Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hybrydowe autobusy dowiozą pasażerów Kolei Małopolskich. I nie tylko...

Aleksander Gąciarz
Aleksander Gąciarz
Nowe pojazdy Kolei Małopolskich
Nowe pojazdy Kolei Małopolskich Aleksander Gąciarz
W Proszowicach doszło w czwartek do prezentacji siedmiu nowoczesnych autobusów hybrydowych, które będą obsługiwały linie dowozowe Kolei Małopolskich. Koszt zakupu pojazdów marki iveco, dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, wyniósł ponad 11 milionów złotych.

Trzy z nowych pojazdów będą obsługiwać linie w północno-zachodniej Małopolsce: Olkusz – Krzeszowice, Olkusz – Trzyciąż – Kraków oraz Olkusz – Sułoszowa – Kraków. Kolejne trzy będą kursować na linii Proszowice – Niepołomice – Podłęże - Chobot. Siódmy będzie obsługiwał trasę Kraków – Myślenice.

- Staramy się łączyć przewozy kolejowe z usługami autobusowymi. Jesteśmy pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który łączy to na taką skalę. Łącznie dysponujemy już 17 nowoczesnymi pojazdami. W sumie nasze linie dowozowe, których mamy 35, obsługuje ponad 60 autobusów. Współpracujemy również z przewoźnikami lokalnymi. Obserwujemy przy tym dużą dynamikę wzrostu jeżeli chodzi o liczbę pasażerów kolei – mówi Tomasz Warchoł prezes zarządu Kolei Małopolskich.

Pojazdy, model iveco crossway, zostały zakupione z udziałem środków unijnych na rozwój transportu niskoemisyjnego i w ramach Małopolskiej Tarczy Humanitarnej. Są wyposażone w hybrydowy silnik i automatyczną skrzynię biegów. Każdy z nich poasiada 45 miejsc siedzących (plus dwa miejsc uchylne), miejsca przeznaczone na wózek inwalidzki bądź dziecięcy. Pasażerowie mogą korzystać z ładowarek USB.

- Autobusy gwarantują bardzo wysoki komfort i bezpieczeństwo. Są klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i przyjazne dla środowiska. Liczymy też, że będą pracować bezawaryjnie – mówi wicemarszałek województwa Łukasz Smółka.

Oprócz przysporzenia pasażerów Kolejom Małopolskim nowe linia mają też usprawnić transport lokalny.

- Nasze statystyki pokazują, że w przypadku linii dowozowych około 20-30 procent pasażerów przesiada się na pociąg. Pozostali korzystają z nich jako z połączeń lokalnych. Dlatego cel w postaci zasilenia kolei realizujemy, ale jednak podstawowym celem są przewozy lokalne – podkreśla prezes Warchoł i zwraca uwagę, że powiat proszowicki jest jednym z trzech w Małopolsce, który nie ma bezpośredniego dostępu do kolei.

Tymczasem w planach Kolei Małopolskich są już kolejne połączenia. Według składanych w czwartek deklaracji na początku przyszłego roku, w styczniu lub lutym, mają się rozpocząć kursy autobusowe z Proszowic przez Wawrzeńczyce, Igołomię do Czyżyn.

- Łączymy z tą linią bardzo duże nadzieje. Postulowane uruchomienie linii MPK z Krakowa do Proszowic przez Kocmyrzów, kosztowałoby naszą gminę około miliona złotych rocznie. Kłopot nie jest zatem w braku chęci, tylko ogromnych pieniądzach, które trzeba by na o wydać. Tymczasem obecnie, przez przebudowę ulicy Kocmyrzowskiej, budowę węzła Grębałów, szybciej można dojechać do Czyżyn przez Igołomię. Ceny biletów są przy tym bardzo atrakcyjne, a przy okazji zlikwidowalibyśmy transportową białą plamę, jaką są miejscowości położone na trasie między Proszowicami a Wawrzeńczycami – mówi burmistrz Proszowic Grzegorz Cichy.

Czwartkowa prezentacja autobusów odbyła się na placu Giełdy Rolnej Ek-Rol, który stanowi miejsce postojowe dla pojazdów Kolei Małopolskich, obsługujących uruchomioną wiosną ubiegłego roku linię z Proszowic do Podłęża.

Tesla Bot ma wyręczyć ludzi

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski