Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Tłuszcze w diecie. Które jeść, a jakich unikać?

Izabela MortasZaktualizowano 
- By zachować zdrowie i dobrą formę,  tłuszcze są nam potrzebne tak samo jak białko czy węglowodany - mówi Olga Chaińska.<br>
- By zachować zdrowie i dobrą formę, tłuszcze są nam potrzebne tak samo jak białko czy węglowodany - mówi Olga Chaińska.
Unikanie wszystkich tłuszczów to częsty błąd osób na diecie. Warto wiedzieć, których tłuszczów faktycznie unikać, a które lepiej uwzględnić w jadłospisie. Podpowiada Olga Chaińska, nasz ekspert - dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.

Tłuszcze odgrywają ważną rolę w organizmie człowieka. Stanowią przede wszystkim źródło energii, ale także budują tkanki i komórki. Spośród składników odżywczych tłuszcz stanowi główne źródło energii, ponieważ zawiera dwa razy więcej kalorii niż białka czy węglowodany (1 gram tłuszczu to 9 kilokalorii, 1 gram białka i węglowodanów to 4 kilokalorie). Obecność tłuszczu w diecie umożliwia przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak A, D, E, K oraz wspomaga procesy trawienne i prawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego. Organizm natychmiast wykorzystuje tłuszcz jako energię lub gromadzi go jako materiał zapasowy w tkance tłuszczowej.

Odpowiednia ilość tłuszczu w diecie jest konieczna do prawidłowego przebiegu procesów życiowych naszego organizmu. Dopiero nadmierne jego spożycie może prowadzić do nadwagi, otyłości czy chorób, takich jak miażdżyca czy cukrzyca. Ile tłuszczu powinniśmy zjadać ? - W diecie podstawowej tłuszcz powinien pokrywać dzienne zapotrzebowanie energetyczne w 25-30 procentach - mówi Olga Chaińska.

Tłuszcze w diecie mogą być pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego. Źródła tłuszczu zwierzęcego w diecie to wszystkie produkty, które pozyskujemy od zwierząt, czyli mięsa, podroby, mleko, masło, smalec, sery żółte i to one zawierają najwięcej tłuszczów nasyconych. Natomiast źródła tłuszczu roślinnego to awokado, oliwki, orzechy, pestki dyni, nasiona słonecznika, oleje roślinne.

Tłuszcze nasycone to te, na które musimy uważać, ponieważ ich spożywanie w nadmiarze powoduje odkładanie złego cholesterolu, czyli frakcji LDL, co może wpływać na tworzenie się blaszki miażdżycowej, a tym samym prowadzić do miażdżycy, zawału czy udaru.

Jak ograniczyć tłuszcze nasycone w diecie? Oto sprawdzone sp...

10 procent podaży energetycznej tłuszczów nasyconych w przypadku diety 2000 kilokalorii to maksymalnie 22 gramy tych tłuszczów dziennie.- Na etykietach, według rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, musi znaleźć się informacja na temat ilości kwasów tłuszczowych nasyconych w danym produkcie, dlatego czytajmy etykiety! Niestety informacja o kwasach nienasyconych nie jest obowiązkowa, dlatego może być na etykiecie, ale nie musi - przybliża nasza ekspertka.

Udowodniono naukowo, że zamiana tłuszczów nasyconych na nienasycone sprzyja w utrzymaniu prawidłowej kondycji układu krwionośnego. Starajmy się zatem to je właśnie włączać do naszego codziennego jadłospisu.

Tłuszcze typu trans
Bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie mają tak zwane izomery trans kwasów tłuszczowych. Powodują wzrost stężenia złego cholesterolu i obniżenia poziomu dobrego cholesterolu. Takie izomery występują w słodyczach. Zawarty w nich olej palmowy na etykiecie określany jest „olejem roślinnym” lub „tłuszczem roślinnym utwardzonym”. To sprytna taktyka producenta. Tak naprawdę to źródło nasyconych kwasów tłuszczowych typu „trans”.

(Źródło:vivi24)

Wideo

Materiał oryginalny: Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Tłuszcze w diecie. Które jeść, a jakich unikać? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
m
marta

Sałatka polana zdrowym olejem takim jak np. olej konopny  to rzeczywiście samo zdrowie !! Zgodnie z najnowszymi wynikami badań, międzynarodowych prestiżowych uniwersytetów i instytucji prywatnych,  CBD - Kannabidiol ma ogromny, pozytywny wpływ na organizm ludzki. W produkcji oleju nie stosuje się środków konserwujących i  substancji chemicznych.  Wysoka zawartość kwasów Omega-6 i Omega-3, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz jest źródłem witaminy K, która wspomaga syntezę białek i enzymów. Duża zawartość Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych sprawia, że jest to najlepszy spośród olejów roślinnych ! Kwasy te odpowiedzialne są za budowę błon komórkowych, usuwanie toksyn z komórek, wzmacnianie układu odpornościowego i łagodzenie stanów zapalnych. Olej konopny posiada również dużą zawartość witaminy E, która opóźnia procesy starzenia, oraz ma korzystny wpływ na funkcjonowanie układu rozrodczego. Olej ten ma wspaniały orzechowy smak, przez co dodaje doskonały smak potrawom. Możemy dodawać go do ciast, sałatek, czy sosów. więcej o oleju na konopiafarmacja pl

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3