Kolejowa inwestycja jest podzielona na dwa zadania. Jedno obejmie remont torów na trasie Kraków Główny Towarowy-Kraków Mydlniki, drugie Kraków Mydlniki-Krzeszowice.
Wraz z tym drugim zadaniem będzie modernizowany dworzec kolejowy w Krzeszowicach z remontem peronów, torów, przebudową przejść dla podróżnych, wyburzeniem niektórych obiektów i powstaniem wiaduktów oraz ekranów akustycznych.
Remont ma dotyczyć także odcinka Krzeszowice – Trzebinia i robotami m.in. torów i stacji w Woli Filipowskiej.
Władze gminy są mocno zainteresowane inwestycją i poprawą bezpieczeństwa przy przejazdach przez tory. Ta inwestycja kolejowa znacznie zmieni komunikację w gminie Krzeszowice.
– Zlikwidowanych zostanie siedem przejazdów drogowych przez tory. Jeden z istniejących przy stacji w Woli Filipowskiej zostanie utrzymany, natomiast w dwóch miejscach powstaną wiadukty – wylicza Andrzej Żbik z Urzędu Miasta i Gminy Krzeszowice.
Nowe wiadukty będą w przysiółku Białka w Woli Filipowskiej oraz na ulicy Daszyńskiego w Krzeszowicach, gdzie ostatnio były naprawy torowiska. Samorządowcy są przekonani, że inwestycja poprawi bezpieczeństwo na przejazdach przez tory, choć mieszkańcy uważają, że nowa organizacja ruchu sprawi, że będą musieli nadkładać drogi.
Na tej trasie linii kolejowej E-30 modernizacja obejmuje odcinek od Krakowa do Katowic. Roboty na 58-kilometrowej trasie do Katowic obiecywano już w 2010 roku. Plan zakładał zakończenie ich do czerwca 2014 roku. Termin dawno minął, a robót, m.in. na krzeszowickim odcinku, nawet nie udało się rozpocząć.
Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe zaznacza, że pojawiło się szereg problemów związanych m.in. z upadłością wykonawców, zarówno firm projektowych jak i budowlanych, oraz wiele dodatkowych wymogów narzuconych przez konserwatora zabytków.
Mieszkańcy już tracą cierpliwość, bo chcieliby korzystać z szybkich połączeń kolejowych z Krakowem, ale uciążliwości na stacji napotykają bardzo wiele.
– Trudno opisać, ile utrudnień jest dla osób starszych i niepełnosprawnych – mówi pan Antoni jeden z mieszkańców miasta. Inny podróżujący – pan Adam – niejednokrotnie podsyłał do naszej redakcji zdjęcia, wskazujące na uszkodzenia podbudowy torów lub przejść dla pieszych oraz dziury na peronach.
PKP z końcem ubiegłego roku ogłosiła przetarg na pierwsza część robót związanych z modernizacji linii kolejowej Kraków-Krzeszowice, natomiast w styczniu tego roku ogłasza przetarg na drugie zadanie.
– Przetarg jest dwuetapowy, dlatego długotrwały, ale rozstrzygnięcia będą w pierwszym kwartale tego roku – zapowiada Dorota Szalacha.
– Wykonawcy rozpoczną prace w terenie w drugim kwartale tego roku – mówi Adam Kołodziejczyk, przedstawiciel katowickiego biura Centrum Realizacji Inwestycji.
Inwestycja może trwać do 2018 r. Przedstawicie PKP PLK nie chcą podać nawet szacunkowych kosztów przed rozstrzygnięciem przetargów.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?