Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Igołomia-Wawrzeńczyce. Mieszkańcy są przeciwni rozbudowie drogi krajowej nr 79. Będą protestować, bo nie chcą mieszkać w tunelach

Ewa Tyrpa
Ewa Tyrpa
fot. Ewa Tyrpa
W środę i czwartek zostaną przeprowadzone konsultacje dotyczące rozbudowy drogi krajowej Kraków-Sandomierz. Jednak ludzie zdecydowanie wolą budowę obwodnicy. Opowiedzieli się za nią podczas wiejskich zebrań.

FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek

W gminie Igołomia-Wawrzeńczyce droga nr 79 przebiega na odcinku 12,25 km przez: Pobiednik Wielki, Zofipole, Igołomię oraz Wawrzeńczyce. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała jej rozbudowę także w gminach Nowe Brzesko i Koszyce, do granicy z województwem świętokrzyskim.

Do 2024 roku ma być gotowy projekt z pozwoleniem na budowę, a inwestycja ma ruszyć w 2027 roku. Jednak mieszkańcy wcale się z tego nie cieszą, a wręcz przeciwnie - złoszczą się. Podkreślają, że rozbudowa wcale nie zmniejszy natężenia ruchu, a jeszcze go spotęguje. A zapowiadane ekrany uwiężą mieszkańców.

- Już teraz krajówka przebiega blisko zabudowań, a gdy zostanie poszerzony pas drogowy, jeszcze bardziej przybliży się do domów. Najlepszym rozwiązaniem byłaby budowa obwodnicy, pod którą mamy teren zarezerwowany od 30 lat - mówi Józef Rysak, wójt gminy.

Uważa, że po modernizacji poprawi się bezpieczeństwo pieszych, gdyż planowana jest budowa chodników po drugiej stronie drogi przy najbardziej zurbanizowanych miejscach. Także powstaną ciągi rowerowe i system odprowadzania wód do Wisły, choć proponowane rozwiązania nie gwarantują tego na całej długości drogi.

To jedyne plusy tej inwestycji. Natomiast minusów jest bardzo dużo.

- W inwestycji projektanci przewidują wyburzenia domów i poszerzenia pasa drogowego. Oznacza to, że wejdą w działki mieszkańców, w ogrodzenia. Będzie wiele problemów, na przykład z wyznaczeniem granic własności. Boimy się, że decyzja już zapadła na wyższym szczeblu i protesty mieszkańców zdadzą się na nic - obawia się Zuzanna Stawinoga, sołtys Igołomi.

Tak ona, jak wielu mieszkańców gminy mówi, że zarządca chce ludzi zamknąć w tunelach, które stworzą ekrany akustyczne, gdyż w wielu miejscach będą stawiane tuż przy oknach domów. Staną na 80 procentach długości drogi w gminie.

- Projektanci nie biorą pod uwagę aspektów społecznych. Tego, że ekrany nie tylko stworzą tunele, ale podzielą ludzi. Przejścia tak zaplanowano, że aby odwiedzić sąsiada po drugiej stronie drogi, trzeba będzie przejść kilometr - dodaje pani sołtys.

Niektórzy mieszkańcy są zdecydowani na protest przeciwko rozbudowie i będą oczekiwać decyzji o budowie obwodnicy.

- To nonsens. Jak można planować taką rozbudowę, wpychać na siłę drogę w domy, mając nieopodal puste pola z wytyczonym od lat pasem drogowym na obwodnicę - dziwi się Zbigniew Nowak, sołtys Pobiednika Wielkiego. Większość mieszkańców tej miejscowości i innych przez które przebiega droga, także jest przeciwna rozbudowie drogi 79, a opowiadają się za budową obwodnicy.

Ludzie zaznaczają, że już teraz trudno jest im wyjechać ze swoich posesji na krajową z powodu dużego ruchu. Po rozbudowie będzie jeszcze gorzej, bo natężenie ruchu na pewno wzrośnie. Wzrośnie też zagrożenie wypadkami, bo miejscami powstaną trzecie pasy do wyprzedzania.

Wójt Rysak ma nadzieję, że z poparciem mieszkańców uda się mu przekonać szefów GDDKiA do zmiany planów i zamiast rozbudowy krajówki, podjęcia decyzji o budowie obwodnicy. Taki wniosek już dawno złożył u zarządcy drogi. Kilkunastometrowy pas o szerokości 50 metrów pod obwodnicę jest zarezerwowany w planie zagospodarowania przestrzennego. Właściciele nie mogą z niego korzystać, np. budować domów, bo jest zamrożony, a nikt nie mówi o wykupie działek. To najlepszy, bezkonfliktowy teren pod budowę drogi omijającej zabudowaną część gminy.

Józef Rysak chciałby też spotkać się w sprawie budowy obwodnicy z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem, który dobrze zna specyfikę gminy i ten teren.

GDDKiA już przeprowadzała w kwietniu konsultacje w formie ankiet w drodze elektronicznej. Jednak tylko 10 procent mieszkańców wzięło w nich udział.

- Zupełnie inaczej przebiegają, gdy ludzie mogą osobiście porozmawiać z projektantami, popytać ich o szczegóły związane z ich nieruchomością. Dlatego zaproponowaliśmy przeprowadzenie bezpośrednich, indywidualnych konsultacji - dodaje włodarz gminy.

Konsultacje zostaną przeprowadzone w godz. 12-18 w środę i czwartek w siedzibie Centrum Kultury i Promocji, Wawrzeńczyce nr 160.

Z mieszkańcami spotkają się przedstawiciele GDDKiA w Krakowie oraz firmy projektowej IVIA z siedzibą w Katowicach.
W związku z pandemią koronawirusa proszą oni o umawianie się na konkretną godzinę pod nr tel.: 661 095 826.

- Wszystkie materiały i propozycje wariantów przebudowy skrzyżowań dostępne są już na stronach internetowych. Wypełnione przez mieszkańców ankiety przesyłane będą elektronicznie - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

DK79 od granicy województw małopolskiego i świętokrzyskiego do Krakowa, o długości ok. 39 km, na potrzeby rozbudowy podzielona została na trzy odcinki. Przebiegają one przez gminy: odcinek I Koszyce (dł. 15,63 km), odcinek II Nowe Brzesko
(10,88 km) oraz odcinek III Igołomia-Wawrzeńczyce (12,25 km). W dniach od 30 kwietnia 2020 r. do 21 maja 2020 r. elektroniczne konsultacje społeczne będą się odbywać dla odcinków I oraz III czyli dla mieszkańców gmin: Koszyce oraz Igołomia-Wawrzeńczyce.

Konsultacje społeczne dla odcinka II odbędą się w późniejszym terminie.

Zakres rozbudowy DK79 obejmuje:
- dostosowanie drogi do parametrów obciążenia nawierzchni 115 kN/oś,
- poszerzenie jezdni, przebudowę konstrukcji poboczy i korektę łuków poziomych i pionowych,
- przebudowę skrzyżowań (korekta geometrii, korekta łuków, budowa pasów włączenia lub wyłączenia, pasów dla pojazdów skręcających w lewo lub w prawo, wysp kanalizujących, ew. przebudowa skrzyżowania na typu rondo),
- poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych, przebudowę zatok autobusowych oraz inne elementy poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- budowę zabezpieczeń akustycznych w miejscach ponadnormatywnych przekroczeń hałasu a w pozostałych miejscach pozostawienia miejsca pod ekrany,
- przebudowę istniejących przepustów i mostów oraz ewentualną budowę nowych przepustów i obiektów mostowych,
- budowę obiektów i urządzeń ochrony środowiska,
- rozbudowę i przebudowę sieci i urządzeń uzbrojenia terenu kolidujących z inwestycją i budowę kanału technologicznego,
- zabezpieczenia skarp drogi przed ruchami osuwiskowymi,
- rozbudowę istniejących urządzeń telematyki drogowej (m.in. monitoringu wizyjnego, meteorologicznego oraz sterowania ruchem).

Umowy z wykonawcami na przygotowanie koncepcji programowej, uzyskanie decyzji środowiskowej, wykonanie projektów budowlanego i wykonawczego wraz z uzyskaniem zgody na realizację przebudowy drogi podpisane zostały w lecie 2019 r. Według planów ten etap prac ma się zakończyć w pierwszym kwartale 2024 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski