przetargi na wykonanie dwóch park&ridów oraz ok. 25 km ścieżek rowerowych w całej gminie były w latach 2018-2019 kilkakrotnie unieważniane z powodu zbyt wysokich cen ofert (wniosek o dotację na tę inwestycję składano w 2015 roku, cała pula na to zadanie wynosiła ledwie 3,6 mln zł). W efekcie jesienią 2019 roku Wieliczka ograniczyła zakres tego projektu. Z planowanych 25 km ścieżek rowerowych pozostała w nim tylko trasa łącząca Wieliczkę z Krakowem wzdłuż drogi krajowej 94.

Wiceburmistrz Wieliczki zapewnia, że usunięte z projektu drogi rowerowe (ok. 23 km), o które mocno upominają się mieszkańcy, będą budowane w późniejszym czasie. - Zamierzamy wykonać te ścieżki rowerowe w kolejnych latach, z pieniędzy gminy oraz z funduszy z nowych programów unijnych - twierdzi Piotr Krupa.

Od 2018 roku w gminie Wieliczka powstały (także z pomocą unijną) cztery punkty przesiadkowe przy pętlach autobusowych: w Byszycach, Brzegach, Janowicach i Węgrzcach Wielkich. Kolejne takie P&R (w Dobranowicach, Grajowie, Podstolicach i Raciborsku) mają być gotowe do końca 2021 roku.

Natomiast pierwsze centrum przesiadkowe powstało w tym rejonie już w latach 2012-2013 przy stacji PKP Wieliczka Park (P&R na 300 miejsc).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski