Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak ważne są finanse

Redakcja
W celu sprawnego i efektywnego zarządzania konieczne jest bieżące analizowanie sytuacji finansowej wspólnoty - twierdzą eksperci.

Poradnik wspólnoty mieszkaniowe (3)

Od blisko 10 lat wspólnoty mieszkaniowe nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych. Niektóre duże wspólnoty robią to na zasadach uproszczonych. - Dużym ułatwieniem może być dla nich też prowadzenie ewidencji w postaci bilansujących się kont finansowych - wskazuje Marek Sadowski, doradca ds. wspólnot mieszkaniowych.

Małe wspólnoty w większości przypadków prowadzą jedynie pozaksiegową ewidencję kosztów i zaliczek na rzecz zarządu nieruchomością wspólną (tzw. fundusz eksploatacyjny) i rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości. - Posługują się przy tym zwykle arkuszami kalkulacyjnymi w postaci różnego rodzaju tabel lub książkami przychodów i rozchodów - wyjaśnia Sadowski. Informuje, że do przychodów wspólnoty zaliczane są środki gromadzone na funduszu remontowym i naliczone zgodnie z uchwałą zaliczki na zużycie usług komunalnych w lokalach właścicieli. Roczny plan gospodarczy - który określa zadania lub zakres prac wykonywanych w ciągu roku - powinien być sporządzony w układzie pozwalającym na łatwą ocenę jego wykonania w sprawozdaniu rocznym.

- W celu sprawnego zarządzania konieczne jest bieżące analizowanie sytuacji finansowej - podkreśla Sadowski. Wyjaśnia, że funkcję tę spełniają wewnętrzne sprawozdania, które powinny wykazywać ciągłość finansową.

W interesie wspólnot leży uchwalenie czytelnych wzorów sprawozdań, ponieważ sprawozdania w każdym przypadku powinny dostarczać informacji potrzebnych właścicielom do oceny sytuacji finansowej wspólnoty. - Dane w nich zawarte powinny umożliwiać nadzór nad: realizacją planu finansowego, rozrachunkami z dostawcami oraz windykacją należności - informuje Sadowski. Podkreśla, że sprawozdania przydatne są również przy inwestowaniu nadwyżek, m.in. zakładaniu lokat długoterminowych ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym.

Do funduszu remontowego wpłacane są pieniądze na poczet remontów nieruchomości wspólnej. - Po wystąpieniu nadpłat, można przenieść je na kolejny okres rozliczeniowy - wyjaśnia ekspert, dodając, że można również przenieść środki z funduszu eksploatacyjnego na fundusz remontowy: - Takie operacje wymagają jednak sprecyzowania w uchwale o zasadach funkcjonowania funduszu remontowego.

- Niewykorzystane zaliczki z tzw. funduszu eksploatacyjnego powinny pod koniec roku wrócić do właścicieli - mówi Sadowski. Zaznacza, że przekazanie ich na rok następny musi również nastąpić na drodze uchwały.

Paweł Goryl

[email protected]

Zapamiętaj!

Wspólnoty nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych

Sprawozdania powinny umożliwiać nadzór nad realizacją planu finansowego, rozrachunkami oraz windykacją należ-ności

W interesie wspólnot leży uchwalenie czytelnych wzorów sprawozdań

Przenosząc środki z funduszu eksploatacyjnego na fundusz remontowy lub na ny rok, trzeba podjąć uchwałę

Za tydzień NAPISZEMY o:

Kim jest zarząd i zarządca wspólnoty mieszkaniowej, na co należy zwracać uwagę przy ich wyborze oraz jakie mają obowiązki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski