Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu opublikowali właśnie pakiet rozwiązań, mających na celu poprawę jakości życia w rejonie Starego Podgórza. To efekt pierwszych konsultacji społecznych, podczas których mieszkańcy skarżyli się na nadmierny ruch samochodów i korki. - Ciężko jest także pieszym, którzy idąc głównymi ulicami Starego Podgórza musza przeciskać się między zaparkowanymi na chodnikach autami - dodaje Paweł Kurowski mieszkający przy Kalwaryjskiej.
Cierpią też pasażerowie komunikacji miejskiej, bo torowiska są notorycznie blokowane przez kierowców omijających auta zaparkowane na jezdni.- Najgorzej jest na Kalwaryjskiej w godzinach szczytu porannego i popołudniowego. Opóźnienia tramwajów sięgają wtedy 15, a nawet 20 minut (a to przecież krótki odcinek - zaledwie dwa przystanki) - mówi rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk. - A jak tramwaj na Kalwaryjskiej złapie takie opóźnienie, to nie jest w stanie go nadrobić. Skutki odczuwają nie tylko pasażerowie w Podgórzu, ale także w Bronowicach czy Nowej Hucie.
Podczas konsultacji urzędnicy obiecali mieszkańcom przygotowanie takich rozwiązań, dzięki którym zmniejszyłyby się zatory na ulicy Kalwaryjskiej i usprawniony zostałby ruchu pojazdów komunikacji miejskiej, pieszych oraz rowerzystów.
- Mieszkańcy będą się mogli odnieść do tych propozycji w najbliższy wtorek (28 czerwca), podczas kolejnego spotkania konsultacyjnego, które odbędzie się o godz. 18.30 w kinie Wrzos - mówi Paulina Polak z biura prasowego ZIKiT. - Wspólnie zdecydujemy, które z proponowanych rozwiązań wprowadzić w życie.
Za niezbędne urzędnicy uznali:
- Podczas Światowych Dni Młodzieży wprowadzić zakaz parkowania na jezdni całej ulicy Kalwaryjskiej oraz odcinku ul. Limanowskiego od ul. Krakusa do ul. Benedykta.
- W celu umożliwienia nieograniczonego przejazdu tramwajów zamontowany powinien zostać separator odgradzający torowisko, w sposób zapewniający możliwość skrętów w ulice poprzeczne. Pomysłodawcy spodziewają się skrócenia o ok. cztery minuty czasu przejazdu tramwajem między Rondem Matecznego a przystankiem Korona.
- Przygotowanie kontrapasu rowerowego na ul. Zamoyskiego (od ul. Smolki do Rynku Podgórskiego), który zapewni ciągłość infrastruktury rowerowej. Rowerzyści płynnie przejechać mogliby od estakady wzdłuż ulicy Kamieńskiego, której budowa ma ruszyć w tym roku, do Kładki Bernatka. Dodatkowo planuje się połączenie drogi dla rowerów na ulicy Wadowickiej z ul. Mitery.
Urzędnicy do rozważenia i dyskusji przedstawiają także pomysł:
- Całkowitego zakazu parkowania na ul. Kalwaryjskiej, włącznie z chodnikami, co przyczyni się do poprawy ruchu pieszego. Witryny sklepowe zostaną odsłonięte, a dla klientów okolicznych sklepów miejsca postojowe zostaną zapewnione w powstającym „Parkingu Korona”.
- Alternatywnie proponują wprowadzenie całkowitego zakazu parkowania, włącznie z chodnikami, na odcinku ulicy Kalwaryjskiej (od ul. Smolki do Rynku Podgórskiego), poza kilkoma miejscami na odcinku od ul. Warneńczyka do przystanku tramwajowego Korona.
- Wprowadzenie separatora oraz zakazu parkowania na ul. Limanowskiego od Rynku Podgórskiego do ul. Krakusa oraz zmianę organizacji parkowania na ulicy Rejtana, a także ustawieniu przy ulicy Stromej znaku informującego, że jest to tzw. ulica „ślepa”.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?