Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kongres Rozwoju Transportu o Centralnym Porcie Komunikacyjnym między Łodzią a Warszawą

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
pixabay.com
Port Solidarność między Łodzią i Warszawą ma stanowić bodziec do rozwoju obu regionów. Wczoraj dyskutowano o nim w Łodzi.

110 tys. miejsc pracy w regionach łódzkim i warszawskim oraz dojazd w 40 minut z Łodzi do stolicy - takie mają być efekty otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, który powstać ma w ciągu 10 lat w Stanisławowie, w powiecie grodziskim. CPK i jego wpływ na okoliczne tereny był głównym tematem zorganizowanego wczoraj w Łodzi IV Kongresu Rozwoju Transportu.

Kongres zorganizowany został przez spółkę Blue Ocean Business Consulting i przywiódł do Łodzi około 150 osób związanych z transportem - przedstawicieli rządu, spółek kolejowych i logistycznych oraz naukowców.

Głównym tematem dyskusji była planowana budowa Portu Solidarność - Centralnego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie. Dziś rząd ma przyjąć koncepcję przygotowania i realizacji tej inwestycji.

CPK zbudowany ma być w Stanisławowie, około 30 km na północny wschód od Skierniewic. Ma łączyć międzykontynentalny port lotniczy z największym w kraju węzłem kolejowym. Z Łodzi dojedziemy tam w 25 minut, z Warszawy w 15 minut.

Centralny Port Komunikacyjny. W lipcu mamy poznać lokalizację

O zaletach nowego portu komunikacyjnego opowiadał obecny na kongresie Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

- Jedną z trzech funkcji, które CPK powinien spełnić, jest wsparcie Łodzi i wsparcie integracji Łodzi i Warszawy - podkreślał Wild.

Budowa portu ma kosztować 31-35 mld zł, co pozwoli obsłużyć do 45 mln, a później nawet do 100 mln pasażerów rocznie. W zachodnim Mazowszu i regionie łódzkim ma stworzyć 110 tys. miejsc pracy, w tym 37 tys. w branży lotniczej.

Anca Apahidean ze wschodnioeuropejskiego obszaru IATA chwaliła rząd za decyzję i podkreślała, że nowy port jest potrzebny.

- Wszystkie wskaźniki mówią o rosnącym popycie na globalną łączność - podkreślała Apahidean.

Ale nie tylko lotnictwem zajmowali się uczestnicy kongresu.

Dyskutowano m.in. o rządowym programie Luxtorpeda 2.0, mającym poprawić konkurencyjność przemysłu budującego tabor szynowy. Rozmawiano też o elektronicznych urządzeniach w pociągach i dostarczaniu do nich internetu, a także o hyperloop - najnowszym pomyśle transportowym, pozwalającym przemieścić się w pędzących tunelami kapsułach z zawrotną prędkością. Z Łodzi do Warszawy można by przejechać hyperloop w 6 minut, jednak panel dyskusyjny nieprzypadkowo nosił tytuł „Hyperloop - mrzonka czy innowacyjny transport przyszłości”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo

Materiał oryginalny: Kongres Rozwoju Transportu o Centralnym Porcie Komunikacyjnym między Łodzią a Warszawą - Dziennik Łódzki

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski