reklama

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej może zostać wstrzymana. Wykonawca oczekuje dodatkowych 28 mln zł

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zaktualizowano 
25.09.2019 krakowbudowa trasy lagiewnickiejn/z trasa lagiewnickafot. joanna urbaniecgazeta krakowska Joanna Urbaniec / Polskapress
Na około 28 mln zł netto (3,5 proc. wartości kontraktu - 802 mln zł) wykonawcy Trasy Łagiewnickiej oszacowali wzrost kosztów tej inwestycji i takiej kwoty oczekują od miasta. - Brak porozumienia może oznaczać wstrzymanie prac budowlanych - przyznają w firmie Budimex.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura

Konsorcjum firm Budimex oraz Ferrovial Agroman realizuje budowę Trasy Łagiewnickiej od marca 2017 r., na mocy umowy podpisanej ze spółką Trasa Łagiewnicka, reprezentującą miasto Kraków.

- Przy wsparciu inwestora, wykonawca dokłada wszelkich starań, aby terminowo i rzetelnie zrealizować wynikające z kontraktu zobowiązania - zaznacza Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimexu.

W tej firmie podkreślają jednak, że z uwagi na napotkane nieprzewidziane wcześniej trudności, wykonawca zmuszony był przedłożyć ok. 50 powiadomień o roszczeniach i domagać się wyrównania poniesionych przez siebie dodatkowych kosztów oszacowanych na 28 mln zł netto.

Zdaniem wykonawców na nieprzewidywalny wzrost kosztów inwestycji wpływ miały trzy czynniki. Pierwszym z nich jest przedłużenie o rok prac projektowych w związku z koniecznością uzyskania niezbędnych pozwoleń administracyjnych ze względu na niezgodności koncepcji z dostępnymi uwarunkowaniami technicznymi.- Przedłużenie prac projektowych o rok oznacza konieczność utrzymania przed dodatkowy okres sprzętu i ludzi - podkreśla Michał Wrzosek.

Według Budimexu większe koszty związane są też z wykonaniem prac dodatkowych, takich jak przebudowa biegu rzeki Wilgi. Jako trzeci powód zwiększenia kosztów inwestycji wykonawcy wskazują wzrost cen materiałów budowlanych (beton, asfalt, stal, ropa) średnio o 50 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat. Zaznaczają, że ceny kontraktowe pochodziły z 2016 roku.

- Prace przez Budimex są cały czas realizowane. Brak porozumienia może jednak oznaczać wstrzymanie robót - przyznaje Michał Wrzosek.

W magistracie i spółce Trasa Łagiewnicka oczekiwania firmy Budimex przyjęto z zaskoczeniem. Skontaktowaliśmy się z Krzysztofem Migdałem z zarządu Trasy Łagiewnickiej. Nie chciał komentować sprawy. - Trwają rozmowy dotyczące wydłużenia prac budowlanych.

Całkowite zakończenie inwestycji może się przesunąć o około 10-12 miesięcy - przyznał jedynie Krzysztof Migdał.

Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji, za 802 mln zł, powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Budowa rozpoczęła się w lutym 2018 r., a przewidywane zakończenie prac to 2021 r.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 20

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus

Nie jestem pewien czy inwestorem jest miasto Kraków, z tego co pamiętam to jakieś partnerstwo publiczno-prywatne. To niech się teraz to partnerstwo martwi, jeszcze czego żeby na tą niepotrzebną mi drogę dorzucać więcej z moich podatków

H
Hshshhshhdhdh

Po kiego grzyba zaniżali wartość wykonania inwestycji? Nie ma w umowie renegocjacji cen materiałów to sie hońcie cwaniaki i kończcie to papranine!

G
Gość
28 września, 10:08, DziedzicZparku:

Kogo to dziwi ?

Idiotyczna inwestycja. Tylko po to, aby upchnąć to i owo w odpowiednie kieszenie.

Wszystko czego dotkną urzędnicze łapska w ostatnich latach, to porażka i wielomilionowe straty.

Jacek Majchrowski stracił kontrole nad miastem.

- stadion Wisly

- miejska infrastruktura

- ul. Krakowska

- rozpadajace sie torowiska

- trasa Łagiewnicka

- tramwaj na Krowodrze

- przebudowa Królewskiej

- "zasiedzenia" działek.

- zarzuty korupcyjne w ZBK

- zatrudnianie przestepcy Iwony

....

To tylko ostatnie 24 miesiące Jacka ( Stadion jest oficjalnie nadal w budowie - 600 mln kosztu, zamiast zakladanego 400 mln)

Jesteś obywatelem tego miasta to się bierz za robotę...jesteś od tego jak dooooooopa odsrania!!!...jedyne co potrafisz to ujadać jak kundel...jak ten tabloid....hauuuuuuuuuuuuuu.....hauuuuuuuuuuu

K
Krakus
28 września, 10:08, DziedzicZparku:

Kogo to dziwi ?

Idiotyczna inwestycja. Tylko po to, aby upchnąć to i owo w odpowiednie kieszenie.

Wszystko czego dotkną urzędnicze łapska w ostatnich latach, to porażka i wielomilionowe straty.

Jacek Majchrowski stracił kontrole nad miastem.

- stadion Wisly

- miejska infrastruktura

- ul. Krakowska

- rozpadajace sie torowiska

- trasa Łagiewnicka

- tramwaj na Krowodrze

- przebudowa Królewskiej

- "zasiedzenia" działek.

- zarzuty korupcyjne w ZBK

- zatrudnianie przestepcy Iwony

....

To tylko ostatnie 24 miesiące Jacka ( Stadion jest oficjalnie nadal w budowie - 600 mln kosztu, zamiast zakladanego 400 mln)

Dodajmy próby upchnięcia wstęgo-murów na pl. Inwalidów i pl. Wielkiej Armii Napoleona oraz ponadroczną "rewitalizację Parku Krakowskiego" ze żwirko-piaskiem.

D
DziedzicZparku

Kogo to dziwi ?

Idiotyczna inwestycja. Tylko po to, aby upchnąć to i owo w odpowiednie kieszenie.

Wszystko czego dotkną urzędnicze łapska w ostatnich latach, to porażka i wielomilionowe straty.

Jacek Majchrowski stracił kontrole nad miastem.

- stadion Wisly

- miejska infrastruktura

- ul. Krakowska

- rozpadajace sie torowiska

- trasa Łagiewnicka

- tramwaj na Krowodrze

- przebudowa Królewskiej

- "zasiedzenia" działek.

- zarzuty korupcyjne w ZBK

- zatrudnianie przestepcy Iwony

....

To tylko ostatnie 24 miesiące Jacka ( Stadion jest oficjalnie nadal w budowie - 600 mln kosztu, zamiast zakladanego 400 mln)

G
Gość
27 września, 18:28, Gość:

To co wykopali zasypac, przerwać to niszczenie przyrody.

#razemdlaklimatu

27 września, 23:29, Gość:

A goooooowno!!!!zaorać ciebie i tą przyrodę

Dzięki przyrodzie jeszcze żyjesz ignorancie. Karmi Cię matka ziemia i w każdej chwili może przestać Cię karmić jak traktujesz własną matkę jak szmate.

G
Gość

błędów na budowie jest ogromna ilość to widać trzeba zadać pytanie dlaczego czy brak jakości w wykonaniu czy brak fachowego nadzoru a może i oba czynniki występują przy takich inwestycjach powinno się dobrać inspektorów z doświadczeniem którzy już wykonywali tego typu prace tak aby swoją wiedzą rozwiązywać problemy a nie stwarzać lub powiedzenie jakoś to będzie wykonawca ma zająć się tylko wykonaniem a nie rozwiązywaniem problemów projektowaniem i nie wiadomo czym jeszcze potem dochodzi jeszcze czynnik ludzki gdzie o pomyłkę nie trudno przypadek rozbiórka ścian fundamentowych

G
Gość
27 września, 22:22, Gość:

A ja myślę że to błędy na budowie w ciągu ostatnich 2 tygodni najpierw wysłano ściany oporowe a potem ok 1 m skuto na odcinku chyba z 50 m po obu stronach tunelu. Nie Wim czy ktoś się pomylił czy o co chodzi ale dla mnie Be sensu robota, akcja od strony kurdwanowa

Już zdałeś relację..[wulgaryzm]czu..parówo!

C
Cały zarząd tej budowy

To sa jacyś dyletanci. Najpierw wszystko idzie gładko a za chwilę proponują rok opóźnienia i wzrost kosztów.

G
Gość

A ja myślę że to błędy na budowie w ciągu ostatnich 2 tygodni najpierw wysłano ściany oporowe a potem ok 1 m skuto na odcinku chyba z 50 m po obu stronach tunelu. Nie Wim czy ktoś się pomylił czy o co chodzi ale dla mnie Be sensu robota, akcja od strony kurdwanowa

t
tytoń

Wapno z powrotem na białe morza.

G
Gość
27 września, 12:00, Krakus:

Nie rozumiem jak planując inwestycję na lata, w ofercie nie skalkulowano wzrostu cen surowców i możliwych dodatkowych prac. A może umowa jest źle skonstruowana ?

27 września, 12:02, weds:

stara sztuczka z wyłudzeniem kasy - idioci nie potrafią policzyć inflacji to niech lepiej grabią liście

do wideł i do gnoju nieudaczniki ,jak można tego nie zastrzec sobie tego w umowie

G
Gość

To co wykopali zasypac, przerwać to niszczenie przyrody.

#razemdlaklimatu

G
Gość
27 września, 14:03, Gość:

Dla wszystkich komentujących to nie jest Inwestycja, to jest Konsumpcja na kredyt! Z tego nie będzie żadnego zwrotu, zysku. To jest konsumpcja asfaltu, jednym będzie wygodniej innym mniej wygodniej żyć. Ale to nie ma nic wspólnego z inwestycją. Inwestycją to można nazwać 500 wydajemy kase rodzą dzię dzieci albo te co się urodziły są lepiej wyedukowane i mmay potem innowacyjną gospodarkę opartą na wiedzy i zwrot w postaci podatków. Trasa Łagiewnicka to KONSUMPCJA, przejadanie kasy podatników.

Zgadzam się. Mielenie pieniędzy przez spółki. ... A szczelne to ? To ZALAĆ!

G
Gość

Dla wszystkich komentujących to nie jest Inwestycja, to jest Konsumpcja na kredyt! Z tego nie będzie żadnego zwrotu, zysku. To jest konsumpcja asfaltu, jednym będzie wygodniej innym mniej wygodniej żyć. Ale to nie ma nic wspólnego z inwestycją. Inwestycją to można nazwać 500 wydajemy kase rodzą dzię dzieci albo te co się urodziły są lepiej wyedukowane i mmay potem innowacyjną gospodarkę opartą na wiedzy i zwrot w postaci podatków. Trasa Łagiewnicka to KONSUMPCJA, przejadanie kasy podatników.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3