Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej na prace kolejowe

Barbara Ciryt
Przejazd kolejowy na ul. Daszyńskiego był ostatnio w remoncie, ale w jego miejscu ma powstać jeden z wiaduktów
Przejazd kolejowy na ul. Daszyńskiego był ostatnio w remoncie, ale w jego miejscu ma powstać jeden z wiaduktów Fot. Barbara Ciryt
Inwestycje. Za kilka miesięcy ruszą prace przy modernizacji torowiska od Krakowa do Krzeszowic. Remont obejmie roboty na dworcu krzeszowickim i stacji w Woli Filipowskiej.

Kolejowa inwestycja jest podzielona na dwa zadania. Jedno obejmie remont torów na trasie Kraków Główny Towarowy-Kraków Mydlniki, drugie Kraków Mydlniki-Krzeszowice.

Wraz z tym drugim zadaniem będzie modernizowany dworzec kolejowy w Krzeszowicach z remontem peronów, torów, przebudową przejść dla podróżnych, wyburzeniem niektórych obiektów i powstaniem wiaduktów oraz ekranów akustycznych.

Remont ma dotyczyć także odcinka Krzeszowice – Trzebinia i robotami m.in. torów i stacji w Woli Filipowskiej.

Władze gminy są mocno zainteresowane inwestycją i poprawą bezpieczeństwa przy prze­jazdach przez tory. Ta inwestycja kolejowa znacznie zmieni komunikację w gminie Krzeszo­wice.

– Zlikwidowanych zostanie siedem przejazdów drogowych przez tory. Jeden z istniejących przy stacji w Woli Filipowskiej zostanie utrzymany, natomiast w dwóch miejscach powstaną wiadukty – wylicza Andrzej Żbik z Urzędu Miasta i Gminy Krzeszowice.

Nowe wiadukty będą w przysiółku Białka w Woli Fili­pow­skiej oraz na ulicy Daszyńskiego w Krzeszowicach, gdzie ostatnio były naprawy torowiska. Samorządowcy są przekonani, że inwestycja poprawi bezpieczeństwo na przejazdach przez tory, choć mieszkańcy uważają, że nowa organizacja ruchu sprawi, że będą musieli nadkładać drogi.

Na tej trasie linii kolejowej E-30 modernizacja obejmuje odcinek od Krakowa do Katowic. Roboty na 58-kilometrowej trasie do Katowic obiecywano już w 2010 roku. Plan zakładał zakończenie ich do czerwca 2014 roku. Termin dawno minął, a robót, m.in. na krzeszowickim odcinku, nawet nie udało się rozpocząć.

Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe zaznacza, że pojawiło się szereg problemów związanych m.in. z upadłością wykonawców, zarówno firm projektowych jak i budowlanych, oraz wiele dodatkowych wymogów narzuconych przez konserwatora zabytków.

Mieszkańcy już tracą cierpliwość, bo chcieliby korzystać z szybkich połączeń kolejowych z Krakowem, ale uciążliwości na stacji napotykają bardzo wiele.

– Trudno opisać, ile utrudnień jest dla osób starszych i niepełnosprawnych – mówi pan Antoni jeden z mieszkańców miasta. Inny podróżujący – pan Adam – niejednokrotnie podsyłał do naszej redakcji zdjęcia, wskazujące na uszkodzenia podbudowy torów lub przejść dla pieszych oraz dziury na peronach.

PKP z końcem ubiegłego roku ogłosiła przetarg na pierwsza część robót związanych z modernizacji linii kolejowej Kraków-Krzeszowice, natomiast w styczniu tego roku ogłasza przetarg na drugie zadanie.

– Przetarg jest dwuetapowy, dlatego długotrwały, ale rozstrzygnięcia będą w pierwszym kwartale tego roku – zapowiada Dorota Szalacha.

– Wykonawcy rozpoczną prace w terenie w drugim kwartale tego roku – mówi Adam Kołodziejczyk, przedstawiciel katowickiego biura Centrum Realizacji Inwestycji.

Inwestycja może trwać do 2018 r. Przedstawicie PKP PLK nie chcą podać nawet szacunkowych kosztów przed rozstrzygnięciem przetargów.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski