Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Godny następca kultowych modeli

Janusz Michalczak
Alfa Romeo 4C Spider zapewnia duży komfort jazdy nawet przy otwartym dachu
Alfa Romeo 4C Spider zapewnia duży komfort jazdy nawet przy otwartym dachu FOT. ALFA ROMEO
Alfa Romeo 4C Spider. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/godz. zaledwie w 4,5 sekundy i uzyskuje prędkość maksymalną 250 km/godz.

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym, a także bardzo udanej stylistyce, samochód ten ma wszelkie wszelkie walory umożliwiające mu powtórzenie sukcesów najbardziej kultowych modeli Alfy Romeo. Nowy model 4C Spider ma długość około 4 m i rozstaw osi nieprzekraczający 2,4 m.

Za sprawą przyjętych rozwiązań stylistycznych auto osiąga maksymalny poziom efektywności aerodynamicznej, odnotowując ujemny współczynnik siły nośnej (Cz), który przyczynia się do zwiększenia stabilności jazdy przy wysokich prędkościach. Co więcej, dzięki zaawansowanym rozwiązaniom udało się ograniczyć zawirowania powietrza w przedziale pasażerskim przy otwartym miękkim dachu, co przekłada się na wysoki komfort jazdy nawet przy dużych prędkościach.

Włókna węglowe w konstrukcji

W Alfie Romeo 4C Spider pałąki wzmacniające, spojlery oraz rama szyby przedniej wykonane są z włókna węglowego. Szklaną tylną szybę zastąpiono przedłużeniem nadwozia wykonanym z kompozytu (SMC), w którym zamontowano zagłówki. Należy podkreślić, że kompozyt SMC o niskiej gęstości (jedynie 1,5 g/cm3) jest znacznie lżejszy od stali (~7,8 g/cm3) i aluminium (~2,7 g/cm3, a przy tym jest również bardziej plastyczny.

Ponadto – w odróżnieniu od aluminium – nie ulega odkształceniom wskutek drobnych stłuczek i jest niezwykle odporny na działanie czynników chemicznych oraz atmosferycznych. W wersji Alfa Romeo 4C Spider zastosowano nowy dwustopniowy centralny układ wydechowy z rurą wydechową wykończoną tytanem i włóknem węglowym firmy Akrapovic, która zajmuje się produkcją sportowych układów wydechowych dla Moto GP, Motocross oraz Enduro.

Sekwencyjny tryb zmiany biegów

Auto uzyskuje doskonałe osiągi dzięki nowemu czterocylindrowemu turbodoładowanemu silnikowi benzynowemu Alfa TCT o pojemności 1750 cm3. Zastosowano w nim innowacyjny aluminiowy blok – zmniejszający masę pojazdu o 22 kg – oraz niestandardowe układy: dolotowy i wydechowy, które zostały zoptymalizowane w celu nadania pojazdowi jeszcze bardziej sportowego charakteru.

Ponadto nowa wersja wykorzystuje najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, takie jak bezpośredni wtrysk paliwa, podwójny ciągły rozdzielacz faz rozrządu, turbosprężarka oraz system kontroli Scavenging, który redukuje efekt tzw. turbodziury.

Turbodoładowana jednostka benzynowa dostępna jest wraz z automatyczną skrzynią biegów Alfa TCT z podwójnym suchym sprzęgłem, która wyznacza nowy standard w swoim segmencie ze względu na bardzo niską wagę i niezwykłą szybkość działania.

Biegi można również zmieniać w trybie sekwencyjnym, korzystając ze specjalnych łopatek umieszczonych za kierownicą. Dzięki takiemu wyposażeniu wersja modelu Alfa Romeo 4C Spider, która została przedstawiona podczas pokazu w Genewie, mile zaskakuje nawet najbardziej wymagających kierowców.

Auto rozpędza się od 0 do 100 km/godz. zaledwie w 4,5 sekundy i uzyskuje prędkość maksymalną 250 km/godz. Zadbano również o odpowiednie rozłożenie masy pojazdu – 40 jej proc. przypada na oś przednią, a 60 proc. na tylną.

Napisz do autora:
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski