Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kozłów. Kiedy ruszy budowa przejścia podziemnego pod dworcem kolejowym?

Aleksander Gąciarz
Aleksander Gąciarz
Kładka nad torowiskiem w Kozłowie nie spełnia dobrze swojej roli
Kładka nad torowiskiem w Kozłowie nie spełnia dobrze swojej roli Aleksander Gąciarz
Zgodnie z zapowiedziami sprzed blisko trzech lat, w 2021 roku mieszkańcy Kozłowa mieli się doczekać bezpiecznego przejścia podziemnego pod dworcem PKP. W tej chwili dotrzymanie tego terminu wydaje się nierealne.

FLESZ - Komu rząd dopłaci do wakacji?

od 16 lat

Budowa przejścia jest elementem planowanej modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku Kielce – Kozłów. Dla tej ostatniej miejscowości jego powstanie to kluczowa sprawa. - Nasza gmina jest przecięta torowiskiem, a kładka na dworcu, która ma umożliwić przechodzenie z jednej strony na drugą, nie spełnia swojej roli. Jest niedostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także bardzo niewygodna dla osób, które posiadają cięższy bagaż – przekonuje wójt Jan Zbigniew Basa.

W efekcie ludzie nierzadko przechodzę po torowisku, co w przeszłości było przyczyną wypadków. Starania o budowę bezpiecznego przejścia trwały od wielu lat. W 2017 roku zakończyły się powodzeniem o tyle, że inwestycja została uwzględniona w planach modernizacji linii przygotowywanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Zgodnie w podawanymi wówczas informacjami, przejście miało zacząć służyć mieszkańcom w 2021 roku. - Jestem w stałym kontakcie z władzami PLK i nikt nie wspominał, że te plany i terminy są nieaktualne – mówi wójt Basa.

Tymczasem w maju pismo „Rynek Kolejowy” poinformowało, że w związku z licznymi postulatami samorządów, zwiększony zostanie zakres zaplanowanej modernizacji. Powstaną dodatkowe obiekty, które wcześniej nie były uwzględnione. W związku z tym konieczne było zlecenie dodatkowych prac projektowych co spowoduje wydłużenie procesu inwestycyjnego. - Pierwotnie ta część modernizacji linii 8 miała „wejść na grunt” w bieżącej perspektywie. Nie stanie się to jednak przed 2023 rokiem – głosi fragment artykułu.

Wójt Kozłowa nie kryje zaskoczenia. - Trudno mi się do tego odnieść. O tym, że parce się wydłużą ze względu na dodatkowe wnioski samorządów, byłem informowany, ale o przesunięciu rozpoczęcia inwestycji nie - mówi, ale dodaje, że już samo włączenie Kozłowa w plan modernizacji jest sukcesem bo wcześnie mówiono wyłącznie o drobnych remontach w tym miejscu. - Ja jestem spokojny o to, że przejście podziemne u nas powstanie, a co do terminów, to zobaczymy. Z tego co wiem, inwestycja ma być podzielona na etapy, być może inwestor zdecyduje się rozpocząć prace od naszej gminy.

W związku z planowaną modernizacją linii nr 8, gmina Kozłów chciałaby również „wywalczyć” pozostawienie jednego z trzech przejazdów przez torowisko. W związku z tym, że po przebudowie pociągi na tym odcinku miałyby poruszać się szybciej, planowano likwidację wszystkich przejazdów. Zdaniem wójta w dwóch przypadkach można to zaakceptować, gdyż użytkownicy będą mieli dojazd alternatywny. W przypadku trzeciego sprawa wygląda inaczej.

- To przejście służy jako dojazd do pól, ale też do jednego gospodarstwa. Gdybyśmy zamknęli przejazd, odcięlibyśmy tych ludzi od świata. Nie mogłaby do nich dojechać karetka pogotowia, czy wóz asenizacyjny. Dlatego walczymy o to, by to przejście pozostało i liczymy, że nasz wniosek zostanie uwzględniony. Zwłaszcza, że mieszkający tam mężczyzna jest pracownikiem kolei.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski