18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak ich widzą, tak ich piszą

Redakcja
Stylonowy fartuch jako obowiązkowy strój szkolny pamiętają wszyscy, którzy do szkół uczęszczali przed 1989 rokiem. Z chwilą wprowadzania zmian ustrojowych został odrzucony, z taką samą ulgą przez uczniów, jak i rodziców. Kilkanaście lat temu kojarzył się ze starym systemem,

W szkolnym mundurku

G**ranatowa spódnica, ciemne spodnie, fartuch z**białym kołnierzykiem -**to strój ucznia sprzed kilkudziesięciu lat. Po**latach całkowitej wolności coraz częściej słychać westchnienie tęsknoty za**niebieskim mundurkiem. Czy jednolity strój szkolny to uniform ograniczający indywidualizm ucznia czy przeciwnie -**strój podkreślający przynależność grupową, nobilitujący ucznia?**

Stylonowy fartuch jako obowiązkowy strój szkolny pamiętają wszyscy, którzy do szkół uczęszczali przed 1989 rokiem. Z chwilą wprowadzania zmian ustrojowych został odrzucony, z taką samą ulgą przez uczniów, jak i rodziców. Kilkanaście lat temu

kojarzył się ze starym systemem,

ale dziś, kiedy opadły polityczne emocje z nim związane, idea mundurka powraca. Sprawa jest ważna, bo dotyczy nie tylko tego, jak młodzież będzie wyglądała, ale też tego, w jaki sposób będzie wychowywana i kształcona.
-To, wczym młodzież chodzi doszkoły, ma wpływ naklimat wychowawczy panujący wklasie iszkole itym samym wpływa pośrednio narezultaty osiągane w_nauce -mówi Andrzej Markiewicz, wicekurator w Kuratorium Oświaty w Krakowie. -___Przyjęcie koncepcji jednolitego stroju świadczy o

budowaniu tożsamości szkoły.

-Ubranie dziecka: tarcza, logo, krawat, marynarka, mają wpływ najego bezpieczeństwo -przekonuje podkomisarz Katarzyna Cisło z Zespołu Prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie. - Pozbawiają je anonimowości, dostarczają informacji, że młody człowiek jest uczniem konkretnej szkoły, przypisują dogrupy.
Dotychczas nie ma przepisów prawnych, które zobowiązywałyby szkoły do wprowadzania jednolitych strojów uczniowskich. Decyzję taką może podjąć dyrektor szkoły - po konsultacji z gronem pedagogicznym, rodzicami i z samymi zainteresowanymi, czyli uczniami.
-____Pomysł wprowadzenia jednolitych strojów szkolnych tylko wtedy ma szansę realizacji, jeśli uzyska

akceptację każdej ze stron

-___mówi wicekurator Andrzej Markiewicz. -Dyskusja nad wprowadzeniem jednolitego stroju powinnaprzebiegać watmosferze spokoju, pozawszelką polityką. Taka debata powinnabyć poprzedzonaakcją informacyjną natemat tego, co uczniowie iszkoła zyskują poprzez wprowadzenie mundurka. Jeśli młodzież wyrazi zgodę nanoszenie go, będzie to oznaczać, że akceptuje prawa obowiązujące wśrodowisku szkolnym, więcej -identyfikuje się ze szkołą iwartościami, które ona reprezentuje. A___jeśli akceptuje, to znaczy, że będzie je respektować.
Wybierając szkołę, rodzice i uczniowie równocześnie

dokonują wyboru wartości

przez nią prezentowanych. Szkoła nie tylko uczy, ale i wychowuje. Nawet jeśli brzmi to jak wytarty slogan, oddziaływanie szkoły na sposób zachowania się młodych ludzi i ich kulturę osobistą jest faktem. Bo wychowują nie tylko słowa, ale cała atmosfera miejsca, w którym przebywa młody człowiek.
Nieprzypadkowo dziś jednolity strój szkolny obowiązuje w szkołach, które pretendują do miana elitarnych. Szkoły te w równym stopniu dbają o wysoki poziom nauczania, co o wychowanie podopiecznych.
-____Strój jest bardzo ważny dla młodych ludzi - mówi podkomisarz Katarzyna Cisło. -____Jest

elementem identyfikacji grupy,

amłodym ludziom bardzo zależy natym, aby czuć taką przynależność. Ubierając się wokreślony sposób, młodzi ludzie starają się naśladować swoich idoli. Dziecko noszące emblematy szkoły będzie czuło przynależność dospołeczności szkolnej. Jeśli czuje się jej członkiem, równocześnie czuje się bezpieczne, bo wie, że stoi zanim szkoła -duża iważnaspołeczność, która w____razie potrzeby pomoże mu.
Ministerstwo Edukacji do tej pory nie wprowadziło przepisów zobowiązujących do jednolitego stroju dla uczniów i raczej nie zapowiada się, aby to w najbliższym czasie nastąpiło. Niemniej zachęca środowiska szkolne do ujednolicenia stroju.
Jednolity strój ma wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa w szkołach - kiedy wszyscy uczniowie będą tak samo ubrani, każda osoba z zewnątrz

będzie się wyróżniać.

Utrudni to wejście na teren szkoły osobom postronnym, m.in. dilerom narkotyków czy innym osobom niepożądanym. Przeciwnicy powiedzą, że strój szkolny może "załatwić" sobie każdy. Owszem, ale wymaga to dodatkowego wysiłku. Dziś do szkoły może wejść każdy, a w dużych placówkach oświatowych, gdzie uczy się po kilkaset dzieci, nie sposób zauważyć intruza.
Emblematy szkolne pełnią rolę prewencyjną - wpływają na zmniejszenie drobnej przestępczości - zwraca uwagę na jeszcze jeden aspekt tego problemu podkomisarz Katarzyna Cisło. Młody człowiek z tarczą na ramieniu wie, że dzięki niej

łatwiej go zidentyfikować.

Kiedy każdy przechodzień może dowiedzieć się, do jakiej szkoły chodzi konkretny uczeń, to ten dwa razy się zastanowi, zanim zapali papierosa, wypije piwo czy zachowa się niekulturalnie. Nie będzie szarpał kolegi, kopał kosza ze śmieciami - straci pewność siebie, jakiej dostarcza mu anonimowość.
Sposób ubierania się może też być elementem wyróżniającym z otoczenia i demonstracją zamożności rodziny - może to być istotna informacja dla osób ze świata przestępczego.
-Wnaszej szkole próbowałyśmy rozmawiać na_temat przywrócenia fartucha jako stroju szkolnego, ale co my możemy? -narzekają matki uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum w Rajbrocie. -Jest grupa rodziców, którym się dobrze powodzi ioni chcą, aby dziecko_

manifestowało to strojem.

Zamożni rodzice nie zrozumieją, co czują dzieci pochodzące z____rodzin ze skromniejszymi dochodami.
Problem dzieci gorzej i lepiej ubranych w większym stopniu dotyka uczniów ze środowisk wiejskich. W miastach liczne sklepy z odzieżą używaną i hipermarkety umożliwiają dostęp do taniej odzieży. Na wsi możliwość modnego ubrania się za małe pieniądze jest dużo mniejsza.
-Dzisiaj młodzież jest bezwzględnadla gorzej ubranych. Moje dziecko już kilka razy przyszło ze szkoły zpłaczem, że koledzy wyśmiali jego ubranie. Jeśli wszystkie dzieci byłyby ubrane tak samo, nie byłoby problemu. Jeszcze kilkanaście lat temu wszyscy chodziliśmy doszkoły

w jednakowych fartuchach.

Bieda była dużo większa niż dzisiaj, ale nikt nie czuł się gorszy, bo wszyscy wyglądaliśmy tak samo. Podfartuchem możnabyło schować stary sweter, nawet cerowany -___mówi jedna z matek.
Chociaż nie szata zdobi człowieka, to jednak sposób ubierania się nie jest bez znaczenia...
-Dzieci nie mogą cierpieć ztego powodu, że ich rodziców nie stać nadrogie ubrania, dlatego uważam, że element unifikacji, wpozytywnym tego słowa znaczeniu, jest w_szkole bardzo potrzebny -jużjako matka ucznia wypowiada się podkomisarz Katarzyna Cisło. -_Kiedy wszyscy ubrani są podobnie, młodzież pochodząca zrodzin uboższych czuje się równa. Naepatowanie zamożnością i___rewie mody

jest czas po szkole.

Co o fartuchach lub mundurkach mówią sami uczniowie? Wypowiedzi zamieszczane na forach internetowych są skrajne: od całkowitego odrzucenia pomysłu do pełnego poparcia. Na uwagę zasługuje fakt, że opinie negatywne bardzo często pisane są... z błędami ortograficznymi. Koncepcji bronią uczniowie, którzy chodzą do szkół "mundurkowych". Mówią, że czują się wyróżnieni, są dumni ze swoich szkół, czują się lepsi - w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
"Jak cię widzą, tak cię piszą" - przykłady elitarnych szkół potwierdzają prawdziwość powiedzenia. Może zatem warto należeć do elity? Można zacząć od stroju... BEATA KARAŚ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski